Firma DATA SOLUTIONS, specjalizująca się w projektowaniu i wdrażaniu programów lojalnościowych, odpowiada na te pytania w ramach pierwszej odsłony ogólnopolskiego badania „LOYALTY insight” skierowanego do właścicieli i sprzedawców w sklepach handlu tradycyjnego w Polsce.
Idealny program a zaufanie
Zobacz również
Okazuje się, że wśród oczekiwań dotyczących idealnego programu B2B szczególną rolę odgrywają te związane z poczuciem zaufania do organizatora. Zarówno w ramach badań jakościowych, jak i reprezentatywnego badania ilościowego, detaliści zwracali uwagę przede wszystkim na jasne zasady współpracy, gdzie uczestnicy traktowani są jak poważni partnerzy w biznesie.
Oznacza to przejrzystość zasad i obowiązków, dotrzymywanie umów czy terminowe rozliczanie zadań, a co za tym idzie – terminowe przekazywanie gratyfikacji. W badaniu ilościowym badani zgadzali się najczęściej z określeniami takimi jak: „bez kruczków prawnych”, „wiarygodny”, „niezmieniający zasad”, „o prostych i przejrzystych zasadach”.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Każde z nich uzyskało blisko 2/3 wskazań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Te, jak się okazuje najważniejsze dla uczestników cechy programów lojalnościowych, pozwalają zmniejszyć niepewność związaną z przystąpieniem do programu i bez wątpliwości zacieśniać współpracę z danym producentem.
Stwierdzenia „dający możliwość realnych zarobków, korzyści” oraz „dający jasną gwarancję, co można dzięki niemu uzyskać (gwarantowane nagrody za pracę)”, które uzyskały wysoki współczynnik wskazań (odpowiednio 61% i 56%), pokazują istotę działalności detalisty w dzisiejszym handlu tradycyjnym. Jako ważne dla uczestników, wyróżnić należy także stwierdzenia opisujące elastyczne przygotowanie mechanizmu dla sklepów o różnym potencjale.
Przedstawiona hierarchia najważniejszych cech idealnego programu sugeruje dużą rolę wcześniejszych doświadczeń i relacji producenta ze sklepem (między innymi w ramach kontaktów z przedstawicielem handlowym), a także wagę profesjonalnego przygotowania i obsługi długoterminowych programów lojalnościowych B2B.
Cechy idealnego programu
O badaniu
LOYALTY INSIGHT to cykliczne badanie, którego pierwszy etap dotyczący rynku B2B realizowany był od listopada 2012 roku do marca bieżącego roku. Składał się on z badan jakościowych (FGI oraz IDI) oraz ogólnopolskiego badania ilościowego (CAPI), które odbyło sie na próbie 925 osób. Uczestnikami badania byli właściciele, osoby zarządzające oraz sprzedawcy małych, średnich i dużych sklepów niezrzeszonego handlu tradycyjnego FMCG. Badanie realizowała firma TNS Polska. Autorem koncepcji jest firma DATA SOLUTIONS.