Podczas tworzenia stron www oraz platform e-commerce wybieramy spośród wielu rozwiązań i szablonów. Jednak podejmując tę decyzję, bez odpowiedniego specjalisty SXO, możemy popełnić wiele błędów, które w konsekwencji mogą prowadzić do poniesienia dodatkowych kosztów. Dlaczego? SEO oraz UX wymaga od projektantów odpowiednich elementów, o których często zapominają twórcy stron www. Jeśli chcesz od początku przygotować stronę przyjazną użytkownikom oraz SEO, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Zaplanuj architekturę swojej witryny
Architektura informacji w serwisie jest jednym z kluczowych elementów. Zarówno małe strony usługowe, jak i duże sklepy internetowe powinny mieć odpowiednio zaplanowane drzewo kategorii. Zanim podejmiesz decyzję, jakie podstrony znajdą się na Twojej stronie www, wykonaj dokładną analizę słów kluczowych, sprawdzając ich ilość oraz popularność. Na tym etapie prac powinieneś wybrać jak najwięcej fraz pasujących do branży oraz sprzedawanych produktów.
Zobacz również
Następnie wszystkie dobrane do witryny słowa kluczowe dzielimy na podzbiory określające węższą dziedzinę branży. Tak dobrane frazy wskazują nam, jakie kategorie czy podstrony powinniśmy stworzyć, a także jak ma wyglądać menu główne. Tu zaznaczam, że etykietami takiej architektury informacji powinny być frazy o największych wynikach wyszukiwania spośród wyodrębnionych zbiorów.
Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwala na stworzenie podziału na kategorie oraz podstrony odpowiadające zapotrzebowaniu użytkowników. Pamiętaj, że Twoja strona www ma odzwierciedlać to, czego użytkownicy szukają w wyszukiwarce Google.
Jak zaplanować menu w serwisie krok po kroku?
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- Wykonaj research słów kluczowych, wypisując wszystkie pasujące do branży frazy.
- Podziel wybrane frazy na mniejsze podzbiory, łącząc synonimy oraz słowa zależne.
- Z tak powstałych zbiorów ułóż menu swojego serwisu.
- Nazwij podstronę najczęściej wyszukiwaną frazą (z największym wynikiem wyszukiwania).
Odpowiednio zbudowane menu na podstawie weryfikacji fraz z pewnością ułatwi użytkownikom wyszukiwanie informacji w obrębie witryny lub e-commerce. Dodatkowo takie działanie zapobiega powstawaniu kanibalizacji, czyli zjawiska polegającego na konkurowaniu w Google dwóch podstron tego samego serwisu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na pewno zauważyłeś, że w wynikach wyszukiwania zawsze pojawia się tylko jedna podstrona z domeny. W momencie, w którym optymalizujesz więcej stron w swoim serwisie pod jedno słowo kluczowe, wyszukiwarka Google nie będzie wiedziała, którą podstronę wyświetlić w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page, to strona wyników wyszukiwania wyświetlana przez wyszukiwarki w odpowiedzi na określone zapytania użytkowników, czyli słowa kluczowe), co w konsekwencji doprowadzi do konkurencji tych stron i znacząco obniży ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, każde słowo kluczowe powinno być przypisane do jednej wybranej podstrony i nie powinno powtarzać się pod pozostałymi adresami URL w obrębie serwisu.
Zaplanuj sekcje tematyczne na witrynie
Jakie sekcje powinny znajdować się na stronie? Z doświadczenia wiem, że jest to jedno z najtrudniejszych pytań zadawanych przez twórców stron www. Jednak odpowiedź na to jest zdecydowanie prostsza niż mogłoby się wydawać. Zapytaj użytkowników Google, co ich interesuje. Odpowiedz na ich potrzeby, dzieląc content na poszczególne podstrony według sekcji odpowiadającym ich zapytaniom.
Teraz przejdźmy do tego, w jaki sposób to zrobić krok po kroku. Jeśli odpowiednio wykonałeś zadanie z punktu pierwszego, czyli wybrałeś słowa kluczowe do podstrony, dobierając synonimy oraz słowa zależne, masz całkiem spory zbiór fraz, jakie powinny znajdować się na podstronie. Średnio powinieneś mieć około 10 wyrażeń o różnym stopniu wyszukiwania, przypisanych do jednej podstrony. We wskazanym zbiorze na pewno pojawią się frazy, które da się podzielić na jeszcze mniejsze podzbiory tematyczne i tak też śmiało możemy zrobić, a do nazwy sekcji wykorzystaj frazy z długiego ogona.
Protipy
-
Do nazwania sekcji na stronie staraj się używać fraz z długiego ogona, bardziej specyficznych. Mają one mniejszą wyszukiwalność, ale tak naprawdę zawierają w sobie więcej fraz. Na przykład jeśli mamy do wyboru frazę „przeprowadzki domów” oraz „przeprowadzki domów jednorodzinnych” – do nazwania sekcji lub nagłówka wykorzystamy dłuższe słowo kluczowe. Tym samym zadbamy o odpowiednie pozycjonowanie.
-
Jeśli nadal rozdzielenie słów sprawia Ci trudność, zainspiruj się stronami konkurencji, ale uwaga! Nie szukaj po stronach, które już znasz. Wpisz w wyszukiwarkę słowo kluczowe i wybierz pierwsze strony, pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Najprawdopodobniej są one odpowiednio zoptymalizowane pod wyszukiwarkę.
-
Natomiast jeśli w twoim zbiorze słów kluczowych znajduje się wiele zapytań, które są krótkie, a niekoniecznie wymagają one powstania całego artykułu blogowego, wykonaj na stronie sekcję FAQ. Moduł z pytaniami oznaczony odpowiednimi schema.org pozwalają na zdobycie pozycji 0 w wyszukiwarkach.
Nie wybieraj motywów stron bez odpowiedniego rozeznania
Zarówno oprogramowania zamknięte tak, jak np. Shoper, oraz otwarte, jak np. PrestaShop, czy Wodpress, pozwalają na zakup dodatkowych motywów i szablonów. Przy wyborze tych elementów za każdym razem zwrócić uwagę na szereg różnych czynników, jakie mogą wpływać na SEO i odbiór strony przez użytkowników (UX).
Co warto sprawdzić przed ich wyborem?
-
Mobilną wersję motywu – przed zakupem każdego motywu upewnij się, czy jest dostosowany do urządzeń mobilnych. Warto, w trakcie podejmowania decyzji podejrzeć wybraną „skórkę” na smartfonie i dokładnie sprawdzić, czy wszystkie elementy są dopasowane do mniejszego ekranu. Pozwoli to na wysoką ocenę strony przez Google oraz użytkowników korzystających ze smartfona.
-
Szybkość motywu – żyjemy w czasach, w których mocno się spieszymy i zdecydowanie nie lubimy czekać. Wyszukiwarka Google również o tym wie, podpowiadając nam w pierwszych wynikach wyszukiwania strony, które szybko się ładują. Dlatego page speed jest tak ważny z punktu widzenia SXO.
-
Aktualizacje motywu – zawsze sprawdzaj datę i ostatnią aktualizację danego motywu. To istotne przynajmniej z dwóch względów. Jeśli kupujesz nowszy motyw, na pewno będzie on dostosowany do najnowszej wersji oprogramowania np. WordPressa czy PrestaShop. Tym samym, będzie on bezpieczniejszy. Po drugie patrząc na to, w jakim tempie rozwija się Internet, powinieneś brać pod uwagę rozwój Twojej witryny. W przypadku motywów bez aktualizacji może się okazać, że strona przestanie odpowiednio działać. Stale aktualizowany motyw pozwoli Ci na ulepszanie starych funkcjonalności i dodawanie nowych.
-
Kompatybilność motywu – zawsze sprawdzaj, z czym możesz połączyć wybrany przez siebie motyw, z jakimi wtyczkami oraz widgetami, które mogą pomóc w prowadzeniu strony www lub e-commerce. Słowem wyjaśnienia czym są wtyczki i widgety – to dodatkowe moduły, jakie dokupujemy do stron WordPress, PrestaShop, czy Shoper w celu rozszerzenia funkcjonalności podstawowej strony www, czy sklepu internetowego. Na rynku dostępne są różne widgety, co ważne, te starsze mogą być niespójne z językiem PHP na nowych stronach www i nie współgrać z najnowszymi motywami. Dodatkowo w PrestaShop czy w WordPress używamy buildera, który w głównej mierze decyduje jaką wtyczkę wybrać. Jednym słowem musimy zwracać uwagę na to czy funkcjonalności na stronie będą ze sobą działać, czy motyw, builder i poszczególne moduły będą się wzajemnie wykluczać, czy będą współpracować.
Pamiętajmy także o tym, że będziemy potrzebować dodatkowych funkcji np. optymalizacji szybkości działania strony, zmiany obrazów na WEBp itp. które wspomogą również pozycjonowanie. Jeśli wybierasz szablon, upewnij się, że jest on kompatybilny z rozwiązaniami, które odpowiadają Twoim potrzebom. W ofercie sklepów jest wiele motywów, które posiadają szczegółowe opisy. Sprawdź na pewno, jaki page bulider jest powiązany z motywem. Jest to wtyczka pozwalająca na samodzielne rozwijanie projektu strony oraz jego funkcjonalności bez potrzeby zaglądania do kodu. Page buildery pozwalają nam w prosty sposób edytować i dostosować motywy. Najbardziej znanymi page builderami są dla WordPress: Elementor, WPBakery, Visual Compopser, Divi, oraz dla PrestaShop: Ap PageBuilder, Creative Elements.
Wybierz odpowiedniego hostingodawcę
Czy hosting wpływa na SEO? Zdecydowanie tak! Wykupując usługę hostingową, wykupujesz część serwera, który współdzielisz z innymi firmami. W zależności od polityki firm obłożenie serwerów może być różne, a to znacząco może wpłynąć na wydajność Twojej strony www. Zasada jest bardzo prosta: im dłuższe ładowanie strony, tym gorsze SEO oraz UX (z ang. User Experience).
Oto kilka czynników, na które należy zwrócić uwagę:
-
Lokalizacja serwera – serwer hosta sieci web powinien znajdować się w tym samym kraju, co Twoja witryna. Przede wszystkim po to, aby nie stracić ruchu na stronie z powodu położenia geograficznego nowego hosta.
-
Jakość serwera – poszukaj takiego hosta, który oferuje najwyższej jakości usługi hostingowe. Host, którego serwery są zatłoczone i mogą generować przestoje, może sprawić, że Twoja pozycja w rankingu SEO po prostu ucierpi.
-
Szybkość serwera – szybkość witryny oraz ładujących się podstron to jedna z najbardziej istotnych kwestii dla właściciela witryny. Jednym z wyznaczników szybkości jest właśnie hosting. Jeśli zwalnia on, a Twoja strona www ładuje się dłużej niż 4 sekundy, jest to niekorzystny sygnał dla Google. W takim przypadku znacząco osłabia Twoją pozycję w SERP. Jest to szczególnie ważne przy okazji wyszukiwań w wersjach mobilnych. Aktualnie stanowią one ponad połowę wszystkich wyszukiwań w Internecie.
Mniej znaczy lepiej
Wiele osób, podchodząc do projektu strony, odrzuca ogólnie przyjęte zasady oraz założenia, chcąc, by nowo powstająca witryna była wyjątkowa. Niemniej takie rozwiązanie nie zawsze jest dobre. Dlaczego? Wchodząc na stronę, nie chcemy się zastanawiać, jak ona działa. Inne działanie witryny, niż to, do którego są przyzwyczajeni użytkownicy, sprawia, że musimy się uczyć od nowa jej obsługi. Co może nas zaniepokoić, doprowadzić do frustracji, a w konsekwencji do braku zaufania do witryny.
Punktem zapalnym może być moment, w którym przejście przez proces zamówienia, bądź dodanie do koszyka przedmiotu, odbywa się w nietypowy i znacznie bardziej skomplikowany sposób. Od razu pojawią się pytania: Czy z tą stroną jest coś nie tak? Czy aby na pewno mogę jej zaufać?
Ponadto ile razy zdarza się, że nie czytamy, tego co jest napisane, a wykonujemy mechanicznie już wyuczone ruchy? Szczególnie w trakcie dokonywania zakupów. Konsument w digitalu lubi prostotę oraz dodatkowe ułatwienia, im mniej komplikacji tym lepiej. Nie tylko dla użytkowników naszego serwisu, ale i samej strony.
Na co zwrócić uwagę, projektując serwis internetowy?
-
dobierz odpowiednie ikony, które będą opisywały treść występującą na stronie,
-
stwórz odpowiednie sekcje oraz uzupełnij je treścią – nie wypełniaj na siłę sekcji z zakupionego szablonu,
-
pamiętaj, aby proces dodania do koszyka podzielić na mniejsze kroki i pokazywać, na którym kroku są użytkownicy w drodze do finalizacji zakupu,
-
wybrane przez Ciebie logo musi być klikalne,
-
ikona koszyka powinna być zawsze po prawej stronie,
-
kontakt powinien być dobrze widoczny, szczególnie na stronach usługowych, rekomendujemy umieszczenie go pod przyciskiem w górnej części menu.
Podsumowanie
Projektowanie stron www zgodnie z zasadami SEO oraz UX nie jest trudne. Podążając za zasadami, możesz to zrobić sprawnie i efektywnie. Dzisiejszym światem rządzą schematy i to samo dotyczy tworzenia własnej przestrzeni w sieci. Pamiętaj, że mapa witryny wpływa na strategię SEO, dlatego w trakcie planowania swojej strony internetowej śledź sprawdzone poradniki czy artykuły, które wyjaśnią Ci całe know-how i przeprowadzą Cię przez cały proces.
Wierzę, że postępowanie według wyżej wymienionych wskazówek sprawi, że staniesz się znawcą własnej witryny, ale i doświadczonym obserwatorem serwisów, które sam odwiedzasz. Przede wszystkim pozwoli uniknąć błędów oraz późniejszych komplikacji.