Prowadź marketing na miarę Netflixa – wykorzystuj systemy rekomendacyjne

Prowadź marketing na miarę Netflixa – wykorzystuj systemy rekomendacyjne
Odkryj znaczenie hasła segment of one. Użyj zdobytej wiedzy do personalizowania komunikatów wysyłanych do swoich klientów. Dowiedz się jak rekomendować klientom Twojego sklepu internetowego produkty na podstawie zakupów dokonanych przez innych klientów.
O autorze
3 min czytania 2017-03-09

Jeśli posiadasz sklep internetowy, to na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że utrudnieniem związanym ze sprzedażą online jest fakt, że nie możesz mieć z klientami osobistego kontaktu, tak jak ma to miejsce w stacjonarnym sklepie. Wygląda jak problem nie do rozwiązania? Nic bardziej mylnego! Rozwiązaniem jest automatyzacja marketingu. Dzięki niej odpowiedni system zbiera i analizuje dane na temat użytkownika i jego zachowań w e-sklepie oraz tworzy komunikaty dopasowane do klienta. Tym samym wykonuje za nas sporą część marketingowej roboty.


Obraz 1. Wykorzystanie uczenia maszynowego w edrone: algorytm rekomendacyjny w akcji.

Do czego przydaje się sztuczna inteligencja?

Jest ona nieodłącznym elementem skutecznego marketingu. Korzystają z niej między innymi takie firmy jak: Zalando, Amazon, Facebook, Google czy Netflix. Zaprzęgnięcie komputera do pracy przy działaniach marketingowych daje wiele korzyści. Pozwala automatyzować pewne działania, dzięki czemu umożliwia dotarcie do szerszego grona odbiorców. Ponadto zastosowanie sztucznej inteligencji pomaga uniknąć wielu błędów, które mogłyby pojawić się, gdyby dane zadania wykonywał człowiek.

Czym jest uczenie maszynowe i jak je wykorzystać w sklepie internetowym?

Komputer to sprzęt, który gromadzi i zapisuje dane (wiedzę) po to, aby później je przetworzyć i wykorzystać w określonym celu. Uczenie maszynowe polega na tym, że wybrany przez nas algorytm wyszukuje reguły, które opisują posiadaną wiedzę, a potem wykorzystuje je do innych, zupełnie nowych danych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jako przykład może tu posłużyć następująca sytuacja:

Część klientów sklepu X oceniło produkt Y pozytywnie, a część negatywnie. Posiadając takie informacje na temat różnorodności klientów sklepu X, dzięki uczeniu maszynowemu można przewidzieć ocenę produktu Y przez osoby, które jeszcze nie miały styczności z tym produktem. To umożliwia automatyczne wytypowanie klientów, którym produkt Y może się szczególnie spodobać i wysłanie im e-maila z ofertą tego produktu. Właśnie tak działa Netflix (zobacz obraz 2.)

Słuchaj podcastu NowyMarketing


Obraz 2. Schemat działania algorytmu rekomendacyjnego w Netflix.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co to jest “segment of one”?

Segmentacja polega na tym, aby w obrębie określonego rynku podzielić klientów na odpowiednie grupy. Każda z nich jest osobnym segmentem i charakteryzuje się tym, że jej członkowie mają zbliżone upodobania i potrzeby. Dzięki temu możemy wszystkim osobom w ramach tej grupy wysłać jedną ofertę, która z dużym prawdopodobieństwem będzie odpowiadać wszystkim odbiorcom. “Segment of one” oznacza, że jesteśmy w stanie tak precyzyjnie określić potrzeby naszych klientów, że każdy z nich tworzy swój własny, unikatowy segment

Czy wiesz kim jest Twój klient?

Wzrost świadomości wśród konsumentów związanej z działaniem reklam i stosowanych na każdym kroku chwytów marketingowych sprawia, że marketing masowy staje się coraz mniej skuteczny. Porównywanie ofert wielu sklepów jednocześnie jest stałym elementem robienia zakupów online. Śledzenie blogów influencerów i trendsetterów jest bardzo na topie. Ludzie kierują się również opiniami o usługach, czy produktach umieszczanych na niezależnych portalach. Jeśli chcesz, aby Twoje wiadomości trafiały do skrzynki odbiorczej, a nie do spamu, to muszą być interesujące i spersonalizowane. Ważne żeby prowadzić komunikację w czasie rzeczywistym, więc dostarczaj je na czas.


Obraz 3. Wykorzystanie uczenia maszynowego w edrone: algorytm rekomendacyjny w akcji.

Jak realizować w 100% spersonalizowaną komunikację marketingową?

Dostarczenie spójnego i całościowego systemu, który zrealizuje taką komunikację, to wyzwanie, które postawił przed sobą edrone. Komunikacja marketingowa ma być proaktywna, czyli taka, która automatycznie będzie reagować na działania klientów, a wręcz je wyprzedzać. Silnik rekomendacji pozwala personalizować wiadomości wysyłane do klientów. Zwiększa sprzedaż poprzez skrócenie czasu, jaki jest potrzebny do znalezienia danego produktu, którego klient szuka w Twoim e-sklepie. Jak brzmi manifest edrone?

1. “Dotknij” klienta w czasie rzeczywistym.

Jako marketer masz możliwość poznawania zachowań klientów Twojego sklepu internetowego. Wiesz, jakie ma potrzeby, co przegląda, dodaje do koszyka i kupuje. Masz dostęp do jego danych tj. informacje udostępniane na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych. Dzięki temu uzyskujesz nie tylko twarde statystyki o konkretnej osobie, ale również jesteś w stanie ocenić jego osobowość, zainteresowania i wiele więcej. To z kolei umożliwia segmentację.

2. Uczenie maszynowe dla każdego.

Każdy posiadający sklep internetowy chciałby przewidywać zachowania użytkowników. Natomiast to wymaga wiedzy ekspertów specjalizujących się w uczeniu maszynowym i kosztuje niemałe pieniądze. Dlatego edrone udostępnił pudełkowe rozwiązanie dostępne dla każdego pozwalające nawet małym sklepom internetowym na korzystanie z zaawansowanej technologii.

3. Minimum Loveable Product.

System jest dziecinnie prosty w obsłudze. Integracja sklepu z edrone jest błyskawiczna i nie zajmuje więcej czasu, niż instalacja kolejnej aplikacji na smartfonie. Z kolei interfejs tzw. Mission Control został zaprojektowany z najwyższą dbałością o UX


Obraz 4. Wykorzystanie uczenia maszynowego w edrone: algorytm rekomendacyjny w akcji.

Sztuczna inteligencja w Twoim sklepie!

Tak zaawansowana technologia nie jest zarezerwowana jedynie dla gigantów, takich jak wspomniane wcześniej Google, Facebook czy Netflix. Na rynku dostępne są systemy, które umożliwią Ci wykorzystywanie najlepszych rozwiązań także w Twoim sklepie, bez konieczności tworzenia własnego systemu. Jest nim między innymi eCRM edrone dedykowany dla sklepów internetowych. Posiada“inteligentne” scenariusze, które obserwują rzeczywiste zachowania klientów sklepu internetowego. Algorytm tworzy wzorce zachowań użytkownika, których możemy potem użyć, aby przewidzieć jego przyszłe działania. Dzięki temu marketing staje się bardziej efektywny, ale to marketer ma ostateczny wpływ na to, co komunikuje swoim klientom.

Jak uruchomić Rekomendacje koszykowe Push oraz email w Twoim sklepie? Zapisz się na Webinar i dowiedz się więcej.