Okazuje się jednak, że nie warto odkładać tej formy komunikacji na dalszy plan. Blog to bowiem skuteczne i przede wszystkim tanie narzędzie marketingowe, które pozwala dotrzeć do tysięcy osób, jeśli oczywiście dobrze je wykorzystamy.
Prowadzisz bloga non profit? Skorzystaj z poniższych wskazówek, aby zwiększyć zasięg swoich postów oraz wybić się na tle zaniedbanych i porzuconych blogów konkurencyjnych organizacji!
Zobacz również
Zdefiniuj swój cel oraz grupę odbiorców
Spójna, dostosowana do odbiorcy komunikacja to podstawa. Dlatego już na początku precyzyjnie określ grupę docelową oraz zastanów się, jakie treść będą udostępniane na blogu.
Jeśli zajmujesz się np. badaniami naukowymi, Twój blog będzie skierowany do osób stricte zainteresowanych tematem, często specjalizujących się w danej dziedzinie oraz do naukowców. Dlatego na blogu udostępnij raporty lub wyniki badań, w których będziesz posługiwać się wyspecjalizowanym słownictwem.
Jeśli Twoja działalność dotyczy problemów społecznych, na blogu zaprezentuj treści, które będą opowiadały o Twoich osiągnięciach czy też organizowanych przez Ciebie akcjach. Możesz również prezentować artykuły, które maja na celu zwiększyć świadomość internautów o danym problemie społecznym, którym się zajmujesz. Udostępnij również treści poradnikowe. Dzięki temu zwiększysz zasięg swojego bloga, który nie tylko będzie czytany przez osoby bezpośrednio zainteresowane Twoją działalnością, ale również przyciągnie czytelników wrażliwych i aktywnych społecznie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Wykorzystaj kreatywność własnego personelu
Myślisz, że jesteś jedynym autorem bloga? Nawet, jeśli organizacja non profit to twój pomysł i zasiadasz w jej zarządzie, nie znaczy to, że treść na bloga musi wychodzić jedynie „spod Twojego pióra”. Masz kilku, kilkunastu, a może kilkudziesięciu lub kilkuset członków swojej organizacji? Świetnie! Wykorzystaj ich potencjał.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli Twoja organizacja jest niewielka, warto wybrać dwie lub trzy zaangażowane osoby, które chętnie napiszą tekst, zrobią fotorelacje ze zorganizowanej akcji lub spotkania, a być może w inny ciekawy sposób przedstawią swoje treści. Pamiętaj o tym, by na blogu przedstawić sylwetki autorów. Wrzuć zdjęcie oraz napisz kilka słów o osobach tworzących bloga, będzie to dla nich miłe wyróżnienie.
Jeśli zarządzasz organizacją zbierającą sporą grupę członków, przekształć swojego bloga w stronę typu Buzzfeed. Buzzfeed stworzył w sieci zupełnie nowy typ contentu przyciągający uwagę ludzi i dostarczający informacje w małych, łatwych do konsumpcji formatach, opartych na krótkich komunikatach i fotografiach. Zaangażuj członków swojej organizacji, niech udostępniają informacje z danej chwili, opatrzone zdjęciami lub krótkimi materiałami wideo. Taki sposób zaangażowania członków organizacji sprawi, że na pewno nie będziesz narzekać na brak contentu.
Pamiętaj jednak, by formę bloga dopasować każdorazowo do tematyki, jaką się zajmujesz. Jeśli zakres Twojej działalności obejmuje tematy trudne społecznie, skup się przede wszystkim na formie pisanej. Artykuły podziel na działy, które uporządkują strukturę bloga.
Pozyskaj gościnne wpisy
Dobrze poprowadzony blog może połączyć czytelników wielu różnych organizacji, a także dotrzeć do zupełnie nowej publiczności. Aby rozszerzyć zasięg swoich publikacji, poproś zewnętrznych, aktywnych społecznie blogerów, by stworzyli dla Ciebie wpis gościnny. Blogerzy zewnętrzni nie tylko spojrzą na sytuację z nowej perspektywy, ale również ściągną na Twojego bloga swoich czytelników.
Podobny efekt uzyskasz, jeśli poprosisz o opinie na swoim blogu osoby znane. Skontaktuj się z aktywistami zaangażowanymi w Twój temat. Wypowiedź takiej osoby na pewno podniesie rangę Twojego bloga, uatrakcyjni jego przekaz i ściągnie nowych czytelników.
Jeśli Twoja działalność zakrawa o temat społecznie ważny, spróbuj zaangażować osoby publiczne. Swój oddźwięk może mieć nawet krótki artykuł z wypowiedzią znanego gościa lub wywiad, który następnie umieścisz na swoim blogu.
Opracuj strategię promocji
Jedną z najgorszych porażek jest poświęcenie czasu i energii na bloga, którego w ostateczności nikt nie przeczyta. Pamiętaj, by stworzyć spójną strategię komunikacji, wykorzystać potencjał Internetu oraz nieustannie zdobywać nowych czytelników.
Na początek zastanów się nad tym, jak w kreatywny sposób opowiedzieć o Twojej organizacji oraz jej działalności. Być może warto stworzyć krótki klip wideo, pokaz slajdów lub listę faktów, która przekaże informacje w bardziej przystępnej formie niż tradycyjny artykuł. Blogi osiągające najwyższy poziom sukcesu – zarówno for profit jak i non profit – posiadają unikatową osobowość, a autorzy nie boją się wypróbować nowych metod dotarcia do czytelników.
Wykorzystaj również potencjał SEO. Skorzystaj z Planera Słów Kluczowych Google, aby wybrać frazy kluczowe, których najczęściej poszukują internauci zainteresowani Twoją aktywnością społeczną. Zoptymalizuj swojego bloga oraz artykuły, które publikujesz.
Na Twoim blogu powstał interesujący post, którym warto się podzielić? Podlinkuj go na forach tematycznych, w social mediach oraz innych dostępnych kanałach. Poproś swoich pracowników o sharowanie i lajkowanie nowych postów. Niech publikowane przez Ciebie artykuły niosą się po sieci.
Upewnij się, że blog został wyróżniony na głównej stronie internetowej organizacji i zamieść do niego wiele linków. Nie chodzi wyłącznie o linkowanie do głównej strony bloga, lecz również do indywidualnych wpisów, które mogą być powiązane z poszczególnymi projektami, którymi się zajmujesz.
Skorzystaj z newsletterów. Wysyłaj mailingi, zawierające najświeższe informacje dotyczące Twojej aktywności, wiadomości na temat zbliżających się wydarzeń, a także najnowsze posty opublikowane na Twoim blogu. Pamiętaj, by nieustannie zbierać leady. Nie tylko przez Internet, ale również na organizowanych przez Ciebie eventach.
Pamiętaj o fundraisingu
Twój blog stał się skarbnicą ciekawych artykułów, czyta go coraz więcej osób, a Twój newsletter trafia do dziesiątek osób? Może warto wykorzystać go do wsparcia finansowego organizacji?
Wszyscy, którzy prowadzą organizację non profit wiedzą, że w codziennej działalności każdy gorsz jest na wagę złota. Za każdą skuteczną i wpływową organizacją non profit stoi team ludzi odpowiedzialnych za znalezienie pieniędzy pozwalających na ufundowanie jej działalności. Blog nie powinien wyłącznie zachęcać do ofiarodawstwa (nikt nie będzie chciał czytać wpisów zachęcających do wpłacania pieniędzy), jednak każdy nowy artykuł daje możliwości przemiany pasywnego czytelnika w aktywnego donatora. Warto zastanowić się nad umieszczeniem na blogu przycisku pozwalającego na przekazanie środków pieniężnych na rzecz organizacji. Ciekawe treści na blogu z pewnością zachęcą czytelników do przekazania na konto Twojej organizacji choć niewielką sumę pieniędzy.
W dzisiejszym świecie istnieją tysiące ludzi, którzy pragną w jakiś sposób wspierać szczytne cele. Upewnij się, że Twoja organizacja jest w stanie do nich sprawnie dotrzeć. Blog to jeden z ważniejszych kanałów komunikacji pozwalających na budowanie świadomości zjawisk środowiskowych i geopolitycznych. Wykorzystaj jego potencjał!
Co o tym sądzisz? Czy masz doświadczenie w budowaniu komunikacji organizacji typu non profit? Podziel się swoją opinią w sekcji komentarzy.
Natalia Mielcarek
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE