– To dla mnie wielki zaszczyt stanąć na czele jury tak prestiżowego konkursu. Przed nami wyzwanie oceny prac zrealizowanych w ubiegłym roku, czyli w zupełnie innej rzeczywistości niż dzisiejsza. Chcemy przede wszystkim docenić kampanie skuteczne, dające widoczne wyniki biznesowe. Ostatnio, w trudnym okresie pandemii, na każdym kroku przekonujemy się, że skuteczna komunikacja, trafiająca do odbiorców, jest nieodzownym elementem działalności każdego biznesu. Mamy obecnie do czynienia z zupełnie nową erą komunikacji. W kolejnej edycji konkursu jury będzie miało jeszcze trudniejsze zadanie wyboru tych najlepszych, ponieważ w tych szczególnych warunkach pojawiło się wiele naprawdę kreatywnych i wartościowych realizacji – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska, przewodniczący Jury Effie 2020.
Tomasz Suchański, oprócz roli Przewodniczącego, będzie także kierował pracami 9. grupy jurorskiej oceniającej zgłoszenia w kategorii Marketing & Business Solutions. Kategoria te koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing mixu.
Zobacz również
– Komitet Organizacyjny Konkursu od zawsze stawiał na silny, wyrazisty i znaczący głos w branży. W tym roku do zacnego grona Przewodniczących, zaprosiliśmy Pana Tomasza Suchańskiego, który reprezentuje niezwykle istotną w obecnej chwili branżę retail. Sektor ten szczególnie mocno intensyfikuje swoje działania, aby przejść przez transformację z korzyścią dla klienta. To daje poczucie dużej ekspertyzy, którą mamy nadzieję wspierać i promować podczas tegorocznych obrad – podkreśla Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR.
W jury zasiadają reprezentanci reklamodawców w randze prezesów, dyrektorów marketingu oraz brand managerów, a także przedstawiciele mediów, agencji komunikacyjnych, pracownicy instytutów badawczych i niezależni, branżowi eksperci. Ostatecznego wyboru składu jury, spośród 300 kandydatur, dokonał Komitet Organizacyjny konkursu poprzez głosowanie online (wyłaniając short listę), a następnie w formie dyskusji. Po zatwierdzeniu prawie 150-osobowego składu, jurorzy zostali przydzieleni do poszczególnych grup jurorskich:
-
Grupa 1 Napoje alkoholowe; Napoje bezalkoholowe; Żywność.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Przewodnicząca: Izabela Głodek, CMO, The Coca-Cola Company.
-
Grupa 2 Dobra konsumpcyjne; Leki i suplementy diety; Uroda i pielęgnacja.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przewodniczący: Grzegorz Haraziński, category director CEE, GlaxoSmithKline.
-
Grupa 3 Brand Experience; Kultura i rozrywka; Smart budget.
Przewodnicząca: Olga Korolec, CMO & group sustainability director, Ringier Axel Springer Polska.
-
Grupa 4 Finanse; Ubezpieczenia i inwestycje; Business-to-Business.
Przewodnicząca: Katarzyna Jezierska, head of marketing CEE, VISA.
-
Grupa 5 Branded Content; Motoryzacja; Usługi.
Przewodniczący: Jakub Eichelberger, deputy managing director, DDB.
-
Grupa 6 Performance marketing; Retail/ Kanały sprzedaży; Tech Driven.
Przewodniczący: Tadeusz Żórawski, global strategy director, Molecular BBDO.
-
Grupa 7 Launch/ relaunch; Long Term Marketing Excellence; React & Sustain.
Przewodnicząca: Inga Songin, marketing director Poland&EE, Reckitt Benckiser Health.
-
Grupa 8 Positive change: CSR, Edukacja społeczna i pro bono; PR-Led i Employer branding.
Przewodniczący: Wojciech Putrzyński, CEO, Change Serviceplan.
Pełny skład jury znajduje się na stronie.
Przebieg obrad Jury:
1. Koniec czerwca – briefing członków Jury dotyczący procedur, zasad i kryteriów oceny. Jury ocenia prace w 4 obszarach:
- wyzwanie strategiczne i przyjęte cele (waga oceny 0,23);
- strategia komunikacji (waga oceny 0,24),
- egzekucja idei (waga oceny 0,23)
- efekty komunikacji (waga oceny 0,30).
A w przypadku kategorii M&BS są to:
- wyzwania biznesowe i przyjęte cele (waga oceny 0,3);
- koncepcja działania (waga oceny 0,2);
- egzekucja idei i dobór narzędzi (waga oceny 0,2)
- efekty (waga oceny 0,3).
2. Druga połowa sierpnia – przegląd zgłoszonych projektów przez Jury na platformie online.
3. Wrzesień – to okres obrad Jury: dyskusje, głosowanie online (short lista), zatwierdzanie nominacji i ocena indywidualna. Wszystko odbywa się przy wsparciu firmy prawniczej LSW, która nadzoruje proces oraz na podstawie średniej ważonej ocen, po zastosowaniu algorytmu, uzyskuje listę prac, które danego roku otrzymają Effie.
4. Po głównym głosowaniu, Przewodniczący grup jurorskich wraz z Przewodniczącym Jury na specjalnym posiedzeniu wybierają laureata Grand Prix spośród kampanii nagrodzonych Złotym Effie (z wyłączeniem kategorii Marketing & Business Solutions oraz Positive Change). Przykładowe kryteria oceny: nowatorski charakter pracy i studium przypadku dla rynku; długotrwały efekt dla marki – sustainability; zmiana zachowań i/ lub percepcji.