Warto wypróbować komunikację mobilną, dzięki której nasz przekaz dotrze wprost na telefon klienta poszukującego tej jedynej, najlepszej okazji.
Jakie narzędzie komunikacji mobilnej wybrać?
Najpopularniejszymi narzędziami komunikacji mobilnej, według raportu „Komunikacja mobilna w biznesie 2016”, opracowanego przez Ipsos Polska dla SMSAPI, są SMS-y oraz e-maile. Korzysta z nich obecnie (przynajmniej od czasu do czasu) 94% sklepów internetowych oraz 84% sklepów tradycyjnych w przypadku maila oraz 63% sklepów stacjonarnych i 60% sklepów tradycyjnych w przypadku SMS-a.
Zobacz również
Warto przy tym zauważyć, że SMS jest tym narzędziem, które daje największą gwarancję dotarcia do odbiorcy. Przeciętny wskaźnik open rate (stosunek otwartych do wysłanych wiadomości) wynosi w jego przypadku przy masowej wysyłce 99%, a CTR (click-through rate) to 24%. Z SMS-ów korzysta 96% użytkowników smartfonów, a przeciętny czas kliknięcia w odnośnik wysłany SMS-em wynosi 45 sekund.
Ta ostatnia wiadomość szczególnie powinna zainteresować marketerów, którzy korzystają z geolokalizacji i wysyłają SMS-y z linkami do specjalnych ofert lub z kuponami rabatowymi do klientów, którzy w przedświątecznym tygodniu licznie odwiedzają galerie handlowe. Dla nich ważna jest możliwość skorzystania z oferty w jak najszybszym czasie. – Dodatkowo zamieszczenie w wiadomości skróconego linku umożliwia następnie wygenerowanie raportu ze szczegółami masowej wysyłki oraz pozwoli na uzyskanie większej liczby informacji na temat użytkowników, do których trafiła wiadomość – tłumaczy Andrzej Ogonowski, PR & Brand Manager w SMSAPI.pl, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS, MMS i VMS. Tego typu dane bez wątpienia pomogą w optymalizacji kolejnych kampanii.
Warto działać wielokanałowo
Obecna rzeczywistość i preferencje samych klientów zmuszają marketerów do elastyczności i poszukiwania wielu kanałów dotarcia do odbiorcy. SMS może być więc narzędziem, które skutecznie wspomaga innego rodzaju sposoby komunikacji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zgodnie z założeniami omnichannelingu klient powinien być systematycznie wdrażany w świat marki za pomocą różnych, uzupełniających się wzajemnie kanałów, w sposób zintegrowany i ciągły. Warto więc zadbać o to, aby przedświąteczne kampanie nie ograniczały się wyłącznie do wysłania mailowego newslettera lub SMS-a z linkiem. Komunikacja mobilna jest bowiem nie tylko kolejnym z kanałów, za pomocą którego można komunikować się z klientem, ale narzędziem, które wspiera dialog z klientem w innych dostępnych kanałach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Polacy lubią SMS
Warto korzystać z SMS-ów tym bardziej, że Polacy lubią tę formę komunikacji bardziej niż przeciętni Europejczycy. Z „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku” wydanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła 83 SMS miesięcznie, podczas gdy unijna średnia to 68 wiadomości.
Z kolei z raportu Ipsos i SMSAPI wynika, że Polacy uważają SMS-a za najlepszą formę otrzymywania wiadomości handlowych na urządzenia mobilne.
Przedświąteczne powiadomienia SMS
Przede wszystkim warto skorzystać z własnej bazy klientów i przypomnieć się im z atrakcyjną przedświąteczną ofertą. Czasami wybór prezentu może być największym problem przed nadchodzącą wielkimi krokami Wigilią. Dobrze w takim wypadku jest zaproponować produkty z naszej oferty.
– Ponieważ dla wielu skarpetki to ciągle jeden z najbardziej oczywistych prezentów na gwiazdkę w grudniu, na skarpetkowo.pl, jak u większości firm, zwiększa się liczba zamówień. Jeżeli ktoś wykorzystuje na co dzień komunikację SMS w obsłudze swojego sklepu internetowego, to święta są doskonałą okazją, aby wzmocnić takie działania – zauważa Viren Bhandari, założyciel i właściciel skarpetkowo.pl
Innym sposobem na wykorzystanie SMS-ów jest informowanie klientów o statusie złożonego przez nich zamówienia bądź o terminie dostawy. – SMS marketing w sklepie internetowym podczas gorącego dla całego sektora e-commerce czasu przedświątecznego może wspomóc działania firm na dwa sposoby – mówi Marcin Rutkowski, PR manager w i-systems. – W pierwszym z nich wiadomości tekstowe wykorzystujemy do powiadamiania o aktualnym stanie zamówienia. Wiadomości możemy wysłać więc w momencie potwierdzenie wpłaty oraz wysłania paczki. Wtedy klienci wiedzą, na jakim etapie realizacji jest ich zamówienie i czują dzięki temu większy komfort zakupów.
Może się jednak zdarzyć, że – z uwagi na prawdziwe oblężenie, jakie przed świętami przeżywają firmy kurierskie – dostarczenie przesyłki się wydłuży. Choć trudno wytłumaczyć i liczyć na wyrozumiałość, warto poinformować o tym klienta, przeprosić za opóźnienie i zaoferować rekompensatę. Oczywiście nie wyklucza to standardowego powiadomienia SMS o statusie zamówienia.
A na koniec: złóż świąteczne życzenia!
Im bliżej Świąt Bożego Narodzenia, tym bardziej wrażliwy na komunikaty staje się odbiorca. Bez wątpienia bardzo miłym gestem będzie wysłanie do stałych klientów SMS-a ze świątecznymi życzeniami.