Przepis na idealny zespół marketingowy

Przepis na idealny zespół marketingowy
Do open space’a wrzuć 2 specjalistów ds. Social Media, event managera i specjalistę ds. SEO. Wstrząśnij raz na tydzień i wymieszaj z PR managerem. Dopraw niestrawnymi celami biznesowymi. To prosty przepis na doskonale… niedziałający zespół marketingu i PR :)
O autorze
3 min czytania 2019-04-02

Szukasz prostego, uniwersalnego przepisu, by zespół marketingu rósł jak na drożdżach w pozytywne efekty, a marka żyła jak pączek w maśle? Nie ma takiego! Dziś zaproponuję jednak 3 zasady, które pomogą Ci w odnalezieniu swojego własnego przepisu na idealny (dla Twojej firmy, marki) zespół marketingowy.

Zasada 1: Wspólne pichcenie

Jasny cel, strategia i plan działania, a także ich zrozumienie przez zespół marketingowy to absolutna baza, bez której dział marketingu nie działa sprawnie. Jednak to, co czyni zespół marketingowy bardziej zaangażowanym, zmotywowanym i efektywnym, to regularne, wspólne przepracowywanie poszczególnych obszarów strategii marketingowej.

Jak to zrobić?

Regularnie raz na miesiąc / kwartał / pół roku / rok (częstotliwość dobierz do potrzeb swojego zespołu) zaproś zespół na wspólny warsztat (tzw. team retreat). Na warsztacie wspólnie podsumujcie miniony okres (ilościowo i jakościowo), wyciągnijcie wnioski i (jeśli jest taka potrzeba) zaktualizujcie strategię marketingową. Zastanówcie się co działa, a co nie działa, jakie są aktualne trendy marketingowe, podsumujcie jak działa konkurencja. Następnie wyznaczcie cele na kolejny okres i przenieście je na konkretne akcje na poziomie zespołowym i indywidualnym.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przeanalizuj z zespołem nie tylko wskaźniki marketingowe, ale też wskaźniki biznesowe np. dane dot. liczby klientów, wartości klienta etc.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zasada 2: Przygotuj rosół

Rosół to świetna baza do przygotowania sosów i zup. To na jego podstawie nasze babcie i mamy gotowały najlepsze pomidorowe czy ogórkowe. I nie, kostka rosołowa to nie to samo ;). Tak też jest w przypadku działań marketingowych. Żeby specjaliści w poszczególnych obszarach mogli sprawnie realizować działania w konkretnych kanałach marketingowych potrzebne jest stworzenie dobrej bazy, na której będą mogli się oprzeć. Taką bazą zdecydowanie jest strategia, ale nie tylko. Są to również konkretne procesy, bazowe materiały (np. zdjęcia, opisy, key visual), czy standardy pracy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak to zrobić?

Wspólnie z zespołem opracuj listę materiałów bazowych, które potrzebne są w codziennej pracy, a ich posiadanie usprawni pracę członkom zespołu. Następnie krok po kroku, proces po procesie zacznijcie opomiarowywać i optymalizować wewnętrzne procesy zespołu (np. opracowywania materiałów, publikacji, dystrybucji). Kolejnym krokiem będzie stworzenie prostych narzędzi dopasowanych do zespołu, które usprawnią jego pracę np. checklist, szablonów, canvasów. Ostatnim, ale nie najmniej ważnym krokiem będzie konsekwentne stosowanie wypracowanych narzędzi, a także ich stała optymalizacja i aktualizacja.

Zasada 3: Kompozycja smakowa

Ze strategii marketingowej zazwyczaj jasno wynika, jakich twardych kompetencji potrzebujemy w zespole, by był on w stanie realizować strategię. Są one ważne, jednak kluczowym czynnikiem w funkcjonowaniu zespołu jest jego optymalna kompozycja na kilku poziomach.

Ważne by zespół był zrównoważony, jeśli chodzi o typy osobowości (dominacja jakichś typów może powodować, że zespół nie będzie efektywny). Dodatkowo, istotne jest, by w zespole znalazła się reprezentacja wszystkich ról zespołowych wg Belbina, a także by zachować równowagę między Marzycielami, Realistami i Krytykami na poziomie nie tylko całego zespołu, ale również zespołów funkcyjnych czy operacyjnych.

Jak to zrobić?

Przeanalizuj swój zespół pod kątem typów osobowości (polecam metodę Discovery Insights, DISC). Spójrz na tę analizę z lotu ptaka i zastanów się czy wszystkie osoby są w optymalnych dla siebie rolach, czy wszystkie wykorzystują swój naturalny potencjał. Jeżeli w zespole występuje dysproporcja, to zastanów się jak to wpływa na zespół i czy nie ma potrzeby, aby zbilansować brakujące typy osobowości.

Z tej analizy DISC widać bardzo mocno, że zespołowi brakuje roli czerwonej (ekstrawertycznej, zorientowanej na rezultat) lokomotywy, koordynatora. Z tego powodu może mieć trudności z zakańczaniem projektów.

Poproś zespół o zrobienie sobie testu Belbina i zobacz, jakie role zespołowe przyjmują naturalnie poszczególne osoby. Zastanów się czy wszystkie role w zespole są reprezentowane i jeśli tak to kto, jak i jakim kosztem kompensuje brakujące role. Zastanów się, czy i jak można to zmienić.

Przeanalizuj zespół pod kątem ról z metody Walt’a Disney’a (Marzyciel, Realista i Krytyk) i zastanów się, jak można łączyć zespoły np. operacyjne, tak by były w nich zagospodarowane te role.

A to feler… westchnął seler

Budowa i zarządzanie zespołem marketingowym nie jest zadaniem łatwym. Są to często zespoły bardzo różnorodne, cross-funkcyjne, w których może występować nadreprezentacja osób o charakterze liderskim. Dobre skomponowanie zespołu marketingowego, zbudowanie bazy do jego działania, a następnie zaangażowanie jego członków we wspólne kreowanie planów i działań, to wyzwanie dla lidera.

Każdy dobry przepis składa się z listy składników, przygotowania sobie bazy i narzędzi do pracy, a także planu działania krok po kroku. Nie inaczej jest w przypadku komponowania zespołu marketingowego. Bez tych kluczowych kroków nawet najlepsza strategia nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Smacznego!

 

Beata Mosór-Szyszka
Współzałożycielka i CEO w Project: People – strategicznej agencji specjalizującej się w metodach lean; mentorka Google LaunchPad w obszarach Marketing i Produkt.