Qpony testują zasięg Snapchata

Snapchat to aplikacja mobilna, która szybko zdobyła miano sieci społecznościowej, mogącej namieszać w świecie mediów i marketingu przez niebywałą popularność, jaką cieszy się wśród Generacji Z. Jej sukces tkwi w ulotnej formie przekazu, jakim są snapy.
O autorze
2 min czytania 2015-05-28

Trwają one maksymalnie kilka sekund i znikają na zawsze. Ta osobista forma przekazu służy do komunikacji “jeden do jednego”, “jeden do kilku” lub “jeden do wszystkich” za pomocą zdjęć i krótkich filmów z podpisami i grafikami. Zamieszczanie czegokolwiek nie wywołuje presji, bo wiadomo, kto będzie odbiorcą wiadomości – zupełnie inaczej niż na przykład w przypadku serwisu Instagram. Dodatkowym atutem jest brak konieczności zastanawiania się jak udostępniane treści odebrane będą później – bo snapchat w przeciwieństwie do innych sieci społecznościowych nie tworzy historii snapów, a służy jedynie do wymieniania mniej lub bardziej ważnych momentów. 

Kto działa tam skutecznie?

Dziś za pomocą Snapchata z fanami łączą się marki, internetowi liderzy opinii i celebryci (m.in. Shonduras, Rihanna, General Electric, Jarome Jarre, Taco Bell). Obecnie nie ma  oficjalnej listy użytkowników aplikacji w Polsce, jednak dzięki rankingowi “TOP 100 polskich użytkowników Snapchata” stworzonemu przez Hash.fm, możemy prognozować skalę oraz określić grupę odbiorców w naszym kraju. W Polsce Snapchat cały czas buduje swój zasięg, szacunki Konrada Traczyka wskazują,  że z aplikacji może korzystać  nawet ponad milion Polaków.

Z najnowszych informacji wynika, że Snpachat generuje aż 75% całego ruchu social media w Wielkiej Brytanii. Na taką popularność w Polskich realiach  przyjdzie nam jeszcze poczekać, ale marki już zaczynają szukać tam swojego miejsca, zwłaszcza, że jest go jeszcze całkiem sporo.

SnapSong Quiz

Decyzję o wykorzystywaniu Snapchata w komunikacji Qponów z użytkownikami podjęliśmy w styczniu 2015 roku. Swoją obecność tam, komunikowaliśmy w różnych serwisach społecznościowych, jak Twitter, Facebook i Instagram. Do dnia 20 maja mieliśmy zaledwie 137 obserwujących z czego maksymalnie 70 osób wyświetlało snapy i robiło sporadyczne screenshoty. W interakcję wchodzili z nami głównie uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

By zaktywować obecnych obserwujących i pozyskać kolejnych, postanowiliśmy przeprowadzić pilotażową akcję “SnapSong Quiz”, polegającą na umieszczeniu trwających kilka sekund utworów muzycznych w “My story”. Obserwujący mieli za zadanie odgadnąć tytuły utworów i jak najszybciej odpowiedzieć za pomocą snapa lub chatu. Pierwsze informacje pojawiły się na samym Snapchacie, ale konkurs komunikowaliśmy również na Instagramie, Twitterze oraz Facebooku  – by zbadać potencjał medium – bez wykorzystania płatnej promocji.   

By zwiększyć zainteresowanie naszej grupy docelowej zaprosiliśmy do współpracy Damiana Buczka, z którym mieliśmy okazję promować inne nasze akcje. Informacje o przygotowanym quizie pojawiły się na jego Snapchacie, oraz w serwisach Ask.fm i Twitter.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przez 3 dni na naszym koncie można było zdobyć wskazówki odnośnie zespołów, których utwory zamieścimy w trakcie samego konkursu. Pierwszego dnia liczba wyświetleń snapów wynosiła 80, ale drugiego i trzeciego wzrosła do 400.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Konkurs cieszył się dużym powodzeniem, a ruch na koncie wzrósł. Snapy z wynikiem quizu wyświetliło 390 osób, a wszystkich obserwujących jest obecnie 500. Dzięki akcji pozyskaliśmy 342 nowych kontaktów.

Co dalej? 

Co istotne, obserwujący nie odeszli po przeprowadzeniu konkursu, a liczba odsłon snapów zmniejszyła się nieznacznie. Snapchat jest dla nas istotny, bo umożliwia komunikację z młodszym użytkownikiem i doskonale łączy się  z ideą kuponów ważnych tylko przez określony okres czasu. Jego potencjał nie jest jeszcze wykorzystywany, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność tego kanału. Myśląc o naszych kolejnych klientach – będziemy tam dystrybuować unikalne kupony dopasowane do użytkowników Snapchata.

Już pojawiają się firmy oferujące wsparcie w przeprowadzaniu akcji na Snapchacie – jak na przykład Hash.fm – które pomogą zorganizować akcje specjalne czy konkursy. Wybierając kanał komunikacji zawsze trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, na ile wpisuje się on w strategię komunikacji marki i czy moja w nim obecność będzie autentyczna. Dla Qpony Snapchat był przemyślaną decyzją. Jak będzie z Twoją marką?