Questus: Jaki jest stan polskiego marketingu? [raport]

O autorze
1 min czytania 2023-05-16

Przedstawiamy raport z kwietniowo-majowych badań firmy questus Akredytowanego Centrum Szkoleniowo-Egzaminacyjnego The Chartered Institute of Marketing i ich ekspertów CIMO. „Racjonalizm nieoczywisty marketerów” prezentuje po raz pierwszy style podejmowania decyzji jakimi kierują się czołowi polscy marketerzy. Mimo trudnych i pełnych wyzwań miesięcy eksperci CIMO nie okazują nerwowości a odpowiedzialność i zdolność przystosowania się do warunków rynkowych.

Czego dowiesz się z raportu?

  • Eksperci bardziej niż w poprzedniej fali badania obawiają się wejścia nowych konkurentów oraz spadku dochodu klientów i popytu.
  • CIMO największą część środków (ponad 20%) przeznaczyli na działania digital marketingowe, a w ich ramach na reklamę online, media społecznościowe i influencer marketing.
  • Strategicznymi źródłami przewagi konkurencyjnej były: marka, relacje z klientami oraz asortyment produktów.
  • Nowym obszarem przewagi konkurencyjnej jest siła kultury organizacyjnej, wzrost znaczenia adaptacji i podejścia zwinnego (agile).

Wśród kluczowych inisghtów badanych CIMO w tej fali na plan pierwszy wybił się, co nie jest zaskoczeniem, ChatGPT i rewolucja sztucznej inteligencji. Refleksje marketerów związane były zarówno z możliwościami i korzyściami jakie niesie ta technologia, ale także ryzykami i zagrożeniami. W szczególny sposób wyróżniona została walka Prezydenta Ukrainy – Wołodymyra Zełenskiego o przestrzeń informacyjną.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Warto podkreślić, że wśród najważniejszych nowych możliwości biznesowych dominują te źródła wzrostu, które oparte są na zasobach wewnętrznych. Czynniki zewnętrzne wymieniane są na dalszych miejscach.

Racjonalizm nieoczywisty marketerów” CIMO Standards & Foresight ukazuje ocenę przeszłych i bieżących działań jako naznaczonych obawą i ciężarem wyzwań z jakimi czołowi polscy marketerzy musieli się mierzyć. Jednocześnie eksperci są w pełnej gotowości do nowych wyzwań.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ekspertami CIMO (Chartered Institute of Marketing Officers) są posiadacze najbardziej prestiżowych na świecie kwalifikacji profesjonalnych w dziedzinie marketingu. Marketerów, którzy zarządzają działaniami marketingowymi w organizacjach uznanych na rynku polskim i światowym.

Pełen raport dostępny jest na stronie questus.pl.