Najbardziej opiniotwórcze media – ranking ogólny
Podium rankingu ogólnego, z wynikiem ponad 4,6 tys. cytowań do 5,5 tys. w maju, otwiera Onet.pl – niekwestionowany lider od ponad roku, a za nim w czołówce RMF FM oraz TVN24. Miejsce czwarte zajmuje zaś Wp.pl ze wzrostem o dwie pozycje względem poprzedniego miesiąca (2,6 tys. cytatów w innych mediach w czerwcu kontra 2,2 tys. w maju br.). Aż o cztery pozycje natomiast wzrosła pozycja Dziennika Gazety Prawnej głównie za sprawą regularnych doniesień dotyczących koronawirusa oraz relacjonowania ostatnich dni kampanii prezydenckiej w kontekście wizyty Andrzeja Dudy w USA, oraz obecności Rafała Trzaskowskiego w Warszawie w okresie powodzi. O trzy pozycje, ostatecznie plasując się na dziesiątym miejscu, wzrosła cytowalność programu TVP Info w związku m.in. z wypowiedzią posła Prawa i Sprawiedliwości, Przemysława Czarnka, dotyczącą osób LGBTQ+. Częściej niż zwykle media powoływały się również na stację TVN, która na bieżąco informowała o wynikach wyborów prezydenckich.
Zobacz również
Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne
Tytuł najbardziej opiniotwórczego medium w kategorii stacji telewizyjnych w czerwcu zajmuje stacja TVN24, która cytowana była 3,2 tys. razy. Podobnie jak w maju, kolejne miejsca zajęły odpowiednio Polsat News (prawie 1,6 tys. wzmianek) oraz TVP Info (1,4 tys.). O dwie pozycje w rankingu wzrosły również stacje Canal+, Telewizja Trwam oraz TVP 3.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
W czerwcu najchętniej powoływano się na radio RMF FM, które cytowane było 3,6 tys. razy. Miejsce drugie w tej kategorii zajęło Radio Zet, natomiast na miejscu trzecim ze wzrostem o dwie pozycje, uplasowała się stacja TOK FM, między innymi dzięki wywiadowi, jakiego udzielił redakcji polityk Konfederacji, Jacek Wilk. O dwie pozycje w rankingu wzrosła również pozycja Programu 24, w którym na pytania dotyczące m.in. relokacji uchodźców odpowiadał wiceszef klubu PiS, Marek Suski. Natomiast aż o trzy pozycje w stosunku do maja br. wzrosła pozycja Radia Kraków, w którym emitowana była rozmowa z wicemarszałkiem Sejmu, Ryszardem Terleckim.
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
W zestawieniu najczęściej cytowanych portali internetowych pierwsze miejsce zajął niezmiennie Onet.pl z wynikiem ponad 4,6 tys. cytowań. Na miejscu drugim podobnie jak w maju br. znalazł się portal Wp.pl, natomiast miejsce trzecie z wynikiem 1,2 tys. wzmianek i wzrostem o jedną pozycję w rankingu, zajmuje Money.pl. Ponadto o dwie pozycje wzrosła pozycja portalu Pudelek.pl, na który w czerwcu powoływano się 306 razy, za sprawą informacji o porodzie Małgorzaty Rozenek – Majdan oraz spekulacji dotyczących związku Julii Wieniawy i Macieja Musiała.
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Najbardziej opiniotwórczy tytuł prasowy w Polsce w czerwcu 2020 to Rzeczpospolita wzmiankowana ponad 2,2 tys. razy. Miejsce drugie na podium w tej kategorii zajęła Gazeta Wyborcza (1,8 tys. cytowań), natomiast na trzeciej pozycji uplasował się Dziennik Gazeta Prawna z ponad 1,4 tys. cytowaniami. Aż o osiem miejsc wzrosła zaś pozycja tytułu Polityka (ponad 240 cytowań), między innymi za sprawą wypowiedzi Kuby Wojewódzkiego dotyczącej nowego partnera Anny Muchy oraz powoływania się na sondaż IBRIS dotyczący wyborów prezydenckich przeprowadzony dla tygodnika. O cztery pozycje wyżej, na miejscu dziesiątym w kategorii znalazł się natomiast miesięcznik Forbes m.in. dzięki publikacji rankingu najlepiej zarabiających piłkarzy. Media częściej cytowały również Puls Biznesu, głównie dzięki publikacjom dotyczącym „pakietu mieszkaniowego”, czy inwestycji firmy Google w Polsce.
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
W kategorii najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników w czerwcu pierwsze miejsce zajął tygodnik Do Rzeczy m.in. dzięki sondażowi Estymator, w którym oceniano między innymi pracę rządu. Drugie miejsce, ze wzrostem o cztery pozycje zajmuje Polityka, natomiast podium zamyka Newsweek, który w poprzednim miesiącu w tej kategorii znajdował się na miejscu piątym. Wzrost ten spowodowany jest między innymi wywiadem, jakiego na łamach tytułu udzielili Rafał oraz Małgorzata Trzaskowscy. Na miejscu piątym zaś w czerwcu br. znalazł dwutygodnik Viva, który wzmiankowano częściej dzięki wypowiedziom Natalii Kukulskiej o Annie Jantar.
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Najchętniej cytowanym tytułem kategorii jest Forbes (ponad 170 wzmianek), za nim na podium plasuje się dwumiesięcznik Press oraz miesięcznik Perspektywy. O dwie pozycje względem poprzedniego miesiąca wzrosła liczba cytowań tytułu Twój Styl za sprawą rozmowy z podróżnikiem Przemysławem Kossakowskim, natomiast o trzy miejsca – magazynu Pani, w którym wypowiedziała się aktorka Roma Gąsiorowska.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale
W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym obejmującym portale internetowe pierwsze miejsce w czerwcu zajmuje portal Money.pl z liczbą 1,2 tys. cytowań. Kolejną pozycję na podium plasuje portal businessinsider.com.pl (ponad 240 cytatów), natomiast pierwszą trójkę zamyka Bankier.pl, wzmiankowany prawie 190 razy.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa
Pierwsze miejsce zaś w rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o tematyce ekonomicznej i biznesowej zajmuje Rzeczpospolita wzmiankowana w czerwcu br. ponad 2,2 tys. razy. Za nią Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem ponad 1,4 tys. wzmianek, natomiast miejsce trzecie należy do tytułu Puls Biznesu cytowanego w czerwcu ponad 450 razy.
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w czerwcu br. jest Radio Kraków, na które powoływano się ponad 200 razy. Kolejne miejsca należą odpowiednio do Dziennika Zachodniego oraz Radia Poznań. O trzy miejsca w rankingu wzrosła również pozycja Gazety Krakowskiej, która rozmawiała z piłkarzem Pawłem Brożkiem o jego rezygnacji z kariery i odejściu po wielu latach aktywności z klubu Wisła Kraków.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 49 405 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 czerwca 2020 roku.
źródło: Instytut Monitorowania Mediów