Wśród niepublicznych uczelni magisterskich ponownie na czołowej pozycji ex aequo znalazły się Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie.
Fundacja na rzecz reputacji marki „Premium Brand” trzeci rok z rzędu zorganizowała ranking reputacji polskich uczelni. Badanie objęło publiczne uczelnie akademickie, niepubliczne uczelnie magisterskie i państwowe wyższe szkoły zawodowe. Według rankingu najwięcej szkół wyższych o wysokiej reputacji oferuje Warszawa. Liczące się ośrodki akademickie publiczne i prywatne znajdują się też w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Zdaniem dr. Tomasza Barana, eksperta ds. badań opinii i rynku „Reputacja uczelni wyższych ma kluczowe znaczenie przy wyborze kierunku studiów. Ważne są także wewnętrzne oceny i rankingi środowiska naukowego czy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale to właśnie reputacja marki może mieć wpływ rozstrzygający.”
Zobacz również
Publiczne uczelnie akademickie
Podobnie jak w dwóch pierwszych edycjach projektu, na pierwszym miejscu rankingu generalnego placówek publicznych uplasował się Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Według respondentów najlepsze perspektywy zawodowe zapewniają ex aequo Warszawski Uniwersytet Medyczny i Politechnika Warszawska.
Niepubliczne uczelnie magisterskie
W rankingu generalnym reputacji niepublicznych uczelni magisterskich ponownie prym wiodą ex aequo Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie oraz Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie. Z punktu widzenia najlepszych perspektyw zawodowych najwyżej oceniono Wyższą Szkołę Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Państwowe wyższe szkoły zawodowe
Na czele rankingu generalnego państwowych wyższych szkół zawodowych uplasowała się Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu, która jednocześnie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu szkół z najlepszymi perspektywami zawodowymi.
Organizowany przez Fundację na rzecz reputacji marki „Premium Brand”, ranking powstał na podstawie wyników ogólnopolskiego badania opinii, zrealizowanego wśród osób znających daną uczelnię. Metodologię pomiaru opracowała prof. UW Dominika Maison, ekspert w dziedzinie zachowań konsumenckich z agencji badawczej Maison&Partners. Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na losowo-kwotowej, ogólnopolskiej próbie konsumentów metodą CAWI. Próba była kwotowana wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 15-tu lat wzwyż dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.
Respondenci oceniali uczelnie w 5 kluczowych wymiarach, tj.:
1. Renoma („To prestiżowa uczelnia”)
2. Referencje („To uczelnia, którą z czystym sumieniem można polecić znajomym”)
3. Atmosfera medialna („O tej uczelni mówi się źle w mediach”)
4. CSR, zaangażowanie społeczne („Ta uczelnia w swoich działaniach bierze pod uwagę dobro społeczeństwa”)
5. Postrzeganie perspektyw zawodowych („Ta uczelnia kojarzy mi się z szansą na znalezienie dobrej pracy”)
Na podstawie ocen w badanych wymiarach policzony został wskaźnik reputacji Premium Brand, który przyjmuje wartości od 1 do 100 punktów. Wynik na poziomie minimum 60 punktów kwalifikuje podmiot do uzyskania tytułu Uczelni Wysokiej Reputacji Premium Brand 2017.