Jakie będą trendy konsumenckich na 2024 i ich implikacjach dla świata marketingu i komunikacji.
Najważniejsze dane z raportu
- 68 proc. badanych uznało, że świat staje się coraz bardziej nieprzewidywalny
- 57 proc. badanych martwi się rosnącymi kosztami życia
- 72 proc. badanych niepokoi ryzyko katastrof naturalnych
- 59 proc. badanych uważa, że globalizacja ma pozytywny wpływ na jego/jej kraj
- 70 proc. badanych uważa, że zróżnicowanie kultur i idei jest konieczne dla rozwoju jego/jej kraju
- 72 proc. badanych uważa, że technologia pozwala mu/jej iść do przodu
Brak poczucia pewności wynikający z kryzysów, przechodzi w stan permanentny. Odpowiedzią na to jest przybranie na znaczeniu potrzeb związanych z ukojeniem i bezpieczeństwem.
Zobacz również
Poszukujemy produktów przynoszących ukojenie
Poszukujemy produktów i usług, które pozwalają nam się uspokoić, zrelaksować, zadbać o siebie. W trudnych czasach lubimy sprawiać sobie drobne przyjemności. Rośnie znaczenie takich wartości życiowych, jak empatia, uważność. Na codzienny stres często reagujemy ucieczką, np. nostalgią za czasami dzieciństwa i beztroski. Rośnie korzystanie z urządzeń mobilnych w celu oglądania telewizji i streamów, przybywa graczy – uciekamy w kierunku łatwo dostępnej rozrywki. Uspokojenie łączy się również z rosnącą potrzebą wspólnotowości i empatii. 67 proc. badanych chciałoby mieć wokół siebie więcej ludzi, na których można liczyć (dla porównania w 2018 roku wskaźnik ten wynosił 60 proc.).
Lubimy czuć się bezpieczenie
Utrzymuje się niechęć do podejmowania ryzyka. W 2023 roku wskaźnik wyniósł 66 proc., natomiast w 2018 roku było to 58 proc. Skłonność do oszczędzania i poszukiwania okazji pojawia się coraz silniej wśród Millenialsów i Zetek. Ponad połowa z nich twierdzi, że bacznie przygląda się swoim rachunkom. Ochrona własnej prywatności zawsze była wysoko w rankingu wartości życiowych, ale w ostatnim czasie jeszcze silniej wzrosła. Ludzie częściej obawiają się, gdzie trafiają ich dane osobowe i co się z nimi dzieje. 85 proc. chce więcej zrobić, aby ochronić swoją prywatność w świecie cyfrowym, a 65 proc. konsumentów globalnie straciło zaufanie do organizacji z powodu wykorzystania AI.
– Globalne trendy oraz ich lokalne manifestacje stają się coraz bardziej istotnym źródłem informacji dla biznesu. Wiedza o nich pomaga firmom skutecznie nawiązywać interakcje z konsumentami, utrzymać ich uwagę i budować zaufanie. Kantar Global MONITOR wspomaga Klientów w zrozumieniu kluczowych trendów i ich lokalnych przejawów, a także w identyfikacji sygnałów rynkowych dotyczących przyszłych innowacji. Narzędzie to wspomaga procesy rozwoju nowych produktów i usług, oraz wspiera budowanie kompetencji foresightowych w zespołach – komentuje Robert Krosnowski, Strategic Consulting Director w Kantar Insights.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Sprawdź pełny raport Kantar Global MONITOR.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe