Jak często robimy zakupy?
Największa część respondentów — aż 57,5% — zadeklarowała, że zakupy robi kilka razy w tygodniu. 23,4% robi je codziennie, a 17,5% tylko kilka razy w miesiącu. Jedynie mały odsetek — 1,6% — odwiedza sklepy częściej niż raz dziennie.
Zobacz również
Jak gazetki promocyjne pomagają w zakupach?
Niemal połowa badanych, bo aż 49,4%, sprawdza gazetkę wybranego sklepu przed każdym lub prawie każdym wyjściem na zakupy. 34,6% określa, że robi to często. Możemy więc pokusić się o stwierdzenie, że dla 84% respondentów gazetka w telefonie jest nieodłącznym elementem planowania zakupów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
9,1% przegląda gazetki wyłącznie w przypadku zakupów, które planuje z dużym wyprzedzeniem, a 6,9% robi to czasami, rzadko lub prawie nigdy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla 84% respondentów gazetka w telefonie jest nieodłącznym elementem planowania zakupów.
Użytkownicy aplikacji w aż 74,5% przeglądają nowe gazetki od razu, gdy się pojawiają. 24,1% robi to kilka dni przed zakupami, 21,2% dzień przed zakupami a 27,5% w dniu wyjścia do sklepu.
13,2% robi to bezpośrednio przed wyjściem na zakupy, a 14% dopiero w trakcie chodzenia po sklepie. Każdy ma swój ulubiony sposób szukania aktualnych okazji.
Czy gazetki elektroniczne wyprą papierowe?
Już 43,6% ankietowanych korzysta wyłącznie z elektronicznych gazetek promocyjnych, które przegląda w aplikacji. 51,4% tylko czasami zdarza się korzystać z papierowych gazetek. Jedynie 4,9% badanych korzysta z gazetek papierowych częściej niż z aplikacji.
Co więcej, 56,6% respondentów opowiada się za całkowitym zastąpieniem gazetek papierowych ich elektronicznymi odpowiednikami. 34,2% uważa, że należy jedynie ograniczyć wydruk gazetek papierowych, a 9,2% nie chce żadnych zmian na tym polu.
Dlaczego użytkownicy korzystają z Mojej Gazetki?
Najczęściej docenianą wartością, jaką daje użytkownikom aplikacja Moja Gazetka, jest łatwy dostęp do gazetek promocyjnych — wskazało ją aż 66,3 % badanych. Na drugim miejscu znalazła się wygoda korzystania z aplikacji (64,9%), a podium zamyka aspekt ekologiczny (42,3%). 16,4% badanych wskazało także, że informacje w Mojej Gazetce są bardziej aktualne niż te w papierowych ulotkach.
Przeglądanie gazetek a rzeczywiste zakupy
Czy gazetki są motywatorem do wyjścia na zakupy? Okazuje się, że tak. Aż 99,5% badanych przyznało, że po zapoznaniu się z gazetką zazwyczaj wybiera się do sklepu. 19,9% robi to zawsze lub prawie zawsze, 55,3% często a 24,3% czasami. Tylko 0,5% twierdzi, obejrzenie gazetki nigdy nie jest powodem podjęcia decyzji o zakupach.
Powyższe informacje mają odzwierciedlenie w tym, jakie gazetki przeglądają badani. 89,1% zapoznaje się jedynie lub głównie z ofertami sklepów, w których rzeczywiście mają możliwość zrobienia zakupów. Tylko 10,9% często przegląda gazetki sklepów, w których nie robi zakupów.
W których sklepach kupujemy najczęściej?
W drugiej części raportu przedstawiamy sklepy, które cieszą się największą popularnością wśród badanych. Wzięliśmy pod uwagę następujące kategorie: sklepy spożywcze, dom i ogród, drogerie, meble, moda i tekstylia oraz elektronika.
Sklepy spożywcze
Walkę o pierwsze miejsce w kategorii sklepów spożywczych zwyciężyła Biedronka — zakupy w portugalskiej sieci robi aż 95,4% ankietowanych. Zaraz za nią plasuje się Lidl, z którego oferty korzysta 82,7% badanych. Ostatnie miejsce zajmuje Kaufland, w którym zaopatruje się 50,3%.
Dalej w zestawieniu znajdziemy m.in. Auchan, Carrefour, Żabkę i Netto.
W tym miejscu warto wspomnieć, że mimo przewagi Biedronki w odsetku klientów, to właśnie Lidl może pochwalić się szybciej rosnącym zainteresowaniem użytkowników*. W przypadku Biedronki w ciągu roku zainteresowanie gazetkami w naszej aplikacji wzrosło jedynie o 8%, kiedy w przypadku Lidla — o 20%. Jeszcze większy skok odnotowały Aldi (aż o 182% większe zainteresowanie gazetkami) oraz Lewiatan (o 40% większe zainteresowanie).
Dom i ogród
W kategorii Dom i ogród rywalizacja była bardzo wyrównana. Badani niemal równie często robią zakupy w Castoramie (56,2%), Leroy Merlin (52,6%) oraz Jysk (51,8%).
Na dalszych pozycjach plasują się m.in. Obi, Bricomarché, Mrówka i Jula.
Mimo że Polacy wciąż najchętniej wybierają Castoramę, zainteresowanie jej ofertą spadło w zeszłym roku o 22%. Wzrosło za to zainteresowanie gazetkami Obi — o 12%. Czy trend się utrzyma i będzie miał odzwierciedlenie w zestawieniu najchętniej wybieranych sklepów? Zobaczymy za rok!
Drogerie
Zdecydowanie największą popularnością cieszy się Rossmann — robi w nim zakupy aż 94,1% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się sieć Hebe z wynikiem 43,3%, a na trzecim Natura, w której kosmetyczne zakupy robi 30,4% badanych.
Na kolejnych pozycjach znalazły się m.in. Avon, Super-Pharm oraz Oriflame.
Dla niektórych będzie niespodzianką, że osiągający tak wysokie wyniki Rossmann mierzy się jednocześnie ze spadkiem zainteresowania gazetkami — i to aż o 22%. Czy ma na to wpływ ich własna aplikacja? To możliwe, jednak nie możemy udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Zauważalny jest też wzrost zainteresowania gazetkami Hebe — o 19% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Meble
Badani mają wyraźne upodobania również w kategorii Meble. 64,2% kupuje je w sklepach IKEA, 44,5% w Black Red White, a 39,9% w sieci Agata.
Agata z 3. miejsca może jednak dostać się wyżej, bo zainteresowanie jej ofertą urosło aż o 42%.
Poza podium znalazły się takie marki, jak Bodzio i Abra.
Moda
W kategorii moda i tekstylia bezdyskusyjnie zwyciężyło Pepco — zakupy w sklepach tej sieci deklaruje 90,6% respondentów. 48,4% robi zakupy tekstylne w KIK, a 27,9% w Textil Market.
Na kolejnych miejscach można zobaczyć m.in Bonprix i Takko.
Elektronika
Również w kategorii Elektronika respondenci wskazali swoje ulubione sklepy. Liderem okazał się MediaExpert, w którym elektronikę kupuje 73,9% zapytanych osób. Niemal równie chętnie odwiedzają oni RTV Euro AGD — 69,1%. 56,8% natomiast wybiera Media Markt.
Popularnością cieszą się też m.in. Neonet, MyCenter i Max Elektro.
Gazetki oglądane do końca
Nie wszystkie gazetki interesują użytkowników jednakowo i nie wszystkie są przeglądane do końca. Wynikiem w granicach 90-100% gazetek otwartych i obejrzanych do ostatniej strony mogą pochwalić się Burger King, Ruch, North Fish, Textil Market, Lewiatan oraz Pepco.
Przeglądanie gazetek w latach
Dodatkowe spostrzeżenia
Liczba godzin, jaką użytkownicy spędzili w naszej aplikacji, sumuje się do 3304 lat.
Na tę imponującą liczbę sumuje się przeglądanie gazetek, tworzenie list zakupów, sprawdzanie niedziel handlowych, wyszukiwanie produktów czy zarządzanie kartami lojalnościowymi.
Warte uwagi są wzrosty i spadki zainteresowania* gazetkami poszczególnych sieci.
W porównaniu z zeszłym rokiem można zauważyć:
*mierzone liczbą wejść do gazetek
Demografia badanych
W badaniu wzięło udział 1726 osób. 24% z nich to mężczyźni, 76% — kobiety. Większość z nich do dorośli i młodzi dorośli — 64,6% to osoby w wieku 25-44 lat.
Najmniej użytkowników aplikacji — 13,9% – to mieszkańcy miast o zaludnieniu w przedziale 50-100 tys. Najwięcej to mieszkańcy miejscowości do 10 tys. mieszkańców – 27,3%.
9,6% badanych deklaruje, że są przedsiębiorcami.