fot. Raport Vogue Business x Google
Redakcja magazynu Vogue Business opublikowała raport pt. „Odkrywając AI: Nowe światy mody”. Jaki obraz współpracy pomiędzy modą i AI prezentuje? Co charakteryzuje współczesnych klientów najbardziej luksusowych marek? Oto najważniejsze spostrzeżenia.
Zobacz również
W ostatnim kwartale br. Magazyn Vogue Business opublikował obszerny raport dotyczący wkroczenia sztucznej inteligencji do świata mody. W dokumencie omówione zostały trzy podstawowe grupy konsumentów, ich stosunek do AI, przyzwyczajenia i oczekiwania. Na zadane w ankiecie pytania odpowiadali nabywcy luksusowych marek ze Stanów Zjednoczonych, Wysp Brytyjskich, Włoch i Francji, w sumie 2976 respondentów.
Raport pokazał, jak kształtują się postawy konsumentów wobec coraz większego udziału nowych technologii i sztucznej inteligencji w rynku modowym. Stał się także okazją do tego, aby spojrzeć na nadchodzące i obecne zmiany z punktu widzenia sprzedawców — marek luksusowych i wskazać im etapy, na których wdrożenie rozwiązań opartych o AI byłoby najbardziej efektywne.
Finalnie, badanie pozwoliło na wyodrębnienie trzech głównych grup konsumentów, z których każda charakteryzuje się indywidualnym podejściem do procesu zakupów i poszukiwania wymarzonych produktów oraz usług.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Grupa I — puryści (50 procent z nich to osoby powyżej 35. roku życia)
Ta grupa konsumentów nie bez powodu nazywana jest również koneserami. Ich główną cechą jest zamiłowanie do tradycji, produktów wytwarzanych z poszanowaniem autentycznych metod produkcji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla purystów sztuczna inteligencja to mechanizm mający wspierać ich wybory, służyć podpowiedzią i rekomendacją, a także pozwalać na personalizowanie procesu zakupowego. Według raportu Vogue Business, puryści stanowią aż 69 procent wszystkich konsumentów, kwestia sprawnego wykorzystania AI w ich podróży zakupowej powinna zatem być kluczowa dla przedstawicieli luksusowych marek.
Grupa II — aktywiści (66 procent z nich stanowią osoby przed 35. rokiem życia)
Ta stosunkowo młoda grupa kupujących liczy się przede wszystkim z wyznawanymi przez marki zasadami i głoszonymi hasłami. Aktywiści to osoby kupujące świadomie i zwracający większą niż inni uwagę na kwestie społeczne w odniesieniu do przemysłu modowego. Ich mantrą są słowa: „Kupuj mniej, kupuj lepiej” i to właśnie zrozumienie tej postawy wydaje się kluczowe dla pozyskania zaufania aktywistów.
Jak wskazuje raport, aktywiści to grupa, która nie boi się wydać na zakupy więcej, aby w zamian otrzymać produkty wytrzymałe, odporne na upływ czasu i takie, których zakup ograniczy produkcję odpadów. Aż 72 procent z ankietowanych przyznało, że w ubiegłym roku jednorazowo wydało na zakupy ponad 2 tys. dolarów, podczas gdy 26 procent przyznało się do zakupów modowych o wartości ponad 5 tys. dolarów.
fot. Unsplash
Sprawne wykorzystanie możliwości, jakie daje AI w tym zakresie (poprawna funkcjonowania zrównoważonego łańcucha dostaw, zminimalizowanie śladu węglowego i emisji gazów) to ważny krok luksusowych marek w kierunku pozyskania nowych i utrzymania zainteresowania dotychczasowych klientów z grupy aktywistów.
Grupa III — ekspresjoniści (55 procent z nich stanowią osoby w wieku 25 – 44 lata)
Tę grupę stosunkowo łatwo jest poznać dzięki ciągłej potrzebie wyróżniania się w tłumie. Moda jest dla ekspresjonistów sposobem na wyrażanie siebie, swoich myśli i uczuć. Ekspresjoniści nie boją się indywidualnego podejścia do stylizacji, a pod wszystko cenią sobie słynne joie de vivre, czyli typowo francuską radość życia.
Przypatrując się wpływowi, jaki na aktualny rynek mody ma pojawienie się i rozwój AI, warto również skupić się na kooperacji pomiędzy sztuczną inteligencją a tradycyjnymi projektantami. W ankietowanej przez Vogue Business grupie zdania na ten temat są podzielone i tak:
- 31 procent aktywistów twierdzi, że AI uzupełni pracę projektantów i sprawi, że procesy dotyczące zrównoważonego rozwoju ulegną dzięki niej poprawie,
- według 27 procent purystów obecność sztucznej inteligencji będzie wzmagała ludzką kreatywność,
- a 72 procent ekspresjonistów jest gotowa zapłacić więcej za ubranie lub dodatek stworzony przez AI i charakteryzujący się wyjątkowym designem.
Ekspresjoniści dostrzegają w sztucznej inteligencji i nowych technologiach jeszcze jedną szansę dla luksusowych marek. Mowa o możliwości wykorzystania ich do planowania procesu komunikacji z klientami. Aż 82 procent wśród ekspresjonistów przyznało, że byłoby gotowych zapłacić więcej za produkty marek, które oferują angażujące treści marketingowe stworzone z użyciem AI. Dla 39 procent dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie AI do opowiadania historii marki.
Personalizacja kluczem do zwiększenia przychodów
Jak pokazuje raport pt. „Odkrywając AI”, to dopasowywanie produktów i usług do konkretnych klientów jest najlepszym sposobem na zachęcenie do siebie kupujących i wzrost poziomu przychodów. 47 procent ankietowanych przyznało, że byłoby w stanie zapłacić za spersonalizowany proces zakupowy nawet o 20 procent więcej niż dziś, a 33 procent respondentów w takim wypadku dopłaciłoby 10 procent pierwotnej ceny. Wykorzystując w tym celu sztuczną inteligencję, przedstawiciele marek luksusowych mogą również wpływać na przebieg całego procesu zakupowego — od pierwszej myśli o nabyciu produkty czy skorzystaniu z usługi, aż do dokonania płatności i dostarczenia wybranego dobra do rąk klienta.
Wiele marek już od jakiegoś czasu wydaje się zdawać sobie z tego sprawę i nie traktuje obecności AI w świecie mody jako jednorazowego trendu, a raczej niczym stały element planowania i tworzenia strategii marketingowych. Raport przygotowany przez magazyn Vogue Business i Google jest kolejnym silnym głosem w tej dyskusji, który opowiada się nie tylko za uznaniem, ale również za wkomponowaniem AI we współczesne działania firm z obszaru fashion. Czy sztuczna inteligencja faktycznie odegra tak dużą rolę w rozwoju mody i podejmowaniu decyzji przez konsumentów? Na chwilę obecną wszystko wskazuje na to, że tak właśnie będzie, a najbliższe miesiące pokażą jedynie, jak duże będzie tempo rozwoju tej kooperacji.
Znaczenie wydaje się mieć również kwestia związana z ekologią i chronieniem planety zarówno podczas procesu produkcji mody, jak i zakupów. Według raportu aż 31 procent kupujących byłoby gotowych zapłacić co najmniej o 20 procent więcej, gdyby mieli oni pewność, że wybierane produkty są tworzone w sposób bardziej zrównoważony niż obecnie.
Pobierz cały raport Vogue Business x Google i sprawdź, jak jeszcze sztuczna inteligencja wpływa na funkcjonowanie marek luksusowych w przemyśle modowym.
PS Przyjrzyjcie się z bliska rewolucji w branży mody, która zaczyna toczyć się na Waszych oczach
15 listopada QuarticOn i Orange zabrali nas na wyjątkową podróż przez fascynujący świat branży fashion i jej dzisiejszych wyzwań, a także zaprosili za kulisy nadchodzącej rewolucji, która zmieni sposób, w jaki postrzegamy modę i zakupy online.
PS2 Rude loki na torebce, czyli o tym, jak polska artystka stworzyła projekt dla Louis Vuitton
Feminizm wychodzi na ulice? To już od lat, jednak tym razem sytuacja jest szczególna, bowiem dzieje się to przy okazji współpracy pomiędzy Ewą Juszkiewicz — polską artystką o międzynarodowej renomie a marką Louis Vuitton.