Konsumpcja wszystkich pozostałych mediów, w tym również internetu na urządzeniach desktopowych, spadnie łącznie o 3,4%.
To druga edycja corocznego raportu Media Consumption Forecasts, który analizuje zmieniające się wzorce konsumpcji mediów i szacuje jak ilość czasu spędzanego na korzystaniu z różnych mediów zmieni się między 2016 a 2018 rokiem. Raport obejmuje dane dotyczące czasu przeznaczanego na czytanie dzienników i magazynów, oglądanie telewizji, słuchanie radia, oglądanie filmów w kinie, korzystanie z internetu i oglądanie reklam OOH. Tegoroczna edycja raportu zawiera dane z 71 krajów, w tym z Polski.
Zobacz również
Konsumpcja internetu − 71% via mobile
Czas poświęcany na korzystanie z internetu na urządzeniach desktopowych rósł szybko w pierwszych latach tej dekady − z 36 minut dziennie w 2010 do szczytowej wartości 52 minut dziennie w 2014 roku. Teraz jednak spada, bo internauci korzystają częściej z urządzeń mobilnych. W 2015 roku mobile wyprzedził desktop, stając się dominującym sposobem dostępu do internetu. W tym roku ludzie na całym świecie spędzą średnio 86 minut dziennie korzystając z internetu na urządzeniach mobilnych, podczas gdy na urządzeniach typu desktop będą korzystać z niego średnio przez 36 minut dziennie. Oznacza to, że 71% konsumpcji internetu odbywa się via mobile. Regionem, w którym dominuje mobile jest Azja Pacyficzna, gdzie 73% konsumpcji internetu odbywa się na urządzeniach mobilnych. Tuż za nią plasuje się Ameryka Północna, z udziałem mobile na poziomie 72%.
Konsumpcja mobile rośnie kosztem innych mediów
Konsumpcja mobilnego internetu rośnie kosztem wszystkich innych mediów. Według prognoz ZenithOptimedia globalnie średni czas spędzany na korzystaniu z internetu na urządzeniach mobilnych wzrośnie w tym roku o 27,7%, podczas gdy czas spędzony w sieci za pośrednictwem urządzeń desktopowych spadnie o 15,8%. Zmniejszy się także czas konsumpcji tradycyjnych mediów: kina o 0,5%, outdooru o 0,8%, telewizji o 1,5%, radia o 2,4%, dzienników o 5,6% i magazynów o 6,7%.
Analitycy ZenithOptimedia zwracają uwagę, że podane wartości odnoszą się jedynie do czasu spędzonego na kontakcie z wymienionymi mediami w ich tradycyjnych formach − z drukowanymi publikacjami, programami emitowanymi przez kanały telewizyjne i stacje radiowe. Duża część czasu spędzanego w internecie jest poświęcana bowiem na konsumpcję treści tworzonych przez tradycyjnych wydawców. Właściciele tradycyjnych mediów zainwestowali wiele w rozwój ich internetowych wersji, a niektóre z nich zdobyły popularność, jakiej nigdy nie miały wersje offline. Ekspansja konsumpcji mobilnego internetu jest dla tradycyjnych wydawców w takim samym stopniu szansą, jak i zagrożeniem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Mobile napędza ciągły wzrost konsumpcji mediów
Wzrost konsumpcji internetu − najpierw desktopowego, a teraz mobilnego − napędził o 7,9% wzrost całościowej konsumpcji mediów pomiędzy 2010 a 2015 rokiem, od 403 do 435 minut dziennie. W tym roku, według autorów raportu, konsumpcja mediów wzrośnie o 1,4%, w 2017 − o dalsze 1,2%, a w 2018 roku, kiedy konsumpcja mobile zacznie się stabilizować, już tylko o 0,4%. Analitycy ZenithOptimedia spodziewają się, że globalnie średni czas spędzany na konsumpcji mediów wyniesie w 2018 roku 448 minut.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Telewizja wciąż dominuje w globalnej konsumpcji mediów
Pomimo ostatnich spadków, tradycyjna telewizja pozostaje zdecydowanie najpopularniejszym medium na świecie, przykuwając uwagę widzów przez 177 minut dziennie w 2015 roku. Internet, angażujący średnio przez 110 minut dziennie zajmuje drugie miejsce. W 2015 roku telewizja odnotowała 41% udział w globalnej konsumpcji mediów. Według prognozy ZenithOptimedia w 2018 roku jej udział wyniesie 38%, podczas gdy udział internetu wyniesie 31%.