fot. depositphotos.com
Dzięki zastosowaniu zaawansowanych algorytmów i uczenia maszynowego technologia rozpoznawania obrazów (ang. image recognition technology) umożliwia w czasie rzeczywistym identyfikację poszczególnych elementów na zdjęciu, grafice czy filmie, jak np. tekstu, konkretnej osoby, emocji na twarzy, wykonywanej czynność, produktu, koloru, potrawy itd.
Zobacz również
Lepsze zrozumienie konsumenta
Technologia rozpoznawania obrazów pozwala na lepsze i głębsze zrozumienie konsumenta – analiza zdjęć czy filmów zamieszczanych przez konkretnego użytkownika pozwala ustalić to, z jakich produktów i której marki korzysta (w tym ile na nie przeznacza – np. czy są to dobra luksusowe czy premium), jakie są jego zainteresowania, co lubi robić, jaki ma styl życia – co może istotnie pomóc reklamodawcom w dopasowaniu odpowiedniego komunikatu reklamowego do danego odbiorcy w określonym momencie.
Przykładowo reklamodawcy analizując zdjęcia danego konsumenta z wyjazdu na wakacje mogą dowiedzieć się na ich podstawie m.in. jaki typ koszuli, spodni i jakiej marki wybiera, jaki napój czy rodzaj alkoholu preferuje (algorytmy potrafią także analizować kolor płynu czy typ szklanki, w jakiej jest podany), który typ kuchni i restauracji lubi, a także jakich aktywności się podejmuje. Dzięki tak zebranym danym, które pokazują jaki jest naprawdę dany konsument, a nie jakim się tylko deklaruje, możliwe jest o wiele lepsze dopasowanie, w tym miejsca i formy, wyświetlanego mu w czasie rzeczywistym spersonalizowanego przekazu reklamowego.
Giganci korzystają z rozpoznawania obrazów
Potencjał wykorzystania technologii rozpoznawania obrazu w marketingu jest ogromny. Z technologii tej w sposób zaawansowany korzystają już firmy z wielu różnych segmentów rynku. Google wykorzystuje tę technologię w swojej wyszukiwarce do wyszukiwania przy pomocy obrazów oraz udostępnia narzędzie Cloud Video Intelligence, które pozwala na analizę wideo w czasie rzeczywistym i zaznaczenie wybranych obiektów oraz momentów, w których się pojawiają
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Podobne rozwiązanie, umożliwiające zaawansowaną analizę zdjęć i filmów, udostępnia Amazon w ramach Amazon Rekognition, czy też IBM w swoim systemie Watson Visual Recognition.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Facebook na zdjęciach publikowanych w serwisie rozpoznaje konkretne osoby i umożliwia ich oznaczanie przez innych użytkowników.
Rozpoznawanie obrazów w e-commerce
Technologia rozpoznawania zdjęć ma ogromne znaczenie dla rynku e-commerce. Przykładowo, aplikacja mobilna e-sklepu na podstawie zdjęcia wykonanego aparatem może ułatwić kupującym znalezienie konkretnego produktu lub produktu do niego najbardziej podobnego (pozwala na to chociażby aplikacja sklepu Asos), a z kolei konsument oglądając ulubiony serial w aplikacji internetowej, gdy zobaczy interesujący go produkt, np. sukienkę czy bluzę, może w niego kliknąć i zostać przeniesiony na stronę ze spisem sklepów, w których jest on dostępny do kupienia.
Zaawansowana technologia rozpoznawania obrazów staje się powoli istotną przewagą dla e-sklepów. Do tej pory z technologii tej szerzej korzystali jedynie giganci e-commerce, jak Zalando, Amazon czy Asos. Dzięki zastosowaniu rozpoznania obrazów w swoich silnikach rekomendacji mogą oni wyświetlać klientowi dokładnie te produkty, na których kupnie mu zależy. Silniki takie, oparte na rozpoznawaniu obrazów, mogą także być wykorzystane np. w e-sklepach z ubraniami czy wystrojem wnętrz jako wsparcie wirtualnego asystenta-stylisty, który dobierze klientowi produkty dopasowane do tych, które ma już w koszyku.
Wraz z rozwojem technologia rozpoznawania obrazów stała się bardziej przystępna dla mniejszych podmiotów, a także coraz więcej firm interesuje się oferowaniem rozwiązań na niej opartych. W Polsce pierwszą firmą oferującą szersze zastosowanie technologii rozpoznawania obrazów w działaniach marketingowych w e-commerce jest SaveCart.
SaveCart – rozpoznawanie obrazu już dostępne dla e-sklepów w Polsce
Narzędzie oferowane przez SaveCart skupia się na analizie danych behawioralnych i transakcyjnych na temat klientów, dzięki której można przewidzieć, co ich zainteresuje, zarekomendować odpowiednie produkty i sprawić, że dokonają zakupu i opuszczą sklep zadowoleni. Umożliwia ono nie tylko dotarcie do klientów ze spersonalizowanym komunikatem w odpowiednim momencie, ale także przygotowanie dopasowanych do ich oczekiwań rekomendacji produktowych przy pomocy technologii rozpoznawania obrazu.
To unikalne rozwiązanie zostało opracowane w całości od podstaw przez firmę i umożliwia zastosowanie w e-sklepie rozwiązań wykorzystywanych przez największych gigantów rynku e-commerce. Technologia ta wykorzystuje algorytm, który porównuje ze sobą zdjęcia wszystkich produktów w sklepie, jednocześnie analizując stopień ich podobieństwa, dzięki czemu można podczas przeglądania przez klienta strony danego produktu, wyświetlić mu rekomendacje wszystkich innych produktów, które podobnie wyglądają, są np. w tym samym lub zbliżonym kroju i kolorze. Dzięki temu użytkownik nie musi przechodzić przez standardowe sposoby filtrowania produktów i szybciej, a także w przyjemniejszy i prostszy sposób znajduje to, czego szuka, co może znacząco wpłynąć na ostateczny zakup.
– Wprowadzenie silnika rekomendacji opartego o rozpoznawanie obrazów to dopiero początek. Chcemy stworzyć cały wachlarz produktów wykorzystujących tę technologię. Kolejny krok to możliwość wyszukiwania za pomocą obrazu – wystarczy, że klient z wykorzystaniem chatbota zintegrowanego z Messengerem prześle nam zdjęcie produktu, a my na tej podstawie przefiltrujemy dla niego cały asortyment współpracujących z nami sklepów. Pracujemy też nad rozwiązaniem, które pozwoli nam na uruchomienie zupełnie nowego kanału sprzedaży dla e-commerce, poprzez rekomendacje produktów na dowolnych portalach. Ktoś, komu podoba się stylizacja ulubionej gwiazdy na zdjęciu lub w serialu, będzie mógł od razu zobaczyć, w jakim sklepie może kupić podobne buty lub kurtkę – mówi Rafał Gawłowski, CEO SaveCart.
Podsumowanie
W najbliższej przyszłości technologia rozpoznawania obrazów będzie znajdować coraz szersze zastosowanie w marketingu i stawać się coraz ważniejsza nie tylko ze względu na to, że znacząco wpływa na usprawnienie procesów marketingowych, ale także dlatego, że komunikacja w internecie przechodzi na formę obrazkową. Coraz więcej treści w sieci tworzone jest w formie zdjęć, grafik i filmów niż w formie tekstowej, i trend ten stale się pogłębia – powoduje to konieczność wprowadzenia narzędzi umożliwiających dokładne analizowanie tego typu danych.
Potencjał wykorzystania technologii rozpoznawania obrazu w marketingu, a w szczególności w e-commerce jest ogromny. Dzięki wykorzystaniu jej w swoim sklepie, np. w ramach narzędzia oferowanego przez SaveCart, nie tylko znacząco zwiększy się prawdopodobieństwo sprzedaży, ale także szansę na to, że klient dokona kolejnych zakupów stanie się ambasadorem sklepu, który będzie go polecał innym osobom.
Artykuł powstał we współpracy z firmą SaveCart.