źródło zdjęcia: pixabay.com
… i rzetelnej wiedzy marketingowej.
Zobacz również
Dzięki social mediom możemy bez problemu dotrzeć do najróżniejszych grup społecznych, miejscowości, państw, oddalonych od nas o miliony kilometrów, do osób o najróżniejszych zainteresowaniach i hobby. Social media to po prostu wykorzystanie marketingu w mediach społecznościowych, używanie ich do zbudowania wizerunku marki oraz stworzenia relacji pomiędzy potencjalnym klientem a oferowanym produktem bądź usługą. Kluczową zaletą promocji w social media jest możliwość ustalenia targetu, czyli określonej grupy odbiorców, do której skierowany jest nasz produkt i oferta naszej marki/firmy.
Social media – co je tak naprawdę wyróżnia?
Głównym elementem wyróżniającym media społecznościowe jest budowanie dialogu oraz zaangażowania jego uczestników. Wpływ na popularność social media ma także łatwy i cały czas rosnący dostęp użytkowników do Internetu.
Social media mogą być wykorzystywane na dowolną skalę i są dostępne praktycznie dla każdego. Oznacza to szerokie spektrum możliwości kreowania i szerzenia informacji przez każdego, bez względu na jego status społeczny i miejsce zamieszkania. Istotne jest to, że informacja opublikowana za pośrednictwem social media staje się najczęściej początkiem całego procesu mediowego. Może ona zostać najpierw wielokrotnie edytowana, a następnie przekazywana kolejnym odbiorcom, czyli share’owana. W ten sposób informacja w zaledwie kilka godzin, czy nawet minut, może obiec cały świat i przyczynić się do zainspirowania
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
czy nawet zainteresowania nią tradycyjnych mediów. Ponieważ dostęp do tej treści jest wolny, a każdy zaangażowany członek społeczności ma na nią wpływ, finalny obraz informacji zależny jest właśnie od uczestnictwa tej konkretnej grupy społecznej, która jest rzeczywiście skupiona wokół poruszanego tematu czy danego posta. Proces ten jest niezwykle dynamiczny, ale jednocześnie też długotrwały.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co ważne, skala rozprzestrzeniania się tych informacji jest również bardzo duża, ponieważ wynika z zaangażowania informacji i społecznej interakcji. Zaangażowanie to sprawia, że publikowane treści są naturalne – niewymuszone, a ich publikacja odbywa się zwykle w bardzo krótkim czasie. Dlatego też nie ma dużej różnicy pomiędzy czasem wytworzenia informacji a samą jej publikacją. Wszystkie te czynniki determinują jeszcze jeden ważny aspekt social mediów, czyli że komunikacja w SoMe jest w znacznym stopniu niekontrolowana.
Jaki jest zatem wspólny mianownik?
- User Generated Content (zawartość generowana przez użytkowników Internetu),
- dwukierunkowa komunikacja oparta na dialogu nadawca-odbiorca,
- szybkość komunikacji i przepływu informacji,
- trwałość informacji,
- brak kontroli nad publikacją informacji,
- silne zaangażowanie współtwórców informacji,
- możliwość kreowania informacji przez każdego użytkownika Internetu.
Wszystkie te czynniki sprawiają, że na proces komunikowania społeczności należy patrzeć dziś znacznie szerzej. Dzięki szeroko dostępnym usługom internetowym, możliwość współtworzenia informacji posiadają dziś ludzie na całym świecie, o każdej porze dnia i nocy. Mają oni niezwykle istotny wpływ na kreowanie nie tylko samej informacji, ale też budowanie jej znaczenia i rozgłosu. Dlatego nie branie pod uwagę tego rodzaju komunikacji może przyczynić się do wystąpienia wielu negatywnych lub kryzysowych sytuacji w biznesie. Stąd wyzwaniem dla specjalistów od komunikacji jest umiejętne zarządzanie informacją w wirtualnym świecie social networking, oraz aktywne podążanie za zmieniającymi się konsumentami i odbiorcami informacji.
Wszystkie te składowe ukazują zarówno liczne wady, jak i zalety komunikacji przy wykorzystaniu social media. Mimo to, liczne przykłady, także polskich marek i firm, pokazują, iż brak takiej komunikacji jest znacznie większym zagrożeniem niż prowadzenie jej tylko w ograniczonym zakresie. Zaimplementowanie dwustronnej komunikacji w social media powinno być stałym i kluczowym elementem działań każdej marki na całym świecie.
Blogi i inne kanały social media poza Facebookiem
Jednym z lepszych sposobów na promocję marki czy firmy jest prowadzenie firmowego bloga. Blog trafia do szerokiej liczby odbiorców, a przede wszystkim znakomicie pozycjonuje firmę w wyszukiwarce (linki do strony firmowej otoczone są tekstem związanym z działalnością firmy). Efektywność komunikacji i spersonalizowanie kontaktów sprawia, że blogi stały się jednym z najpopularniejszych sposobów poprawiania wyników finansowych wielu firm.
To ważne, aby marka była obecna wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i uzasadnione. Zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci, mogą prowadzić internetowe blogi. Blog może działać jako osobny twór, ale najlepiej, aby był powiązany ze stroną internetową. Ważne jest, aby często pojawiały się nowe wpisy i aktualizacje, co ożywi stronę i sprawi, że blog będzie atrakcyjny dzięki często dodawanemu, nowemu i ciekawemu contentowi.
Blog jako narzędzie marketingowe
Co możemy zyskać dzięki prowadzeniu bloga firmowego?
- pomaga pozycjonować firmę jako lidera i eksperta w danej branży,
- wzmacnia markę,
- kieruje nowych odwiedzających na stronę www,
- sprawia, że strona może być odwiedzana regularni,
- daje mediom łatwy i szybki dostęp do najnowszych informacji o firmie,
- poprawia „widoczność” w wyszukiwarkach.
W przeciwieństwie do portali społecznościowych, mikroblogi nie generują liczby „znajomych”, ale „obserwujących”. To użytkownik decyduje o zainteresowaniu naszym profilem, a komunikaty przez nas przekazywane, w zależności od ich atrakcyjności, generują ich liczbę. Mikroblogi łączą w sobie wiele funkcji ułatwiających komunikację i przekazywanie istotnych dla nas treści, zawierają funkcjonalności bloga, dają możliwość zamieszczania statusów, czatu i komunikatora.
Mimo, że mikroblogi nie są jeszcze w Polsce tak popularnymi serwisami jak portale społecznościowe (choć ich popularność ciągle rośnie), to o wiele lepiej sprawdzają się w przypadku komunikacji z liderami opinii i mediami. Wpływ na to ma coraz większa liczba dziennikarzy korzystających z mikroblogów, którzy za ich pośrednictwem mogą szybko otrzymać interesujące ich treści.
Prowadzenie mikrobloga to również bardzo dobry sposób na dotarcie do nich z informacją dotyczącą naszej marki czy firmy. Podobnie jak w przypadku innych kanałów, komunikacja na mikroblogach powinna być oparta na przemyślanej, spójnej strategii oraz ciekawym i oryginalnym pomyśle.
Za pomocą mikroblogów firmy mogą: monitorować informacje oraz trendy z nią związane i na nie reagować, zarządzać sytuacjami kryzysowymi, komunikować się z mediami, uczestniczyć w konwersacji z klientami, prowadzić relacje z eventów, wprowadzać nowe produkty na rynek i promować je, budować wizerunek, informować o specjalnych akcjach/wyprzedażach/promocjach, angażować użytkowników w konkursy etc.
Dobry content to podstawa
Umieszczając wpisy na swoim fanpage’u dana firma musi skupić się na różnorodności prezentowanych informacji, oraz aby były one odpowiednio dobrane do odbiorców i fanów strony (Fan Page’a). Treść powinna być przemyślana, czytelna i poprawnie zapisana. Ludzie zasypani dużą ilością informacji, w Internecie czytają często tylko fragmenty i krótkie, zwięzłe teksty. By uatrakcyjnić wpisy, wystarczy – oczywiście poza ciekawym tekstem – zamieszczać zdjęcia lub filmy ściśle związane z prezentowaną informacją. Ważne, aby posty, grafiki czy zdjęcia były estetyczne, a przede wszystkim spójne z resztą marki, jej estetyką etc.
Jak to wygląda procentowo?
50% – interesująca treść – powód, dla którego internauci zostają zainteresowani firmowym profilem to ciekawe informacje, zamieszczone linki do ciekawych stron lub artykułów dotyczących całej branży, bez spamu czy obraźliwych treści. Bardzo ważna jest również forma tekstu, czytelnicy zwracają uwagę tylko na kilka pierwszych słów wpisu, dlatego istotne jest, aby miał intrygującą formę od samego początku.
25% – twój produkt – nie wolno używać firmowego fanpage’u tylko do promowania swoich usług i produktów, zostanie to odebrane jako spam i internauci przestaną odwiedzać profil.
25% – konkurencja – czasami na firmowym profilu powinna znaleźć się wzmianka o konkurencji. W ciekawy sposób można pokazać, że produkty naszej firmy są lepsze, wystarczy wyeksponować walory marki na tle konkurencji, przy czym należy pamiętać, aby nikogo nie obrazić i zachować się zgodnie z prawem i dobrymi manierami.