Na 9 dni przed przypadającym na 25 października Tęczowym Piątkiem do sieci trafił spot „Stoję po stronie młodzieży”, w którym osiem znanych osób czyta fragmenty listów napisanych przez młodzież LGBT. Zbliżenia na gwiazdy mieszają się z ujęciami twarzy młodych gejów, lesbijek, osób biseksualnych i transpłciowych, dla których dramatyczne historie z listów to codzienność. Każdego dnia, aż do Tęczowego Piątku KPH będzie publikować w swoich mediach społecznościowych po jednym nagraniu, w którym kolejno Mateusz Janicki, Jacek Poniedziałek, Małgorzata Rozenek Majdan, Tomasz Tyndyk, Julia Kamińska, Jerzy Radziwiłowicz, Majka Jeżowska i Beata Kawka odczytają po jednym liście. W ten sposób KPH chce uczynić głos młodych słyszalnym, tak by dotarł do rodziców i dorosłych.
Myśli samobójcze u większości nastolatków LGBT
Zobacz również
Nigdy nie powiedzieliście mi, że to co czuję jest ok. Czułem się samotny, zagubiony, niezrozumiany (…). Po dwóch latach walczenia ze sobą coś we mnie pękło. Stanąłem na krawędzi okna. Chciałem wyskoczyć. Nie zrobiłem tego, bo gdzieś we mnie jest odwaga, by żyć w zgodzie z sobą.
To fragment listu napisany tuż po zeszłorocznej edycji Tęczowego Piątku, kiedy nastolatki masowo opisywały swoje historie tłumacząc, dlaczego akcja KPH jest dla nich ważna. Zgodnie z wynikami badań szacuje się, że w Polsce blisko 70 proc. młodzieży LGBT ma myśli samobójcze, a połowa z nich zmaga się z objawami depresji. Młode lesbijki, geje, osoby biseksualne i transpłciowe regularnie dotyka przemoc motywowana homo- i transfobią, do której w 26 proc. przypadków dochodzi w szkole. Nastolatki LGBT wytchnienia nie doznają nawet w domu – jedynie 25 proc. z tych, które powiedziały o swojej orientacji i tożsamości płciowej rodzicom spotyka się z akceptacją matek, a tylko 12 proc. z akceptacją ojców.
– Chcemy, aby dorośli usłyszeli wreszcie głos nastolatków LGBT, poznali ich problemy i zrozumieli, dlaczego Tęczowy Piątek jest im tak bardzo potrzebny. Czas, aby wszyscy dorośli stanęli razem po stronie młodzieży! – apeluje Joanna Skonieczna z KPH.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
25 października wszyscy murem za młodzieżą
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po czterech latach od pierwszej edycji można śmiało stwierdzić, że Tęczowy Piątek na dobre zadomowił się w szkolnym kalendarzu. Wyczekiwana przez uczniów i uczennice akcja odbędzie się jak zawsze w ostatni piątek października. O tym, jak będzie wyglądał Tęczowy Piątek w danej szkole zadecyduje wspólnie kadra szkolna, młodzież i rodzice.
– W odpowiedzi na prośby płynące ze strony kadry szkolnej, uczniów i uczennic oraz rodziców uczyniliśmy organizację Tęczowego Piątku jeszcze prostszą. Dlatego w tym roku nie prowadzimy listy zgłoszeń. Nie wysyłamy też żadnych materiałów. Wszystko, co potrzebne, czyli zbiór informacji o akcji, proponowane aktywności i plakaty do pobrania znajduje się na stronie www.teczowypiatek.org.pl – wyjaśnia Skonieczna.
Do akcji Tęczowy Piątek może dołączyć każdy – wystarczy wrzucić na media społecznościowe post z hasztagiem #TęczowyPiątek lub skorzystać z przygotowanej przez KPH nakładki na zdjęcie profilowe. Młodzież LGBT z pewnością odczyta ten gest jako znak wsparcia.