Nic więc dziwnego, że sam handel się zmienia, stając się bardziej “smart”. Co to oznacza?
Smart retail, czyli inteligentne rozwiązania w handlu detalicznym, to pojęcie, które dopiero staje się popularne. Jest to grupa inteligentnych rozwiązań technologicznych mających zwiększyć bezpieczeństwo transakcji w sklepach oraz przyspieszyć sam proces zakupu. Są to np. skomunikowane za pośrednictwem Internetu przedmioty, rozwiązania marketingu mobilnego oraz e-commerce, aplikacje czy iBeacony.
Zobacz również
Internet Rzeczy
Dzięki zaawansowanej technologii otaczające nas przedmioty zaczynają się ze sobą komunikować. Czujniki (takie jak iBeacony – patrz niżej) mogą zostać umieszczone niemal na każdym przedmiocie i łączyć dowolną liczbę urządzeń w jedną nowoczesną sieć o olbrzymich możliwościach.
Jeśli jak wszyscy właściciele samochodów od czasu do czasu przeglądasz oferty ubezpieczeń komunikacyjnych, być może już wiesz o istnieniu czegoś takiego jak ubezpieczenie z czarną skrzynką. To rodzaj polisy, w której wysokość składki wyliczana jest na podstawie danych dotyczących sposobu prowadzenia ubezpieczanego pojazdu, zbieranych przez umieszczony w nim zestaw czujników.
Dla odmiany szpitale umieszczają sensory w pluszowych zabawkach, żeby dyskretnie i bezpiecznie monitorować stan zdrowia dzieci. Jednak to dopiero wierzchołek góry możliwości, które daje Internet Rzeczy. Według McKinsey wpływ tego rodzaju innowacyjnych technologii na ekonomię do 2025 roku wyniesie 6.2 biliona USD. Jednym z najbardziej dotkniętych zmianami obszarów będzie handel detaliczny.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Mobile, mobile, mobile
Marketing mobilny w punkcie sprzedaży jest coraz częściej wykorzystywany przez sklepy na całym świecie. Jeśli Twój sklep jeszcze nie przeniósł się przynajmniej częściowo do świata smart retail, być może teraz jest dobry moment na to, żeby wdrożyć nowe technologie i wprowadzić odpowiednie zmiany – wcale nie jest to takie trudne i kosztowne, jak mogłoby się wydawać. Cała koncepcja opiera się na czterech elementach – e-commerce, beaconach, smartfonach i nowoczesnych terminalach płatniczych (POS). Przyjrzyjmy się każdemu z nich i zastanówmy się, jak wdrożyć je w Twojej firmie, aby klienci mogli skorzystać z rozwiązań, które spowodują, że będą wracać na kolejne zakupy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
E-commerce
Dziś nie wystarczy już witryna sklepowa na ruchliwej ulicy – dobry sklep musi mieć również witrynę internetową. Oczywiście da się sprzedawać asortyment wyłacznie offline, ale sklep internetowy niewątpliwie pomaga osiągnąć lepsze wyniki.
Żeby w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, trzeba zaprezentować klientowi produkt przez Internet w najlepszy możliwy sposób. Kompletny opis produktu, dużo zdjęć, a możne nawet krótkie filmy czy animacje pokazujące produkt w odpowiednim kontekście zdecydowanie zwiększają jego potencjał zakupowy. To właśnie na takie dodatkowe elementy należy kierować klienta, który w sklepie podchodzi do półki. W jaki sposób? Wystarczy rozmieścić beacony na regałach.
iBeacony
iBeacony to niewielkie urządzenia elektroniczne, które można przymocować do dowolnego przedmiotu, potrafiące nawiązywać łączność z innymi urządzeniami. Kiedy klient zbliży się i wejdzie w zasięg nadawanego przez iBeacon sygnału, jego smartfon może odebrać ten sygnał i odpowiednio go zinterpretować. Jeśli na jednej z półek prezentujesz np. aparaty fotograficzne, możesz pod nią umieścić takie urządzenie, a klient, który się do niego zbliży odbierze na swoim smartfonie zdefiniowaną wcześniej wiadomość. Po kliknięciu w otrzymany w ten sposób komunikat klient może zostać przekierowany do sklepu online, gdzie zobaczy szczegółowy opis produktu, zdjęcia i cenę.
Niewątpliwą zaletą iBeaconów jest wartość dodana, jaką dają kupującym odwiedzającym sklep. Zeby uzyskać dodatkowe informacje w trakcie zakupów, ludzie coraz częściej wyciągają z kieszeni smartfony. Badanie zlecone w ostatnim czasie przez Google dowodzi, że ponad 66 procent użytkowników takich urządzeń używa ich w tradycyjnych sklepach przed podjęciem decyzji o zakupie. iBeacony działają jak cyfrowe drogowskazy, a ich moc polega na tym, że potrafią dostarczyć potrzebne informacje odpowiedniemu odbiorcy we właściwym czasie i miejscu.
Smartfony i aplikacje
Żeby iBeacony działały, sprzedawca musi mieć dostęp do jednej lub wielu różnych aplikacji, które klienci mogą pobrać na telefon. Pionierzy tej dziedziny, takie marki jak Timberland, Alex and Ani czy Kenneth Cole, już dziś czerpią korzyści z podobnych rozwiązań. Kiedy klienci wchodzą do ich sklepów, beacony natychmiast dostarczają spersonalizowane powiadomienia i oferty.
Według GIGAOM “ponad 90 procent przebadanych klientów sklepów Kenneth Cole, Timberland i Alex and Ani w Nowym Jorku i Bostonie przyznało w trakcie kampanii pilotażowych przy użyciu takich technologii, że bardzo prawdopodobnie lub prawdopodobnie skorzystają z dostępu do mobilnej oferty sklepów w przyszłości. W tym czasie sprzedawcy potwierdzili, że 75 procent komunikatów zostało odczytanych, a konwersja wyniosła 35 procent, co oznacza, że znaczna liczba klientów nie tylko odebrała spersonalizowane wiadomości, ale również na ich podstawie podjęła decyzję o dokonaniu zakupu”.
POS
Poza dostarczaniem spersonalizowanych ofert handlowych dzięki połączeniu sklepów online, iBeaconów i smartfonów, technologia umożliwia uproszczenie jeszcze jednej istotnej części procesu zakupowego. Uzupełnieniem całego zestawu nowoczesnych rozwiązań są urządzenia POS (Point of Sale), za pomocą których klient może łatwo, szybko i bezpiecznie dokonać płatności za zakupiony towar.
Na początku tego roku Apple zaprezentowało swoją wersję technologii POS, Apple Pay. Rozwiązanie pozwala dokonywać płatności w sklepie przy użyciu iPhone’a, zegarka iWatch czy iPada. Sposób dokonywania transakcji w sklepach firmy zyskał własną nazwę, “Apple Store Experience” i jest uważany za najbardziej wydajną metodę prowadzenia sprzedaży detalicznej. Pracownicy sklepu, korzystając z odpowiednich urządzeń POS, mogą obsłużyć klienta i przyjąć płatność w dowolnym miejscu w sklepie. W ten sposób sklepy pozbywają się długich kolejek do kas, zmniejszają liczbę klientów opuszczających sklep bez dokonania zakupu i w rezultacie zwiększają sprzedaż.
Trwałe połączenie
Jedną z zalet wdrożenia systemu smart retail w Twojej firmie jest możliwość wyniesienia jego elementów poza cztery ściany sklepu. Wyobraź sobie, że masz możliwość wystawiania mobilnych stoisk na różnego rodzaju wydarzeniach. Nowoczesne urządzenia, takie jak terminale POS czy beacony, mogą być stosowane w dowolnej lokalizacji, wszędzie tam, gdzie klient będzie miał przy sobie komórkę. Dzięki temu zasięg Twojej działalności staje się nieograniczony. Jeśli odpowiednio zaznaczysz obecność swojej działalności w sieci, możesz zaproponować swoim klientom bardzo szeroki zakres nowoczesnych usług.
Rozmieszczając w swoim sklepie iBeacony możesz automatycznie dostarczać klientom informacji, których szukają, jednocześnie docierając do nich z własnym przekazem. Umożliwiają to aplikacje mobilne pozwalające tworzyć bogate, dopasowane do sytuacji treści. Na zakończenie inteligentnego procesu dokonywania zakupu możesz ułatwić klientowi finalizację transakcji dzięki równie innowacyjnej metodzie płatności Połączenie tych wszystkich elementów pozwala dostarczać kupującym zupełnie nowych wrażeń, przeżyć, które nigdy wcześniej nie były możliwe. Dodatkowo zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala zwiększyć sprzedaż, konwersje i co najważniejsze, Twój zysk.