Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Upoluj bilet na film lub konferencję [KONKURSY]

Uwaga! Mamy do rozdania wejściówki na IAB HowTo: Digital OOH, Festiwal Kamera Akcja i dokument „Loterie influencerów. Genialny biznes czy przekręt?”. Sprawdź, jak i kiedy można je upolować.

Sprawdzam

RPD ponawia apel do MRPiPS związany z zapobieganiem kidinfluencingowi i sharentingowi

Rzeczniczka Praw Dziecka i kidinfluencing
Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje o o zainicjowanie procesu legislacyjnego zmierzającego do kompleksowego uregulowania kwestii cyfrowej pracy dzieci oraz zjawiska sharentingu.
O autorze
1 min czytania 2025-10-09

Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, ponawia swój apel do Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej związany z podjęciem działań, które miałyby uregulować cyfrową pracę dzieci, tzw. zjawisko kidinfluencingu oraz związanego z nim sharentingu.

Rzeczniczka Praw Dziecka przekazała, że dobrym pierwszym krokiem byłoby powołanie międzyresortowego zespołu roboczego, w którego skład weszliby przedstawiciele ministerstw pracy, cyfryzacji, edukacji i sprawiedliwości, eksperci z zakresu prawa pracy, ochrony praw dziecka i nowych technologii, a także organizacji społecznych i osób młodych.

Do zadań zespołu należałoby:

  • analizowanie i identyfikowanie ryzyka związanego z komercjalizacją aktywności dzieci w internecie oraz zjawiskiem sharentingu
  • przygotowywanie propozycji rozwiązań prawnych i organizacyjnych wzmacniających ochronę dzieci przed wyzyskiem ekonomicznym i naruszeniami prywatności
  • wspieranie tworzenia i wdrażania standardów dotyczących bezpiecznego angażowania dzieci w działalność cyfrową,
  • współpraca z instytucjami edukacyjnymi, organizacjami społecznymi, regulatorami rynku oraz środowiskiem naukowym.

Monika Horna-Cieślak zadeklarowała pełne wsparcie Biura RPD na każdym etapie prac.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pierwsza prośba Rzeczniczki Praw Dziecka została przekazana do MRPiPS już w grudniu 2024 roku. Pojawiła się wówczas pozytywna odpowiedź z resortu. Jednak dalsze milczenie służy dalszemu rozwojowi zjawiska tzw. kidinfluencingu, a co za tym idzie do wykorzystywania małoletnich do realizacji interesów ekonomicznych dorosłych.

Dobre praktyki we Francji i USA

Monika Horna-Cieślak w pierwszym piśmie wyróżniła rozwiązania przyjęte już we Francji oraz w USA, w stanie Illinois, które mogą stanowić wzór w zakresie ochrony dzieci angażowanych w działalność cyfrową. Od tego czasu nowe regulacje w tym zakresie przyjęto również w Kalifornii, a w styczniu 2025 r. w Minnesocie. W tym samym okresie minister ds. dzieci, niepełnosprawności i równości Irlandii wezwał tamtejszy rząd do podjęcia działań legislacyjnych, zwracając uwagę na brak ochrony prawnej wobec dzieci funkcjonujących w przestrzeni internetowej. Wskazał na konieczność stworzenia ram prawnych regulujących zarówno sharenting, jak i pracę małoletnich w roli influencerów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

źródło: brpd.gov.pl, opracowanie: Agata Drynko

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Skarga RPD do Rady Reklamy w sprawie akcji „Płacimy za oceny” Media Expert

PS2 RPD i RPO: Gale freak fight powinny być niedostępne dla dzieci i młodzieży