Dzięki oddolnej inicjatywie pro bono osób zajmujących się zielonymi transformacjami, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy, powstała kampania społeczna MySanctions. Twórcy kampanii zachęcają do złożenia deklaracji niewielkiej zmiany zachowania, która może wpłynąć na przebieg wojny w Ukrainie i na walkę z globalnym ociepleniem. Każdy Europejczyk może nałożyć „osobiste sankcje” na reżim Putina. Patronem akcji jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.
Na potrzeby kampanii stworzono stronę internetową: mysanctions.com, na której znajduje się licznik pokazujący w czasie rzeczywistym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel. Tylko w ciągu pierwszych sześciu tygodni wojny w Ukrainie kraje UE kupiły rosyjskie paliwa kopalne o wartości ponad 18 mld euro. Za tę kwotę reżim Putina mógłby kupić ponad 5000 czołgów T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg). Na stronie internetowej obywatele UE będą mogli „nakładać” własne sankcje, deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania o jeden stopień, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu.
Zobacz również
W rezultacie Europejczycy:
- zmniejszą zapotrzebowanie na paliwa kopalne importowane z Rosji,
- zmniejszą emisję CO2,
- będą zdrowsi,
- zaoszczędzą pieniądze.
Kampania MySanctions została przygotowana pro bono przez grupę ekspertów i organizacji, które postanowiły nie pozostawać biernymi i wykorzystać swoje kompetencje – strategiczne, analityczne, komunikacyjne, reklamowe – do stworzenia systemu uruchamiania indywidualnych sankcji. Proces zmian może się rozpocząć także poprzez zmianę codziennych zachowań – przekonuje Igor Kaleński, członek zarządu IAA Polska, koordynujący zaangażowanie stowarzyszenia w projekt.
Lista osobistych sankcji została zbudowana w oparciu o analizy Eurostatu, Międzynarodowej Agencji Energii oraz czołowych polskich ekspertów w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Sankcje można wybierać na dedykowanej stronie mysanctions.com
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Spoty, będące elementem kampanii, zobaczyć można na kanale MySanctions na YouTube.
Oprócz patrona kampanii, IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy, na liście organizacji zaangażowanych w jej przygotowanie i realizację znajdują się:
-
BBDO Warszawa (kreacja kampanii),
-
Papaya Films (produkcja spotów telewizyjnych)
-
Dotnpixel (opracowanie strony internetowej)
-
Kyiv Type Foundry (dostawca czcionek)
-
Instytut Zielonej Gospodarki, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (dane i analiza wpływu zużycia energii na wielkość importu paliw kopalnych z Rosji),
-
Lata Dwudzieste (strategia i koordynacja analiz oraz think tanku ekspertów energetycznych i klimatycznych),
-
Grupa TV3, Setanta Sports (pierwsi nadawcy, którzy wyemitują filmy kampanii).
-
Kolejni nadawcy z Unii Europejskiej są mile widziani w społeczności MySanctions.
Otwarta licencja dla nadawców i mediów we wszystkich krajach UE
Przygotowane filmy reklamowe są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich nadawców telewizyjnych w Unii Europejskiej. Każdy nadawca, który zdecyduje się przyłączyć do kampanii, otrzyma otwarte pliki filmowe wraz z instrukcją, jak przygotować lokalną wersję językową.