Kampania „Szanuję. Słucham.” jest próbą uwrażliwienia na problem jakości dyskursu prowadzonego w przestrzeni publicznej. Atmosfera sporu coraz częściej przenika na grunt codziennego życia i skutkuje postrzeganiem rozmówcy przez pryzmat „innego” wręcz „obcego”. „Spotkanie z drugim człowiekiem zbyt często przybiera formę konfrontacji poglądów, ocen, sądów, co w sposób naturalny kieruje rozmówców ku wzajemnej agresji. Samo zaś spotkanie zamienia się w batalię, której celem jest pokonanie przeciwnika” – mówi Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II.
Tytuł kampanii zawiera w sobie gotową odpowiedź na pytanie o sposób osiągnięcia atmosfery porozumienia, nawet w sytuacji braku wypracowania wspólnego stanowiska. „Nie zapominajmy, że wymiana doświadczeń nie zawsze musi kończyć się przekonaniem drugiej strony do swoich racji, czy też rezygnacją z własnych poglądów. Podstawą takiej rozmowy zawsze powinien być jednak szacunek, który najprościej okazać poprzez wysłuchanie drugiego człowieka.” – dodaje dr Dominika Żukowska-Gardzińska, koordynatorka merytoryczna „Dziedzińca Dialogu”. W warstwie wizualnej tytuł akcji jest przedstawiony jako dwa nakładające się na siebie i przenikające się słowa.
Zobacz również
Hasło kampanii w sposób bezpośredni odnosi się także do idei „Dziedzińca Dialogu”, który jest przestrzenią spotkania i rozmowy osób o odmiennych poglądach na tematy związane z najważniejszymi przestrzeniami życia: z kulturą, nauką, społeczeństwem i religią. Przekazem, który kierujemy do szerokiego grona odbiorców są słowa „Szanuję. Słucham.”, wskazane jako dwa nakładające się na siebie i przenikające się wyrazy. W optyce św. Jana Pawła II autentyczne spotkanie rozpoczyna się bowiem od szacunku dla osoby i wzajemnego usłyszenia swoich racji. „Kto zamyka się na odmienność albo co gorsza próbuje tę odmienność zniszczyć, odbiera sobie możliwość zagłębienia tajemnicy ludzkiego życia.” – podkreśla dr Michał Łuczewski, dyrektor programowy Centrum Myśli Jana Pawła II.
Kreacja kampanii została powierzona agencji „Delikatesy&Frykasy”.
Adam Dudek, dyrektor kreatywny: Myśl Jana Pawła II i problematyka podejmowana przez Dziedziniec Dialogu jest mi osobiście bardzo bliska, a sama inicjatywa wydaje się istotnie ważna, dlatego z entuzjazmem odpowiedzieliśmy na propozycję współpracy z Centrum Myśli Jana Pawła II.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Koncepcja kampanii wynika z inspiracji słowami papieża zachęcającymi do szacunku dla odmienności i gotowości do dialogu. Hasło „Szanuję. Słucham.” wyraża, wypowiedziane w pierwszej osobie, postawy: tolerancji i otwartości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W sferze wspierającego tę ideę przekazu wizualnego, prosta forma typograficzna przedstawia przenikanie tych dwóch postaw w rzeczywistości ścierających się poglądów. Odczytanie sensu z pozornego chaosu, dopatrzenie się tegoż sensu w odmiennym porządku, dostrzeżenie równowagi w sytuacji konfliktu, wymaga od odbiorcy wysiłku.
Spoty zrealizowane na potrzeby kampanii, „Szanuję. Słucham” będą wyświetlane od 9 października w centrum Warszawy, a także na monitorach w komunikacji miejskiej i w pociągach Kolei Mazowieckich.