Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej dostrzegają w tym szansę na prześcignięcie konkurencji, dlatego budują kompetencje UX wśród swoich pracowników. To, czego się nauczą, może okazać się kluczowe dla przyszłości firmy.
Jedną z odpowiedzi na ten trend jest nowa platforma szkoleniowa UX Upgrade, której oficjalnym partnerem jest NowyMarketing. Ma służyć wszystkim tym, którzy chcą rozwijać kompetencje UX.
Zobacz również
– Platforma wzbogaci narzędziownik każdego adepta UX, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy doświadczenia w stosowaniu metod UX. Po kilku miesiącach pracy nad programem można mówić o zupełnie nowej odsłonie UX Upgrade: zaczynaliśmy od trzech bazowych kursów, tymczasem teraz udostępniamy ich już siedemnaście, a liczba szkoleń i trenerów ciągle rośnie! – tłumaczy Piotr Chwiedziewicz, marketing manager z firmy Symetria od 20 lat zajmującej się badaniem i projektowaniem doświadczeń użytkownika. Symetria jest członkiem UXalliance, międzynarodowego stowarzyszenia największych firm z branży user experience oraz jedynym w Polsce przedstawicielem Certyfikatu UX-PM.
Od badań przez projektowanie po strategię UX
Na platformie znajdziemy zdalne kursy z czterech obszarów, które łatwo posortować, w zależności od potrzeb i zainteresowań, tak by wybrać najbardziej odpowiednie dla siebie: Elementarz UX (np. Wprowadzenie do zawodu specjalisty UX), Badania (np. Zdalne, moderowane testy użyteczności czy Analityka w UX – czyli jak wykorzystać dane ilościowe w działaniach UX), Projektowanie (m.in. UX chatbotów, czyli jak sprawić, by roboty nie tylko oszczędzały zasoby firmy, ale też dawały zadowolenie klientom) oraz Strategia i warsztaty (np. Wprowadzenie do Design Sprint, czyli techniki szybkiego wypracowania i testowania rozwiązań). Każde szkolenie opisane jest szczegółowym rozkładem tematów w czasie.
Wiele dyscyplin, jeden cel
Kompetencje UX przydają się specjalistom na styku różnych dziedzin: w zarządzaniu biznesem (proces projektowy i produkt), w tworzeniu strategii (w tworzeniu treści i projektowaniu doświadczeń użytkownika), w badaniach (jakościowych i ilościowych) oraz w projektowaniu (grafiki czy interakcji). Mogą to być właściciele produktu, badacze, marketerzy, designerzy serwisów i stratedzy, projektanci UI (user interface). – Byłoby idealnie, gdyby dobry przykład istotności wykorzystywania metod UX był przekazywany z najwyższych szczebli organizacji, by wszyscy pracownicy firmy współpracowali ze świadomością, jaka jest ich rola w tworzeniu pozytywnego UX i jak dobrze ją wypełnić – mówi Wojtek Chojnacki, strategy director w Symetrii oraz trener na platformie UX Upgrade.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Czy muszę wiedzieć wszystko
Trudno oczekiwać, aby osoba wchodząca dopiero w problematykę UX, wiedziała dokładnie, co będzie jej najbardziej potrzebne w pracy. Z drugiej strony… nie musi uczyć się wszystkiego. Najczęściej adresaci takich szkoleń, np. menedżerowie produktów, analitycy, projektanci, mają już pewną wiedzę fachową i chcą ją tylko uzupełnić. Potrzebują UX w specyficznym zakresie, który odpowiada wyzwaniom firmy. Szukają kogoś, kto przekaże im know-how w pewnej wąskiej dziedzinie. Tradycyjne jedno- lub dwudniowe szkolenia wyczerpujące duży temat, wciąż mogą być atrakcyjne, ale nie dla wszystkich. Symetria proponuje więc także szereg szkoleń, które trwają do 5 h.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Odnaleźć się na mapie
Innymi słowy, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie stanowisko zajmuję lub chciałbym zajmować wkrótce? Następnie: czy mam do tego wszystkie potrzebne umiejętności? Czego mi brakuje? W zastanowieniu się nad tymi kluczowymi kwestiami pomaga proste narzędzie, którego dostarcza nam UX Upgrade: mapa kompetencji UX, przypominająca testy predyspozycji zawodowych. Niektórzy sprawdzają się z samej ciekawości, zwłaszcza, że jest to szybkie i bezpłatne. Co więcej oprócz map otrzymujemy możliwość wysłania naszych odpowiedzi do doradcy i otrzymania gotowych sugestii dotyczących dalszego rozwoju zawodowego. UX Upgrade udostępnia również „bazę wiedzy” – darmowych materiałów, które pomogą zagłębić się w temat i… sprawdzić, czy to jest w ogóle dla mnie?
Skrojone na miarę
Dostępne kursy można wybierać również pod kątem stopnia zaawansowania (wiele jest adresowanych do początkujących) i sortować według wymaganego czasu. Na stronie uxupgrade.pl znajdziemy zarówno dłuższe, bardziej kompleksowe szkolenia, trwające 1-2 dni (a nawet 4, przykładowo „Prowadzenie warsztatów UX”), jak i krótkie, tematyczne, które można zrealizować po czterech godzinach podłączenia się do wirtualnego pokoju.
Obecnie platforma wykorzystuje znaną (zwłaszcza z okresu kwarantanny) aplikację ZOOM, która służy nie tylko prowadzącemu do komunikowania się z uczestnikami, ale także stwarza możliwość ćwiczeń warsztatowych, podczas których 2-3 osobowe grupy mają okazję sprawdzić, jak w praktyce wygląda to, co zostało im przekazane w formie wykładu i prezentacji. Aby zwiększyć efektywność pracy, przed każdym spotkaniem uczestnicy otrzymują materiały w wersji elektronicznej.
NowyMarketing jako patron UX Upgrade przygotował także bonus dla swoich Czytelników w postaci zniżki 10%, który będzie dostępny po wpisaniu kodu NOWYMARKETING przy zakupie kursu w serwisie Evenea lub w komunikacji z zespołem UX Upgrade. Warto przy tym zwrócić uwagę, że cena może być jeszcze bardziej korzystna przy wczesnym zakupie (wariant early bird). Kod będzie aktywny do 31 lipca br.