Oto subiektywne zestawienie TOP 5 reklam motoryzacyjnych, które imponują pomysłem, realizacją i inspirują inne domy produkcyjne na całym świecie.
Audi Commander
W dotychczasowej historii Audi miało kilka przyjemnych reklam, np. Motorcade, Big Game, Couldn’t be done czy Ciavena. W tym roku na Super Bowl pojawiła się kolejna. Spot Audi, pomysł i realizacja zasługuje na uznanie, które powinno przełożyć się na długą kolejkę zainteresowanych kupnem ekskluzywnego auta przed salonem dealera. Audi Commander mówi nienachalnie o ważnych rzeczach i w sposób znaczący odwraca role – kiedyś rodzice starali się zrozumieć swoje pociechy, teraz dzieci muszą znaleźć drogę do serc rodziców. Wykorzystanie gestu podania kluczyków – jak kiedyś rodzice podawali je swoim latoroślom – jest sceną, która skrada całe show. U ojca, byłego astronauty, oczy rozbłyskują i uwalnia się adrenalina, porównywalna do tej, którą odczuwał podczas lotów w kosmosie. Reklama Audi Commander to pięknie opowiedziana i zagrana historia, poruszająca i zapadająca w pamięć. Wszystko dopełnia doskonała muzyka, kawałek Starman Davida Bowiego.
Zobacz również
Hyundai First Date
Pozostając w klimacie podawania kluczyków, Hyundai trafił w dziesiątkę, wykorzystując ten motyw w swojej reklamie. Spot pod tytułem First Date został jednym z najbardziej rozpoznawalnych na tegorocznym finale Super Bowl. W reklamie Kevin Hart wcielił się w rolę nadopiekuńczego i zazdrosnego ojca, którego córka wybiera się na pierwszą randkę. Na szczęście wyposażone w aplikację śledzącą auto Hyundai, pozwala ojcu kontrolować, czy wspomniane spotkanie przebiega zgodnie z jego oczekiwaniami. Powtórka z rozrywki o rodzicach, niepotrafiących pogodzić się z dorastaniem swoich dzieci. Taki sam schemat zastosował w swojej reklamie Mom Song Old Spice. Nie ujmuje to jednak Hyundaiowi, wręcz przeciwnie. Mamy kolejny świetny spot o zjawisku, które jeszcze długo będzie inspiracją dla reklamodawców.
Toyota The Longest Chase
Świetne wykorzystanie motywu pościgu w reklamie. Trzy lata temu wszyscy trzymaliśmy kciuki za uciekających przed władzami panów ze szklanką piwa Carlton Draught w ręku. W reklamie Toyoty czwórka uroczych bad guys’ów ściganych przez policję za napad na bank, ucieka… Toyotą Prius. Bezbłędna jazda czyni z nich bohaterów, którym kibicuje cały świat. Narracja reklamy jest bardzo prosta. Na ekranie możemy dostrzec, jak doskonale samochód radzi sobie na drodze. Akcję spotu dopełniają komentarze rozmawiających przez radio policjantów, którzy nie mogą uwierzyć, jak dobrym samochodem jest Prius. The Longest Chase charakteryzuje się doskonałą realizacją, zaś plan zdjęciowy przypomina film akcji, którego nie powstydziłaby się żadna hollywoodzka produkcja.
Toyota Everlasting Love
Chyba każdy z nas słyszał, że jak raz kupi się dobry sprzęt, to służy on przez długie lata i nawet przechodzi z pokolenia na pokolenie. Czy jednak długowieczność sprzętu jest dziś tak bardzo ważna? Po raz kolejny Saatchi&Saatchi – tym razem niemiecki oddział – dał popis, przygotowując spot produktu finansowego dla Toyoty. Reklama po tytułem NEU bleibt NEU – co w wolnym tłumaczeniu oznacza „nowe pozostaje nowym” – jest utrzymana w romantycznym klimacie wiecznej miłości. Bohater reklamy, będący już w sędziwym wieku, przegląda zdjęcia ze starych albumów. Widać na jego twarzy tęsknotę za tym, co – domyślamy się – utracił. Zakończenie spotu natomiast budzi nas ze snu i wywołuje uśmiech na twarzy. Jedna lokacja, jeden aktor, jeden stary samochód i jedno ujęcie. Genialne! Nic dodać, nic ująć.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
KIA Walken Closet
W bezbłędnej serii spotów dla Jack&Jones Made from Cool nieprzenikniony Christopher Walken wciela się w dziwacznego krawca i nie wypowiada przez cały spot ani słowa. W spocie KIA Optima Walken Closet przemówił i z wielką klasą wytłumaczył, co w życiu jest ważne. Tam gdzie pojawia się aktor, dzieją się cuda, a widzowie nie mogą oderwać od niego wzroku. Aktor użyczył głosu również w innych spotach aut marki KIA obecnie należącej do Hyundai Motors, a oryginalnie pochodzącej z Korei Południowej. Liczę na więcej, bo jak na razie efekty współpracy zdecydowanie cieszą.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niektórym z nas wydaje się, że spoty reklamowe branży motoryzacyjnej charakteryzuje przede wszystkim rozmach. Im droższy samochód, tym więcej trzeba wydać na film. Nic bardziej mylnego. Jak w każdej branży, tak i w motoryzacji liczy się pomysł. Z gigantycznej produkcji można zrobić niepowtarzalny spot, jak i totalną klapę. Przedstawione przeze mnie spoty mają coś więcej do zaoferowania niż ładny, pozbawiony emocji obrazek sprzedający blachy. Ważne, aby uświadomić sobie, że nawet samochód można sprzedać z pomocą beżowej skarpety na dłoni. Oczywiście sama dłoń, a bardziej jej właściciel, ma duże znaczenie. Idąc tym tropem, można tworzyć reklamy, do których chce się wracać, lajkować, szerować, a nawet puszczać znajomym przed wspólnie oglądanym filmem.