Rynek dóbr luksusowych w Polsce rośnie już kolejny rok z rzędu, do 2016 roku jego wartość osiągnie poziom 12,9 mld zł. W szybkim tempie przybywa potencjalnych konsumentów – liczba osób zamożnych i bogatych w naszym kraju to obecnie 786 tys., a w 2016 roku zbliży się do 1 mln. Polska w dalszym ciągu pozostaje nieodkrytym rynkiem dla światowych graczy.
Rośnie liczba zamożnych i bogatych konsumentów
Mimo europejskiego kryzysu i spowolnienia krajowej gospodarki, w Polsce szybko przybywa potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych. W 2013 roku w Polsce mieszkało 786 tys. osób zamożnych i bogatych, tzn. o dochodach brutto przekraczających 85 tys. zł. Ich łączny dochód netto szacowany jest w tym roku na 130,9 mld zł. W porównaniu z rokiem 2012 grupa ta powiększyła się o 18 tys. osób, a jej łączny dochód netto wzrósł o 4,1 mld zł. W 2016 roku w Polsce może mieszkać już blisko 1 mln osób zamożnych i bogatych, których łączny dochód netto sięgnie prawie 172 mld zł.
Zobacz również
Wciąż dzieli nas duży dystans od krajów Europy Zachodniej – zarówno z uwagi na liczbę osób najbogatszych, jak i pod względem zamożności przeciętnego mieszkańca. W Polsce liczbę osób posiadających płynne aktywa o wartości przekraczającej 1 mln dol. szacuje się obecnie na nie więcej niż 50 tys. Nawet w krajach o znacznie mniejszej liczbie ludności, takich jak Portugalia czy Finlandia, grupa ta jest większa (w obu przypadkach obejmuje powyżej 60 tys. osób). Pod względem wartości majątku przypadającego na statystycznego mieszkańca Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej.
– Mieszkaniec Unii Europejskiej posiada średnio 138,6 tys. dol. majątku. Obywatel Polski ze średnim majątkiem 20,8 tys. dol. zajmuje dopiero 24 miejsce wśród obywateli krajów członkowskich UE – mówi Andrzej Marczak, Partner w KPMG w Polsce, i dodaje – Mniejszy majątek od przeciętnego Polaka posiadają jedynie Litwini, Łotysze, Rumuni oraz Bułgarzy. Majątek Polaków rośnie w tempie znacznie szybszym niż średnia dla UE – średnio 4,1% rocznie. Gdyby takie tempo zostało utrzymane, potrzeba jednak blisko 50 lat, aby majątek mieszkańca Polski osiągnął obecną średnią wartość dla UE.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Luksus ma się dobrze
Wraz z coraz większą liczbą bogatych i zamożnych rośnie wartość polskiego rynku dóbr luksusowych, a perspektywy na następne lata są obiecujące. Według raportu wartość rynku w 2013 roku zwiększyła się po raz kolejny, osiągając poziom 10,8 mld zł. Eksperci KPMG prognozują, że w następnych latach utrzyma się pozytywny trend obserwowany do tej pory. Wartość rynku dóbr luksusowych do 2016 roku wzrośnie łącznie o kolejne 20% i wyniesie 12,9 mld zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rys. Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce (w mld zł)
Źródło: opracowanie oraz prognozy KPMG w Polsce na podstawie danych Euromonitor International, BMI, GUS oraz odpowiedzi badanych firm;(p) – prognoza
Tegoroczna edycja raportu po raz pierwszy pokazuje specyfikę rynku dóbr luksusowych w podziale na poszczególne segmenty. Zdecydowanie największe znaczenie mają ekskluzywne samochody. Segment ten jest wart aż 4,5 mld zł i tym samym stanowi ponad 40% wartości całego rynku. Rośnie liczba rejestracji nowych pojazdów luksusowych i premium, podczas gdy całość rynku samochodów osobowych przeżywa stagnację. Dużą popularnością wśród zamożnych Polaków cieszą się także luksusowa odzież i dodatki (1,8 mld zł), ekskluzywne usługi hotelowe i SPA (1,2 mld zł), prestiżowe nieruchomości (900 mln zł) alkohole i cygara z najwyższej półki (714 mln zł) oraz luksusowe meble (580 mln zł).
Najszybszy wzrost do 2016 roku odnotują segmenty luksusowych nieruchomości oraz usług hotelarskich i SPA (odpowiednio o 29% i 28%).
Światowi gracze doceniają potencjał polskiego rynku. W kraju dostępne jest już 69% wszystkich globalnych marek luksusowych. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza marki włoskie i francuskie. W 2013 roku liczba dostępnych marek rosła jednak wolniej niż w ubiegłych latach, co wskazuje na coraz większe nasycenie rynku.
– Silna pozycja Włoch na rynku międzynarodowym jest zasługą marek motoryzacyjnych (Maserati, Ferrari) i odzieżowych (Dolce&Gabbana, Prada, Gucci). W przypadku Francji największe znaczenie mają marki odzieżowe (Louis Vuitton), ale także marki perfum (Chanel, Dior, YSL) czy alkoholi (szampany Moët & Chandon i Dom Pérignon, koniaki Hennessy) – mówi Tomasz Wiśniewski, Partner w KPMG w Polsce.
Firmy optymistycznie o rynku
Większość firm działających na polskim rynku dóbr luksusowych jest zadowolona z obecnej sytuacji i optymistycznie patrzy w przyszłość – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez KPMG. Niemal wszystkie firmy spodziewają się stałego wzrostu liczby klientów. Żadna z badanych firm nie obawia się, że jej produkty i usługi nie znajdą w następnych latach tylu nabywców, co dotychczas.
Mimo zadowolenia z sytuacji rynkowej trzy czwarte badanych firm odczuwa bariery ograniczające ich rozwój w Polsce. Do najczęściej wymienianych problemów należą zbyt mała grupa potencjalnych konsumentów, zmienny kurs walutowy, bariery administracyjno-prawne oraz wysokie koszty ekskluzywnej powierzchni handlowej.
– Dla wielu firm oferujących dobra luksusowe o charakterze konsumpcyjnym (ubrania, dodatki, biżuteria itp.) dużym problemem jest brak prestiżowej ulicy handlowej w pełnym tego słowa znaczeniu, przede wszystkim w Warszawie. Krokiem w dobrym kierunku było otwarcie ekskluzywnego domu handlowego vitkAc w 2011 roku. Być może dzięki obecnie planowanym inwestycjom na Placu Trzech Krzyży uda się stworzyć luksusową część handlową stolicy w najbliższych latach – uważa Andrzej Marczak, Partner w KPMG w Polsce.
Pełna wersja raportu dostępna na stronie kpmg.pl
****
O RAPORCIE:
„Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2013” jest kontynuacją badania z poprzednich lat. Celem tegorocznej edycji badania było ukazanie rynku dóbr luksusowych w Polsce z perspektywy firm produkujących i/lub dystrybuujących te dobra. Tegoroczna analiza jest zatem uzupełnieniem perspektywy nabywców dóbr luksusowych, która była prezentowana w poprzedniej edycji raportu. Analiza została przeprowadzona m.in. na podstawie danych Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego i Credit Suisse oraz na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród 59 firm zajmujących się sprzedażą dóbr i usług luksusowych Polsce, w wyniku czego otrzymano 71 kwestionariuszy.