Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w marcu 2025 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W marcu 2025 odnotowaliśmy 88 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3077 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,3% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 8,8 sekundy (9,6 sekund dla kreacji typu display i 6,6 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital w marcu 2025 (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 44%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 55,7% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 42,9%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (35,9 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w marcu wyniósł 40,8%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,30 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 48,7%.
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (9,95 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 11,3% oraz Automotive (5,6 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,3%).

Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w marcu 2025 została marka Media Expert, która wygenerowała 4 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 80,6% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Temu z 3,9 mld kontaktów i 79,7% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,2 mld kontaktów i zasięg na poziomie 80,2%).
Ranking TOP 10 marek zamyka tvn24.pl z 0,8 mld kontaktów reklamowych.

Wydatki na reklamę online
Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w marcu 2025 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,5%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Allegro z 3% udziału, natomiast podium zamyka Temu (2,4% udziału).

Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W marcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona 14,1 mld kontaktów reklamowych, docierając do 91% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w marcu wyniósł dla tej branży 20,8%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,7 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Food” (13,8 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 20,3% oraz 90,9% zasięgu), podium zamyka natomiast branża „Trade” (12,6 mld kontaktów reklamowych, SoV – 18,7% i zasięg – 90,7%).

Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w marcu była marka Lidl. Wygenerowała ona 2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 84,7% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Kaufland (1,2 mld kontaktów reklamowych i 82,9% zasięgu), natomiast na trzecim – Rossmann (1 mld kontaktów i 80,2% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka T-Mobile z 0,6 mld kontaktów reklamowych i 77,3% zasięgu w populacji 7-75.

Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,4% – a na drugim Kaufland, z udziałem na poziomie 1,7%. Trzecie miejsce należało do Rossmann z udziałem 1,6%.

Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w marcu była branża „Trade” (10,5 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,75 mld kontaktów) oraz „Automotive” (3,7 mld kontaktów reklamowych).

Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w marcu 2025 była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 2,6 mld kontaktów reklamowych, docierając do 88,9% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,1 mld kontaktów reklamowych, 87% zasięgu), na trzecim – oponeo.pl (0,9 mld kontaktów, 84,9% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Carrefour (0,3 mld kontaktów i 81,3% zasięgu).

Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w marcu marka Media Expert (12,1%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (5,5%) oraz oponeo.pl (2,8%).
