Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w grudniu 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W grudniu 2023 odnotowaliśmy 89,9 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3161 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 87,02% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Zobacz również
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,54 sekundy (10,17 sekundy dla kreacji typu display i 7,32 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital w grudniu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45,95%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 53,64% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 46,30%, a dla reklam tekstowych zaledwie 28,72%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (36,61 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w grudniu wyniósł 40,7%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,11 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 50,15%.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (7,96mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8,9% oraz Leisure Time (5,76 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,4%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w grudniu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 4,62 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 82,31% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl z 3,62 mld kontaktów i 81,25% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Ceneo.pl (2,45 mld kontaktów i zasięg na poziomie 77,92%).
Ranking TOP 10 marek zamyka marka Empik, która odnotowała 0,642 mld kontaktów reklamowych.
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Wydatki na reklamę online
Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 6,80%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo.pl z 4,69% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (4,31% udziału).
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W grudniu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona ponad 15,5 mld kontaktów reklamowych, docierając do 94,22% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w grudniu wyniósł dla tej branży 22,46%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,47 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (14,23 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 20,54% oraz 94,22% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (10,2 mld kontaktów reklamowych, SoV – 14,7% i zasięg – 93,65%).
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w grudniu była marka Media Expert. Wygenerowała ona 3,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 92,31% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Lidl (1,36 mld kontaktów reklamowych i 87,46% zasięgu), natomiast na trzecim – Plus (0,956 mld kontaktów i 86,62% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Euro RTV AGD z 0,619 mld kontaktów reklamowych i 82,60% zasięgu w populacji 7-75.
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wyniósł 5,82% – a na drugim Lidl, z udziałem na poziomie 2,36%. Trzecie miejsce należało do Play z udziałem 1,56%.
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w grudniu była branża „Trade” (10,96 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (3,98 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,57 mld kontaktów reklamowych).
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w grudniu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 3,29 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,93% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Euro RTV AGD (1,79 mld kontaktów reklamowych, 82,63% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,65 mld kontaktów, 78% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Play (0,25 mld kontaktów i 68,28% zasięgu).
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w grudniu marka Media Expert (15,04%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (8,11%) oraz MediaMarkt (3,05%).
Źródło: mat. prasowe gemiusAdReal
Zdjęcie główne: Gemius