SERP
[Maciej Dobkowicz:] SERP – jest to skrót od angielskiego Search Engine Results Page i oznacza stronę rezultatów wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej. Rezultaty prezentowane w SERP dzielą się na dwie grupy: bezpłatne (organiczne / naturalne) oraz płatne (reklamy). O tym, które strony i na jakich pozycjach wyświetlone zostaną w wynikach naturalnych decyduje algorytm wyszukiwarki, a wpływać na to można poprzez działania SEO (Search Engine Optimization). Z kolei o wyświetleniach i pozycjach reklam w wynikach płatnych przesądza zazwyczaj mechanizm aukcyjny (PPC – Pay Per Click).
Przykładowa strona rezultatów wyszukiwarki Google
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [04.10-10.10.24]: jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce, alkotubki okiem prawników i marketerów, opinie nt. promocji „Fala tylko dla dorosłych”
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
-
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
W najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce – Google strony z wynikami przedstawiać mogą wiele dodatkowych rezultatów, innych niż tradycyjne linki do stron. Zależne jest to od rodzaju wpisanego do wyszukiwarki zapytania. Przykładowo wyszukując frazy zawierające lokalizację zazwyczaj w wynikach pojawia się także mapka pokazująca wpisy z serwisu Google+.
Przykład wyników Google dla frazy lokalizacyjnej „mieszkania warszawa centrum”
Dla wielu innych zapytań np. dotyczących marek, znanych osób czy filmów wyświetlane są także tzw. grafy wiedzy. Przedstawiają one różnego rodzaju informacje związane z wyszukiwanym hasłem bezpośrednio w potocznie zwanych SERPach, bez konieczności przechodzenia do wyświetlanych rezultatów.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Graf wiedzy dla hasła „Terminator”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na stronach wyników Google zaprezentowane mogą być ponadto chociażby informacje o połączeniach lotniczych, prognoza pogody, opinie o restauracjach, obrazy graficzne, filmy z YouTube, ceny noclegów i wiele wiele innych.
Wynik wyszukiwania w Google lotów z Warszawy do Madrytu
Z kolei w płatnych rezultatach Google oprócz tradycyjnych tekstowych reklam AdWords prezentowane są także dla niektórych zapytań reklamy graficzne Google Shopping (Zakupy Google), nazywane także PLA (ang. Product Listing Ads).
Przykład reklamy graficznej w Google SERP
Zainspiruj się on-line:
Autor definicji:
Maciej Dobkowicz
SEO Account Manager w agencji SEMTEC, od pięciu lat związany z branżą SEO. Posiada czteroletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych. Zajmuje się realizacją kampanii SEO oraz prowadzeniem działań z zakresu content marketingu.
—
[Bartłomiej Speth:] SERP (ang. Search Engine Results Page) to dosłownie strona z wynikami wyszukiwania. Pojawia się w momencie gdy zapytamy wyszukiwarkę o konkretne słowo czy wyrażenie.
W przypadku wyszukiwarki Google nasze zapytania mogą składać się z prostych wyrażeń, ale też z bardzo skomplikowanych schematów i ciągów słów. Dodatkowo w zależności od wybranych preferencji możemy uzyskać wyniki z różnych kategorii: strony internetowe, grafikę, filmy, mapy, książki, loty, aplikacje czy wiadomości. I tak na przykład po wybraniu tylko grafiki, otrzymamy same obrazki, które powinny tematycznie odpowiadać na dane zapytanie wysłane do wyszukiwarki.
Istnieje możliwość ustawienia lokalizacji, co przydaje się podczas szukania usług lokalnych. Google automatycznie wykryje naszą geolokalizację, jednak gdy chcemy sprawdzić wyniki z innych miast czy krajów, wtedy opcja wyboru jest przydatna:
Standardowo po skierowaniu zapytania do wyszukiwarki otrzymujemy stronę wyników, przedstawiającą witryny odpowiadające tematycznie zapytaniu (algorytmy wyszukiwarek bywają niedoskonałe i czasem mogą pokazać strony gorszej jakości, nazywane potocznie spamem). Wyszukiwarka Google pokaże nam także teoretyczną liczbę stron (wyników) jakie znalazła w swoich zasobach na dane zapytanie. Trzeba mieć świadomość, że jeżeli danej podstrony nie ma w wynikach, to nie znaczy, że nie istnieje. Może nie być indeksowana przez wyszukiwarkę z różnych powodów:
Dla zapytań, gdzie liczba wyników jest większa, a tym samym konkurencyjność teoretycznie również jest większa, Google może dodatkowo wyświetlić płatne reklamy:
Niejednokrotnie zdarza się, że na stronie wynikowej poza stronami internetowymi znajdziemy także grafikę:
Inne zapytanie, poza standardowymi stronami, wyświetli nam również film:
Pewne zapytania mogą wyświetlić wyniki dodatkowo rozszerzone o tzw. graf wiedzy (ang. Knowledge Graph). Jest to skrót najważniejszych informacji z danej tematyki przedstawiany od razu na stronie wyników wyszukiwania:
Podsumowując, SERP to strona rezultatów wyszukiwania, które podzielimy na płatne (PPC) i darmowe (wyniki organiczne), wyselekcjonowana przez algorytm. Na wyniki można wpłynąć poprzez SEO i kampanie AdWords.
Autor definicji:
Bartłomiej Speth
Starszy specjalista ds. pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. Pasjonat SEO. Działaniami search engine optimization zajmuje się od 2008 roku. W firmie widzialni.pl realizuje zarówno projekty lokalne, jak i te o międzynarodowym zasięgu.
—
[Mateusz Kicki:] SERP (ang. Search Engine Results Page ) – strona wyników wyszukiwania, która pokazuje się po wpisaniu w wyszukiwarkę szukanej frazy. SERP’y w ramach Google blended search mogą pokazywać linki do różnych typów destynacji np. stron WWW, newsów, filmów, grafik, wyniki z Social Media czy Google+, Google Knowledge Graph. Wygląd strony wyników wyszukiwania może się lekko różnić między wyszukiwarkami Google, Bing, Baidu, Yahoo, ale idea działania jest ta sama. W ramach SERPów widać wyniki płatne (np. Adwords/PLA) i bezpłatne, tzw. organiczne.
Potocznie mówiąc SERPy, mamy na myśli kilka pierwszych stron wyników wyszukiwania. Mówiąc top10, potocznie mamy na myśli pierwszą stronę bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Autor definicji:
Mateusz Kicki
Senior SEO specialist w agencji SEM Bluerank, odpowiedzialny za współpracę z klientami z Polski i zagranicy. Absolwent informatyki na Politechnice Łódzkiej na Wydziale EEIA . Posiada ponad 6-letnie doświadczenia w optymalizacji i pozycjonowaniu stron WWW. Specjalizuje się w projektach z branży e-commerce. Współpracował z takimi markami jak np. 3M, Rossmann, Nazwa, Top Secret, Rajapack, Aleo, Mascus.