Zdjęcie royalty free z Fotolia
Słowa kluczowe
[Jakub Lisiecki:] Kluczem do „serca” wyszukiwarki jest słowo kluczowe, a więc fraza, dzięki której spotykamy się z potencjalnym klientem w połowie drogi. Użytkownik mówi „czerwone róże we Wrocławiu”, a my, niczym dobra wróżka, podsuwamy mu stronę internetową jednej z wrocławskich kwiaciarni. Proste? Tak i nie. Prawdziwą sztuką jest bowiem „odgadnąć”, co Internauta zechce wpisać w Google’a i powiązać to z odpowiednimi witrynami.
Zobacz również
Jak się do tego zabrać? Na początek tworzymy pełną listę fraz związanych z daną działalnością. Następnie sprawdzamy, czy wybrane słowa są wyszukiwane przez użytkowników. Jeśli tak, wówczas należy ocenić: jak często oraz, czy konkurencja również wybrała je do działań SEO.
Mając już obraz popularności wybranych fraz, trzeba dokonać ich selekcji. Skąd zaczerpnąć wiedzę na ten temat? Przydatne będzie narzędzie „Planer słów kluczowych”, które dostępne jest w systemie Google AdWords.
Otrzymane wyniki pozwolą przejść do kolejnego etapu projektowania słów kluczowych, czyli do podziału fraz na trzy grupy: kategorie, podkategorie i frazy złożone. Przykładowo, dla producenta mebli, kategoria może być określona jako „meble”, jedna z podkategorii jako „meble biurowe”, a wybrana fraza złożona: „biurka dębowe do biura”. Pogrupowanie słów w ten sposób jest przejrzyste nie tylko dla Agencji SEO, ale również dla Klienta, który zechce zestawić przedstawione propozycje ze swoją wiedzą na temat odbiorcy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
By optymalizować działania i maksymalizować efekty SEO już na etapie projektowania i wdrażania kampanii i fraz kluczowych, warto korzystać z różnych rozwiązań. Wspomniany wcześniej planer słów kluczowych, to darmowe narzędzie, wymagające jedynie zalogowania do systemu Google AdWords. Google Analytics pozwoli obserwować statystyki strony z uwzględnieniem skuteczności fraz kluczowych. Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) udostępnia dane na temat wyszukiwania poszczególnych zwrotów. Majesticseo i Ahrefs to natomiast narzędzia, dzięki którym właściciel witryny ma kontrolę m.in. nad słowami kluczowymi użytymi w linku. Wszystkie te opcje użyte zgodnie z przeznaczeniem, pozwolą stworzyć zestaw fraz, który stanie się kluczem do sukcesu pozycjonowanej witryny.
Autor definicji:
Jakub Lisiecki
Koordynator ds. pozycjonowania
Specjalizuje się w pozycjonowaniu i optymalizacji. Posiada 7 letnie doświadczenie i ogromną wiedzę. Dzięki niemu strony klientów „EACTIVE wiemy jak” są wypozycjonowane na poziomie ekspert. Jest jedną z osób dzięki którym możliwe jest realizowanie formuły KOP = stabilne pozycje. Prywatnie interesuje się realizacją muzyczną.
—
[Maciej Dobkowicz:] Słowa kluczowe – nazywane są także frazami kluczowymi lub keywords. Jest to pojęcie mające szerokie zastosowanie w marketingu internetowym. W kontekście pozycjonowania stron (SEO) słowa kluczowe odnoszą się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych.
Celem pozycjonowania jest osiągnięcie przez stronę jak najwyższych pozycji w wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Prawidłowo realizowane pozycjonowanie strony powinno jednak przyczynić się do uzyskiwania czołowych miejsc także dla innych fraz kluczowych, niż tylko te zapisane w umowie. Im częściej dane słowo kluczowe jest wyszukiwane przez użytkowników oraz im większa jest liczba stron, na których ono występuje, tym trudniej jest osiągnąć dla niego wysokie pozycje (wpływ na to ma także wiele innych czynników).
Frazy kluczowe w ramach pozycjonowania podzielić możemy na następujące rodzaje:
- Ogólne – dotyczą one szerokich pojęć, grup usług czy produktów np. „kurtki”,
- Szczegółowe – precyzyjniej określają dane pojęcie np. „kurtki zimowe”,
- Niszowe – nazywane frazami z długiego ogona lub long tail, składają się z wielu wyrazów i bardzo dokładnie opisują wyszukiwane zagadnienie np. „kurtki zimowe puchowe z kapturem”,
- Brandowe – obejmują nazwę marki lub firmy, np. „Benetton”,
- Lokalne – określają miejsce lub region związany z hasłem np. „kurtki Warszawa”.
Dobór właściwych słów kluczowych do procesu pozycjonowania ma zasadnicze znaczenie dla skuteczności kampanii SEO. Aby przyniosła ona oczekiwane korzyści konieczne jest dobranie fraz dostosowanych do strategii biznesowej.
Bardzo podobne znaczenie jak w SEO mają słowa kluczowe wykorzystywane w kampaniach reklamowych linków sponsorowanych (PPC) takich jak Google AdWords. W tym przypadku za pomocą słów kluczowych określa się dla jakich haseł mają zostać wyświetlone reklamy w rezultatach wyszukiwarki. W kampaniach AdWords bardzo dokładnie kontrolować można wyszukiwania powodujące wyświetlenie reklamy stosując różne typy dopasowania słów kluczowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie pomocy Google.
Zainspiruj się on-line:
- semtec.pl/jak-wybrac-zyskowne-frazy-kluczowe-do-pozycjonowania
- marketingdonut.co.uk/marketing/online-marketing/online-and-ppc-advertising/nine-steps-to-choosing-keywords-for-google-adwords
Autor definicji:
Maciej Dobkowicz
SEO Account Manager w agencji SEMTEC, od pięciu lat związany z branżą SEO. Posiada czteroletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO serwisów internetowych. Zajmuje się realizacją kampanii SEO oraz prowadzeniem działań z zakresu content marketingu.
—
[Agata Marczewska:] Słowa kluczowe służą do dopasowania wyświetlanych reklam do haseł wpisywanych w wyszukiwarkę Google przez użytkowników szukających produktów lub usług reklamodawcy. Słowa muszą być powiązane z reklamowaną ofertą. System daje także możliwość określenia słów, na które reklamy mają się nie wyświetlać – takie słowa nazywamy wówczas wykluczającymi frazami kluczowymi.
Dobrze zdefiniowana lista słów kluczowych pozwala na skuteczne wyświetlenia reklam, dobry przekaz reklamowy i ostatecznie rentowną kampanię. W kampanii można używać słów w różnym typie dopasowania: ścisłe, do wyrażenia, z modyfikatorem dopasowania przybliżonego, przybliżone. Typ dopasowania słów kluczowych pomaga kontrolować, które wyszukiwania powodują wyświetlenie reklamy.
W szukaniu pomysłów na nowe słowa kluczowe może pomóc darmowe narzędzie Google Keyword Planner. Narzędzie pomaga zaplanować listę słów kluczowych, ustalić stawki CPC (cost per click – koszt za kliknięcie) oraz budżet kampanii.
Autor definicji:
Agata Marczewska
Paid Search Executive, Bluerank
—
[Anna Antczak:] Słowa kluczowe to wyrażenia wpisywane w wyszukiwarkę Google, mające na celu odnalezienie poszukiwanych usług, produktów, artykułów, przepisów czy filmów. Na słowa kluczowe składają się w pierwszej kolejności wyrażenia ogólne, jak np. sukienki, czapki czy wycieczki. Frazy tego typu są z reguły najczęściej wyszukiwane, a także mają największą konkurencję. Kolejnym typem słów kluczowych są long taile (tzw. długi ogon), czyli wielowyrazowe słowa kluczowe, np. sukienki wieczorowe krótkie rozkloszowane. Ich zastosowanie pozwala znacznie szybciej odszukać interesujący wynik. Long taile mają znacznie mniejszą popularność niż wyrażenia ogólne. Jako trzeci typ słów kluczowych można wymienić frazy brandowe, które mogą stanowić nazwę firmy, domeny, produktu, bądź być związkiem brandu i innego słowa kluczowego. Użycie tego ostatniego zazwyczaj powoduje, iż strona powiązana z danym brandem pojawia się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania.
Konkurencyjność słów kluczowych jest uzależniona przede wszystkim od branży. Mowa tutaj przede wszystkim o branży bankowej, motoryzacyjnej czy finansowej. Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność słów kluczowych, jest liczba konkurentów. Im jest ich więcej, tym trudniej jest się przebić na wyższe pozycje. Konkurencyjność fraz zależy także m.in. od optymalizacji SEO serwisów konkurencji, a także prowadzonych przez nią działań link buildingowych.
Popularność słów – poprzez hasło popularność rozumiemy ilość wyszukań danej frazy przez użytkowników w wyszukiwarce Google. Jak zatem sprawdzić tę ilość? Możemy skorzystać z najbardziej popularnego narzędzia Google, tj. Keyword Plannera. Pokaże nam on nie tylko liczbę wyszukań i konkurencyjność danego słowa, lecz także inne powiązane frazy z których możemy skorzystać. Słowa kluczowe odnajdziemy także w samej wyszukiwarce Google, która dostarcza nam podpowiedzi w momencie wpisania w nią frazy. Do dyspozycji są również różnego rodzaju narzędzia internetowe, jak np. Ubersuggest, który podpowie nam szereg wyrażeń, na które składa się wpisana przez nas fraza w połączeniu z in słowami w kolejności alfabetycznej.
Podsumowanie
Użycie właściwych i popularnych słów kluczowych w elementach treści jest niezbędne, by użytkownicy mogli trafić na poszukiwaną przez nich stronę. Stosowanie fraz kluczowych jest jednym z ważniejszych elementów optymalizacji serwisu pod kątem SEO. Z tego też powodu, warto przeanalizować wszystkie podstrony swojego serwisu i wybrać dla nich odpowiednie i popularne słowa kluczowe. W kolejnym kroku na ich podstawie stworzyć optymalne tytuły, opisy, nagłówki oraz teksty.
Autor definicji:
Anna Antczak
Junior SEO Specialist, Bluerank