Wpływ koronawirusa na polskie przedsiębiorstwa
Pandemii koronawirusa istotnie wpłynęła na polskie e-commerce, przyczyniając się do szybkiego rozwoju tego segmentu i wzrostu liczby e-sklepów. Według raportu przygotowanego przez Santander Bank, udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł od ok. 5,5% na koniec 2019 r. do blisko 12% w szczytowym okresie pandemii. Z kolei wg raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” już 73% polskich internautów dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Także sam czas spędzany średnio w internecie uległ wydłużeniu. Zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nauczyliśmy się spędzać więcej czasu w internecie, gdzie w dni robocze jesteśmy nawet do 30 proc. dłużej, zaś w weekendy – o 13 proc. dłużej niż przed pandemią.
Okres pandemii odmienił także w dużym stopniu oblicze biznesu, wpływając na obniżenia budżetów i rewidując dotychczasowe modele działalności, w tym w zakresie sprzedaży, marketingu i public relations. – Pandemia jedynie potwierdziła trend, który zauważam już od dawna, czyli kres klasycznego public relations rozumianego jako budowanie wizerunku czy popytu na produkt poprzez media relations – mówi Piotr Plak, prezes agencji CDSR Communication. – Dotychczasowe narzędzia promocji się zdezaktualizowały, przynajmniej w znanej nam do teraz formie. To pieśń minionych czasów, czasów prosperity – dodaje Plak.
Zobacz również
Obecnie przedsiębiorstwa muszą przede wszystkim mocno, dynamicznie i nowocześnie wejść do internetu i sprostać nowym nawykom konsumenckim. Powinny skupić się na podejmowaniu działań, których głównym celem jest efektywne pozyskiwanie nowych klientów, jak i odbudowanie istniejących już baz. W tym celu potrzebny jest spójny ekosystem łączący działania marketingowe, PR-owe i sprzedażowe. – W dobie kryzysu finansowego działania podejmowane przez firmy przede wszystkim muszą się opłacać, ale nie poprzez teoretyzowanie na temat ekwiwalentu reklamowego, tylko wymierny i policzalny zysk – dodaje Plak.
Agencja CDSR Communication ze wsparciem dla sektora MŚP
W celu wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, które najbardziej ucierpiały i najwięcej straciły podczas pandemii koronawirusa, agencja CDSR Communication wystartowała ze specjalną kampanią The New PR: #Challenge-19. W jej ramach zorganizowany zostanie konkurs skierowany do firm z sektora MŚP, które dotknięte zostały problemami powstałymi w trakcie pandemii. Przedsiębiorstwo, które zwycięży w konkursie, może liczyć na półroczną bezpłatną obsługę PR z wykorzystaniem „szytych na miarę” narzędzi. – Zaangażujemy wszystkie najnowocześniejsze narzędzia biznesowe, które będą skoncentrowane przede wszystkim na efektywnym pozyskiwaniu klientów. Wyniki naszej pracy przedstawimy w formie okresowych raportów uwzględniających bieżące wyzwania, wykorzystane środki i osiągnięte efekty – mówi Piotr Plak.
Zgłoszenia do konkursu można dokonać na stronie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing