Kampania przeciwko uprzedmiotowieniu kobiet
Skojarzenie sytuacji molestowanych kobiet z seks zabawką nie wzięło się znikąd. Punktem wyjścia kampanii #reagujostro Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego autorstwa agencji MullenLowe Warsaw jest niedawny raport PTPA*. Badania pokazują, że molestowanie seksualne to niemal stały element zawodowego życia kobiet – ponad 80 proc. uczestniczek badania było w pracy traktowanych jak seksualny obiekt.* Tymczasem ich prześladowcy często pozostają bezkarni. Powód? Kobiety wciąż wstydzą się, że doświadczają molestowania, co powstrzymuje je przed ujawnianiem problemu i zgłaszaniem swojej krzywdy. Społeczna narracja również do tego nie zachęca.
Zobacz również
– Molestowanie seksualne to dla wielu wciąż temat do drwin albo sztucznie rozdmuchany problem – wskazuje Karolina Kędziora, prezeska PTPA. – Często słyszymy, że kobiety wyolbrzymiają, nie znają się na żartach albo nie wiedzą, co to flirt. Większość tych, które znam, przyzwyczaiła się już do tego i reaguje tylko w przypadkach, gdy ich granice zostaną przekroczone bardzo mocno. A trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, że molestowanie seksualne to nie tylko gwałt. To również dotykanie, poklepywanie, pożądliwe gesty i spojrzenia, wysyłanie nagich zdjęć, sprośne aluzje i propozycje, uwagi dotyczące wyglądu** – podkreśla.
Seks lalka w roli molestowanej przez szefa pracownicy
Co ważne, takie określenia jak „uczucie dojmującego uprzedmiotowienia” czy „zrównania ze sprzętem” pojawiły się w wielu relacjach kobiet przytoczonych w raporcie PTPA. Oddaje to jedna z wypowiedzi: „Mam dość. Mam strasznie dość bycia postrzeganą jak zestaw elementów do złapania, zaliczenia, wykorzystania”.
Takie wypowiedzi poruszyły twórców kampanii i skłoniły do sięgnięcia po mocny przekaz:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Chcemy wszystkim uświadomić, jakiego uprzedmiotowienia doświadczają kobiety molestowane w pracy – argumentuje Kinga Grzelewska, managing partner & creative director MullenLowe Warsaw. – Skala tego zjawiska jest przerażająca. Sex lalka jest niezwykle mocnym symbolem takiego uprzedmiotowienia, ale właśnie tej siły potrzebujemy, żeby zawalczyć o zmianę w rzeczywistości, która od wielu lat cicho się na nie zgadza – dodaje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dmuchana lalka jako pracownica biura, służby zdrowia, magazynu i innych profesji będzie bohaterką serii postów w mediach społecznościowych.
Co ważne, z głosem wsparcia dla molestowanych wystąpią również znane Polki, m.in. posłanka Katarzyna Kotula, pisarka Agnieszka Szpila, dziennikarka i aktywistka Maja Staśko, a także influencerki – Karolina Brzuszczyńska „WayOfBlonde”, Agnieszka Skrzeczkowska „Maschines”, Agata Gołaszewska, Kornelia Głaszcz, Dominika Laskowska, Agata Reszko, Magdalena Lubacz „Maluba” i wiele innych.
Wciąż jeszcze większość przypadków molestowania nie jest w ogóle zgłaszana. Kobiety nie wyrażają sprzeciwu wobec molestowania, pomimo iż czują, że ich godność jest naruszana. Dlatego kampania #reagujostro ma zachęcić kobiety by poznały swoje prawa. Dzięki uruchomionej przez PTPA infolinii – 739 975 506, każda kobieta może dowiedzieć się jak działać na gruncie prawa i w bezpieczny dla siebie sposób.
Więcej informacji o projekcie „Wsparcie dla kobiet doświadczających molestowania seksualnego” również na stronie internetowej: ptpa.org.pl/projekty/wsparciedlakobiet.
* Czytaj więcej na ptpa.org.pl
** Kodeks Pracy określa to jasno: według art. 18(3a) § 6. molestowaniem seksualnym jest każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.
Należy również dodać, że ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (tzw. ustawa wdrożeniowa) oferuje ochronę przed molestowaniem seksualnym w sytuacji zatrudnienia niepracowniczego (umowy zlecenia, o dzieło oraz współpraca B2B).
PS. Molestowanie seksualne kobiet w środowisku zawodowym
Na problem molestowania seksualnego w środowisku zawodowym zwraca uwagę kampania #timeTo. Jej główne hasło brzmi: „Gdzie wyznaczysz granicę?”.
PS 2. Naruszenie granic fizycznych w pracy. Badanie #PoStronieKobiet
Aż 51 proc. kobiet w porównaniu do 18 proc. mężczyzn (różnica 33 proc.) wskazało, że spotykają się z seksistowskimi komentarzami w miejscu pracy.