fot. depositphotos.com
Nie jest tajemnicą, że wyszukiwarka Google regularnie aktualizuje swoje algorytmy i wprowadza nowe wymagania. To, co działało w zeszłym roku, może nie działać w tym, a to, co działa w tym, może nie działać w przyszłym. Aby osiągnąć sukces, trzeba więc na bieżąco śledzić zmiany w środowisku SEO. Z tego artykułu dowiesz się na co należy zwrócić uwagę w 2023 roku.
1. Wyszukiwanie głosowe
Brak optymalizacji strony pod kątem wyszukiwania głosowego to świadome pozbawianie się sporej części klientów. Według danych dostępnych w serwisie Startup Bonsai, w 2022 roku 27% światowej populacji korzystało z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych, do tego w ciągu ostatnich lat obserwuje się stopniowy wzrost jego popularności. Największym zainteresowaniem cieszy się ono w grupie wiekowej 18-34 – 77% użytkowników w tym wieku korzysta z voice search za pomocą urządzeń mobilnych.
Dlaczego to rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne? Powodem jest przede wszystkim wygoda. Dzięki voice search użytkownik może korzystać z Internetu podczas jazdy samochodem, gotowania czy wykonywania innych czynności. Oprócz tego wyniki wyszukiwania głosowego ładują się szybciej niż tradycyjna strona SERP.
Jak optymalizować strony pod kątem voice search w 2023 roku?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kluczem do sukcesu w kwestii SEO dla wyszukiwania głosowego jest zrozumienie, na czym polega różnica między voice search a wyszukiwaniem tradycyjnym. Chodzi o sposób wypowiadania/pisania fraz. W pierwszym przypadku są one bardziej naturalne i przypominają zwykłą konwersację z innym człowiekiem. Zamiast mówić: najlepszy mechanik Gdańsk, użytkownik powie raczej: który mechanik w Gdańsku jest najlepszy?.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Optymalizując stronę pod kątem voice search należy więc skupić się na:
- umieszczeniu w treści naturalnych fraz/pytań, jakich prawdopodobnie będą używać potencjalni klienci,
- umieszczeniu w witrynie sekcji FAQ,
- implementowaniu danych strukturalnych,
- stworzeniu witryny przyjaznej dla użytkowników mobilnych,
- stworzeniu wizytówki Google (dla firm lokalnych).
2. Wyszukiwanie wizualne
Optymalizacja zdjęć i grafik to temat traktowany przez wielu właścicieli stron po macoszemu. O ile można było przymknąć na to oko w przeszłości, zwłaszcza gdy inne kwestie SEO dopracowywane były na 100%, o tyle w 2023 roku takie zaniedbanie będzie miało spore konsekwencje. Wyszukiwanie wizualne zyskuje coraz większą popularność. Przyczyna jest taka sama, jak w przypadku voice search, czyli wygoda.
Jak optymalizować strony pod kątem wyszukiwania wizualnego w 2023 roku?
- Zadbaj o jakość, rozmiar i rozdzielczość obrazów;
- stwórz mapę obrazów dla swojej witryny;
- użyj danych strukturalnych;
- dodaj atrybuty ALT;
- umieść najważniejszy obrazy jak najwyżej na stronie.
3. Marketing wideo
Według danych dostępnych w serwisie Blogging Wizard prawie 70% konsumentów woli dowiadywać się o usłudze lub produkcie z krótkich filmów niż z treści tekstowych. Content w formie wideo jest łatwiejszy w konsumpcji, ciekawszy, a z tego względu również częściej udostępniany.
Dlatego w Twojej strategii SEO na 2023 rok absolutnie nie może go zabraknąć. Ma to znaczenie nie tylko dla zadowolenia użytkownika, ale i dla samej pozycji strony. Według danych z portalu WebFX witryna ma 53 razy większe prawdopodobieństwo pojawić się na pierwszej stronie w SERP-ach, jeśli zawiera materiały wideo.
Filmy zwiększają także zaangażowanie użytkowników, wydłużają czas spędzony przez nich na stronie, a do tego realizują cele biznesowe np. sprzedaż.
4. Indeksowanie mobilne
Indeksowanie mobilne to już kilkuletnia inicjatywa Google, jednak od niedawna dotyczy ona wszystkich witryn dostępnych w Internecie. Jej wprowadzenie oznacza, że wyszukiwarka przy ustalaniu rankingu SERP-ów bierze pod uwagę przede wszystkim wersję mobilną strony i to ją umieszcza w swoim indeksie. Musi być więc w pełni dopracowana i dopasowana do aktualnych wytycznych wyszukiwarki oraz intencji użytkownika.
W 2023 roku indeksowanie mobilne będzie miało jeszcze większe znaczenie, ponieważ regularnie zwiększa się liczba internautów korzystających ze smartfonów. Wprowadzając indeksowanie mobilne, Google chce zwrócić uwagę właścicieli stron na wrażenia właśnie użytkowników mobilnych.
Zadbaj więc o to, aby wersja strony na telefony komórkowe była w pełni dopracowana technicznie, atrakcyjna wizualnie i użyteczna dla Twoich odbiorców. Według danych dostępnych na stronie Google w sekcji dla developerów szybkość ładowania stron mobilnych jest od jakiegoś czasu oficjalnym czynnikiem rankingowym.
Strony w technologii AMP
Strony w technologii AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) to strony utworzone za pomocą specjalnego kodowania, dzięki któremu ładują się szybciej i są lepiej odbierane przez użytkowników. Utworzone w tym standardzie witryny spełniają wszystkie wymogi Google dla wersji mobilnych, dlatego w 2023 warto przyjrzeć się bliżej technologii AMP i zastosować ją u siebie.
5. Parametr E-A-T
EAT (ang. expertise – authoritativeness – trustworthiness) to kryterium, według którego Google ocenia jakość stron internetowych. Eksperckość/fachowość, autorytatywność i wiarygodność – tego wymaga wyszukiwarka od stron, które chcą rankować na najwyższych pozycjach. Muszą zawierać wysokiej jakości i przydatną dla użytkownika treść, która nie jest wyssana z palca, a potwierdzona przez wiarygodne źródła.
Dotyczy to przede wszystkim stron typu YMYL, czyli takich, których zawartość może wpłynąć na zdrowie, życie i decyzje użytkownika np. artykuły na temat stosowania leku, zarządzania finansami itp.
Jak optymalizować strony pod kątem wskaźnika EAT w 2023 roku?
- Twórz atrakcyjne treści dopasowane do intencji użytkownika;
- zadbaj o to, aby content zawierał wyłącznie rzetelne i sprawdzone informacje;
- umieszczaj w artykułach linki do źródeł;
- publikuj treści tworzone przez ekspertów w danej dziedzinie;
- pozyskuj back linki z wiarygodnych i podobnych tematycznie stron.
6. Core Web Vitals
Znaczenie Core Web Vitals jako czynnika rankingowego rośnie wraz z upływem czasu. Dlatego możemy się spodziewać, że w 2023 roku podstawowe wskaźniki internetowe będą miały jeszcze większe znaczenie. Według informacji udostępnianych przez Google, lepsze wyniki w tej kwestii zwiększają zaangażowanie użytkowników, zwiększają współczynnik konwersji i wydłużają czas spędzony na stronie.
Na Core Web Vital składają się trzy podstawowe metryki:
- Largest Contentful Paint (LCP) – czas renderowania największego elementu na stronie. Za dobry wynik uznaje się wartość od 0 do 2,5 sekundy. Gdy ładowanie największego elementu trwa dłużej, konieczna jest optymalizacja.
- First Input Delay (FID) – opóźnienie przy pierwszym działaniu, czyli czas mierzony od momentu pierwszej interakcji z witryną, do momentu, gdy przeglądarka jest w stanie przetworzyć dane żądanie. Wartość nie powinna przekraczać 0,1 sekundy.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – wskaźnik określający stabilność wizualną strony. Informuje o tym, jak wiele elementów uległo przesunięciu po pełnym załadowaniu witryny. Wartość powinna być mniejsza niż 0,1.
7. Dodatkowe elementy w SERP-ach
Pozycjach w SERP-ach jest ważna, ale liczy się też prezentacja wyników. Badania pokazują, że największą szansę na wysoki współczynnik CTR mają strony na pierwszych kilku pozycjach. Jednak rozszerzone elementy (rich snippets) to szansa, aby zyskać uwagę użytkownika nawet wówczas, gdy strona znajduje się na trzeciej czy czwartej pozycji.
O danych strukturalnych była mowa w pierwszych akapitach – są przydatne przy optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego i wizualnego. Przede wszystkim pomagają robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć treść strony. Za ich pomocą możesz oznaczyć takie elementy jak np. cena produktu, rodzaj wydarzenia, ocena, godziny otwarcia firmy lokalnej itp.
Pomocny przy dodawaniu danych strukturalnych jest marker danych, czyli darmowe narzędzie od Google, dostępne w usłudze Search Console. Pozwala oznaczyć poszczególne elementy na stronie bez ingerencji w kod źródłowy.
8. Wyszukiwanie lokalne
Spora część ruchu w wyszukiwarce to zapytania o charakterze lokalnym. Dlatego w procesie pozycjonowania firmy powinny skupić się właśnie na frazach lokalnych. Kluczowe znaczenie dla biznesów stacjonarnych ma również Profil Firmy w Google, a także back linki pozyskiwane z serwisów podobnych tematycznie i dotyczących konkretnego obszaru geograficznego.
9. Podstawowa optymalizacja i link building
Trendy trendami, ale nie można zapominać o podstawowych kwestiach związanych z optymalizacją i link buildingiem, które nigdy nie wychodzą z mody. W 2023 roku właściciele stron również muszą pamiętać o protokole SSL, wydajności strony, frazach kluczowych, wartościowym contencie, wysokiej jakości back linkach i optymalizacji technicznej.