Belgijska organizacja konsumencka Testachats wraz z organami z Niemiec i Danii przetestowała 162 produkty pochodzące z platform e-commerce SHEIN i Temu. Wyniki okazały się więcej niż alarmujące: 70% z nich nie spełniło norm bezpieczeństwa, a wśród najbardziej niebezpiecznych znalazły się zabawki dziecięce, biżuteria i ładowarki USB.
Najbardziej niebezpieczne okazały się zabawki dla najmłodszych, z których wszystkie pochodzące z SHEIN i niemal wszystkie (26 na 27 sztuk) z Temu nie przeszły testów bezpieczeństwa. Wśród najbardziej popularnych problemów znalazły się m.in. małe, łatwo odklejające się elementy, które mogą spowodować zadławienie, ostre krawędzie oraz obecność substancji toksycznych.
Zobacz również
Największym zarzutem w stosunku do ładowarek USB sprzedawanych przez zewnętrznych dostawców na SHEIN i Temu jest zbyt wysoka temperatura, do której rozgrzewają się urządzenia. Testy wykazały, że niektóre produkty osiągają aż 100 stopni, co może prowadzić zarówno do poparzeń użytkowników, jak i do pożarów.
Niewiele lepiej prezentują się produkty biżuteryjne dostępne na azjatyckich platformach e-commerce. Choć w większości nie wykazały one defektów mechanicznych, w wielu znaleziono niebezpieczne ilości kadmu – metalu ciężkiego o działaniu toksycznym i rakotwórczym.
– Zakupy na Temu czy Shein przypominają grę w rosyjską ruletkę. Niektóre produkty mogą być bezpieczne, ale inne stanowią poważne zagrożenie dla konsumentów – ostrzega Julie Frère, rzeczniczka Testachats. 
                        
                                                     Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE] 
                    
W odpowiedzi na zarzuty, SHEIN wystosowało oświadczenia, którego oryginalną treść i polskie tłumaczenie zamieszczamy poniżej:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„SHEIN takes product safety very seriously and is committed to offering safe and reliable products to customers. All products tested were offered for sale on the SHEIN Marketplace by independent third-party vendors.
As soon as we were informed of the testing agency findings, out of an abundance of caution, we immediately initiated our standard protocol to ensure that these items were removed from sale globally. Two of the affected products had already been removed from sale earlier this year as a result of our own safety screening efforts. In line with our protocols, we also commissioned our own testing on certain products. Those independent tests found that half of the items identified by the testing agencies passed testing by another internationally accredited laboratory. We look forward to working with the testing agencies to better understand the discrepancies in these results.
Earning and maintaining the trust of our consumers is paramount, and we are fully committed to ensuring the products we offer are safe and compliant. All of our vendors are required to comply with SHEIN’s code of conduct and safety standards, and must also abide by the relevant laws and regulations of the markets where we operate.
As a matter of protocol, SHEIN acts immediately to remove products that are suspected of non-compliance while we conduct an investigation. SHEIN also partners with internationally-recognized product safety and quality testing agencies, including Bureau Veritas, Intertek, QIMA, SGS, and TÜV SÜD to support our efforts to keep non-compliant products off our sites. Where instances of non-compliance are identified we take immediate action to protect our customers, which can include removing the vendor from our platform.”
„SHEIN bardzo poważnie podchodzi do kwestii bezpieczeństwa produktów i zobowiązuje się do oferowania klientom bezpiecznych oraz niezawodnych artykułów. Wszystkie testowane produkty były oferowane w sprzedaży na platformie SHEIN Marketplace przez niezależnych sprzedawców zewnętrznych.
Natychmiast po otrzymaniu informacji o wynikach testów od agencji badawczej, kierując się zasadą najwyższej ostrożności, wdrożyliśmy nasz standardowy protokół, aby zapewnić, że produkty te zostaną usunięte z oferty na całym świecie. W wyniku naszych własnych działań kontrolnych w zakresie bezpieczeństwa, dwa z tych produktów zostały zresztą wycofane ze sprzedaży już wcześniej w tym roku. Zgodnie z obowiązującymi procedurami zleciliśmy również własne testy wybranych produktów. Wyniki tych niezależnych badań wykazały, że połowa z produktów wskazanych przez agencje testujące pomyślnie przeszła testy przeprowadzone przez inne laboratorium akredytowane na arenie międzynarodowej. Zamierzamy współpracować z agencjami testującymi, aby lepiej zrozumieć rozbieżności w uzyskanych wynikach.
Zdobycie i utrzymanie zaufania naszych klientów ma dla nas kluczowe znaczenie. Jesteśmy w pełni zaangażowani w zapewnienie, że oferowane przez nas produkty są bezpieczne i zgodne z obowiązującymi przepisami. Wszyscy nasi sprzedawcy mają obowiązek przestrzegania kodeksu postępowania oraz standardów bezpieczeństwa SHEIN, a także przepisów prawa i regulacji obowiązujących na rynkach, na których działamy.
Zgodnie z naszym protokołem, w czasie trwania dochodzenia, SHEIN niezwłocznie usuwa produkty, wobec których istnieje podejrzenie niezgodności. SHEIN współpracuje również z międzynarodowo uznanymi agencjami zajmującymi się testowaniem jakości i bezpieczeństwa produktów, takimi jak Bureau Veritas, Intertek, QIMA, SGS oraz TÜV SÜD. Wszystko po to, aby wspierać nasze działania mające na celu eliminowanie niezgodnych produktów z oferty. W przypadkach stwierdzenia niezgodności podejmujemy natychmiastowe działania w celu ochrony naszych klientów, które mogą obejmować usunięcie sprzedawcy z platformy”.
Zdjęcie główne: testachats
 
                    