W sumie pod skargą podpisało się 25 członków z 21 krajów. Autorzy skargi tłumaczą, że sprzeciwiają się oszukańczym technikom, które sprawiają, że konsumenci kupują więcej, niż pierwotnie zamierzali i w ten sposób podsycają problemy środowiskowe i społeczne spowodowane przez przemysł szybkiej mody (tzw. fast fashion).
Dark patterns, czyli nielegalne praktyki podejmowane przez SHEIN, nie tylko wpływają negatywnie na kupujących, ale także skutecznie obniżają poziom rozwoju tzw. zielonej transformacji, czyli zmian dokonywanych w duchu ekologicznym.
Już w lutym 2025 r. Komisja ogłosiła własne dochodzenie w sprawie przestrzegania przez SHEIN prawa konsumenckiego UE, a w maju wezwała SHEIN do przestrzegania prawa konsumenckiego UE. Skarga wystosowana przez BEUC jest więc kolejnym krokiem w walce z dark patterns.
Głównymi założeniami autorów skargi przeciwko SHEIN jest wezwanie platformy e-commerce do:
- zaprzestania stosowania oszukańczych technik, takich jak granie na emocjach konsumentów czy informowanie o stałych niskich stanach magazynowych
- oraz przedstawienia dowodów potwierdzających, że opinie klientów lub komunikaty takie jak „niski stan magazynowy”, które są wielokrotnie wyświetlane konsumentom, są zgodne z prawdą.
– Stosowanie ciemnych wzorów przez SHEIN jest dobrze udokumentowaną rzeczywistością, która trwa już od kilku lat, jak pokazują badania członków BEUC. Sprawiają, że konsumenci wydają coraz więcej pieniędzy na produkty fast fashion, które są szkodliwe dla nich samych, środowiska i ludzi, którzy je produkują – tłumaczy dyrektor generalny BEUC Agustín Reyna.
Pełna treść skargi dostępna jest >> TUTAJ.
Zdjęcie główne: Depositphotos