fot. unsplash.com
Wirtualni asystenci, wirtualna rzeczywistość, wideorozmowy, cyfrowe książki, sprzątające roboty czy przenośne komputery – obecność któregoś z tych elementów powodowała automatycznie, że dane dzieło kultury klasyfikowane było jako science-fiction. Wszystkie z nich są dzisiaj powszechnie używane. Poniżej przedstawiamy poszczególne wizje produktów przyszłości, które są dzisiaj elementem codzienności.
Zobacz również
1. VR
źródło: uploadvr.com/gear-vr-saw-one-million-users-last-month/
Zestawy umożliwiające przeniesienie się w wirtualną rzeczywistość, lub doświadczenie fragmentu czyjegoś życia, były częstym motywem w filmach science-fiction oraz cyberpunkowych w latach 80 i 90. Ich funkcje oraz sposób używania często różniły się od zestawów VR, które znamy dzisiaj, jednak wszystkie opierały się na idei funkcjonowania lub doświadczania wirtualnej rzeczywistości, oderwanej od codzienności użytkowników.
Dziwne Dni (1995)
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wirtualna rzeczywistość w Strange Days opiera się na wykorzystaniu urządzenia wpływającego na fale mózgowe w celu doświadczenia fragmentu cudzego życia. Chociaż ten rodzaj technologii nie jest dostępny, VR jest obecnie używane również do oglądania filmów nagranych z perspektywy pierwszej osoby. Do osiągnięcia realiów przedstawionych w tym filmie brakuje więc tylko urządzenia zdolnego wywołać emocje.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Johnny Mnemonic (1995)
Tytułowy bohater korzysta z zestawu VR wizualnie przypominającego współczesne, jednak w nieco inny sposób. Służą one jako interfejsy komputerowe, kontrolowane ruchami dłońmi na które nałożone są specjalne rękawice.
2. Wideorozmowy
źródło: skype.com/pl/business/
Możliwość toczenia rozmów na odległość, ale twarzą w twarz, była ideą obecną w filmach już od 1968.
2001: Odyseja Kosmiczna 2001 (1968)
W Odyseji Kosmicznej 2001 z wideokomunikatora korzysta Dr. Heywood Floyd, żeby skontaktować się ze swoją córką. Chociaż interfejs jest anachroniczny, idea jest taka sama jak w przypadku np. Skype.
Łowca Androidów
W Łowcy Androidów główny bohater wykorzystuje maszynę, będącą skrzyżowaniem Skype’a z budką telefoniczną, żeby skontaktować się z asystentką Dr. Tyrella.
Simpsonowie (Sezon 6 – 1995)
W odcinku mającym miejsce w przyszłości, bohaterowie prowadzą wideorozmowę za pośrednictwem zmodyfikowanego o ekran aparatu telefonicznego.
3. Tablety i eBooki
źródło: cnet.com/products/amazon-fire-hd-8-2017/review/
Zastąpienie fizycznych bibliotek cyfrowymi, odczytywanymi na niewielkich urządzeniach, wieszczył już Stanisław Lem w powieści „Powrót z Gwiazd” z 1961. W przypadku filmów, tablety pojawiły się również w tej samej dekadzie.
2001: Odyseja Kosmiczna (1968)
Główny bohater wykorzystuje urządzenie wyglądające jak współczesny tablet, chociaż o większym rozmiarze, w celu oglądania programów telewizyjnych w trakcie spożywania posiłków.
Powrót do Przyszłości II (1989)
W filmie Powrót do Przyszłości II, Marty McFly w pewnym momencie jest nagabywany przez mężczyznę zbierającego podpisy na urządzeniu, które łudząco przypomina współczesne tablety, szczególnie te wykorzystywane w firmach kurierskich.
Star Trek: The New Generation (Sezon 6 – 1992-1993)
W serialu Star Trek: The New Generation, bohaterowie korzystają z urządzenia nazwanego PADD, łudząco przypominającego współczesny tablet i posiadającego podobne funkcje.
4. Asystenci AI
źródło: cnet.com/news/apple-iphone-siri-improvements-iphone-8-2017/
2001: Odyseja Kosmiczna (1968)
Idea wirtualnego asystenta pojawiła się już w 1968, w 2001: Odyseji Kosmicznej, gdzie pełniła ona rolę wszechwiedzącego antagonisty zakamuflowanego jako głosowy interfejs użytkownika.
5. Smartwatch
źródło. designboom.com/technology/neptune-pine-smartwatch-at-ces-2014-01-08-2014/
Idea wykorzystania zegarka do czegoś więcej niż mierzenia czasu pojawiła się na początku lat 60, w serialu animowanym Dick Tracy.
Dick Tracy (1961)
Tytułowy bohater tej animowanej serii wykorzystuje swój zegarek do prowadzenia rozmów głosowych.
Jetsonowie (1962-1968)
W jednym z odcinków Jetsonów zaprezentowana jest idea zegarka, na którym można oglądać filmy.
6. Płaskie telewizory
źródło: techtalk.currys.co.uk/tv-gaming/tv/a-guide-to-wall-mounting-your-tv/
W erze smart-wszystkiego, płaskie telewizory są już na tyle powszechne, że nie budzą absolutnie żadnych emocji. Nie zawsze tak było, o czym świadczą choćby poniższe przykłady , w których płaskie telewizory były częścią lepszej przyszłości.
Jetsonowie (1962-1968)
Jane Jetson oglądała swoje programy telewizyjne na zawieszonym w powietrzu telewizorze z płaskim kineskopem.
Powrót do Przyszłości II (1989)
W filmie przewidziano nie tylko płaskie telewizory zawieszone na ścianach, ale również płaskie smart-telewizory zawieszone na ścianach, za pomocą których można również prowadzić rozmowy wideo.
7. Usługi online
Możliwość zamawiania produktów za pośrednictwem komputera, lub grania w gry komputerowe z ludźmi z drugiego końca świata, jest obecnie czymś zupełnie powszednim. Kiedyś były to jednak tylko mrzonki i myślenie życzeniowe.
Telemaniak (1996)
Główny bohater, w trakcie jednego krótkiego monologu, przedstawia wizję przyszłości, w której możliwe będzie zamawianie produktów z domu (za pomocą telewizora), wszystkie programy telewizyjne będą dostępne na życzenie oraz będzie można pograć w Mortal Kombat z kolegą z Tajwanu. Ponadto, wszystko będzie zsynchronizowane pomiędzy telefonem, telewizorem i komputerem.
System (1995)
W filmie System, główna bohaterka zamawia pizzę z portalu Pizza.net, którego funkcjonalności są bardzo zbliżone do funkcjonalności serwisu Pyszne.pl. Wybiera ona m.in. rodzaj ciasta oraz składniki, a po złożeniu zamówienia otrzymuje powiadomienie o czasie dostawy.
Zakończenie
O ile kiedyś wynalazki przyszłości przedstawiane były głównie jako ułatwiające życie, współczesne science-fiction prezentuje je w nieco bardziej ponurych barwach. Przykładowo, w jednym z odcinków serialu Black Mirror, bohaterowie korzystają z cyfrowych soczewek kontaktowych, posiadających funkcje podobne do Google Glass. Umożliwiają one ciągłe nagrywanie filmów oraz odtwarzanie ich z pamięci, efektywnie prowadząc do stworzenia filmowej historii życia, do którego fragmentów czasami nie warto wracać. Pierwszy krok w stronę tej technologii uczynił Samsung, rejestrując w 2016 patent na soczewki kontaktowe, umożliwiające robienie zdjęć mrugnięciem oka. Miejmy nadzieję, że produkty będące efektem technologii przyszłości nie będą posiadały aż tak ciemnych stron, jak prezentuje się obecnie w filmach i serialach.