„Zetki” i milenialsi (pokolenie Y) to łowcy okazji i mistrzowie sprytnych zakupów.
- 77% z nich przyznało, że w ostatnich miesiącach, w celu zaoszczędzenia pieniędzy, polowali na najlepsze możliwe promocje.
- Ponad połowa (55%) oznajmiła również, że ostatnio zdarzyło im się zmienić miejsce lub sposób zakupu, aby wydać mniej.
- Co drugi ankietowany (51%) z powodów finansowych kupował produkty w multipakach albo w większych opakowaniach.
Sposób na oszczędności konsumenci znaleźli również w rabatach lojalnościowych.
- 60% milenialsów i „zetek” potwierdziło, że zapisali się do programu lojalnościowego, żeby otrzymać zniżkę.
- 44% deklaruje, że dołączy do jakiegokolwiek programu tego typu, właśnie ze względu na powitalny bonus.
Wśród generacji Z popularną metodą na tańsze zakupy jest również:
- kupowanie na azjatyckich platformach (praktykuje to 79% z nich),
- sięganie po rzeczy „z drugiej ręki” – w ciągu miesiąca 57% ankietowanych z pokolenia Z kupiło produkt w second-handzie.
– Pokolenie Z i Y to wymagający klienci – pomysłowi, analityczni, szukający promocji. Stale tropią okazje, aby pogodzić zasobność portfela z przyjemnościami, nie rezygnując przy tym ze swoich potrzeb i nawyków. Nazwaliśmy ten trend „smartflacją”, czyli szukaniem sposobów na oszczędności w dobie rosnących cen. Motywacją do tego typu zachowań jest chęć utrzymania dotychczasowego poziomu życia. Zwłaszcza młodsi konsumenci nie są zwolennikami trendu „trading down” – nie chcą obniżać jakości nabywanych produktów ani rezygnować z przyjemności i doświadczeń, na co zdecydowanie bardziej otwarci są przedstawiciele starszego pokolenia. Co więcej, reprezentanci generacji Z podkreślają również, że dobra luksusowe są w zasięgu ich ręki, wystarczy znaleźć sprytny i bardziej ekonomiczny sposób na ich zdobycie – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard w Polsce.
Priorytety pokoleń
Raport Mastercard pokazuje również, że:
#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
- 38% przedstawicieli generacji Z przyznało, że są w stanie zredukować swoje wydatki na rozrywkę.
- 26% przedstawicieli generacji Z kupi tańsze produkty podstawowe (np. jedzenie), gdy ich sytuacja finansowa się pogorszy.
Dla porównania:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- gotowych na „zaciskanie pasa” jest zdecydowanie więcej wśród reprezentantów pokolenia X i baby boomers – niemal połowa (49%) z nich stwierdziła, że w mniej stabilnych czasach zredukują wydatki na styl życia, a 38% będzie oszczędzać na podstawowych produktach.
Natomiast każde z pokoleń niechętnie rezygnuje ze swoich życiowych priorytetów:
- 59% reprezentantów baby boomers czuje, że to najlepszy moment w ich życiu, aby rozwijać swoje pasje,
- co druga „zetka” (52%) stawia w pierwszej kolejności na samorozwój.
Najwięcej obaw o swoją stabilność finansową wykazują za to przedstawiciele pokolenia X (45-59 latkowie). 38% z nich uważa, że nie jest na ścieżce do bezpiecznej finansowo emerytury.
Podróże i doświadczenia bezcenne dla każdego pokolenia
Polacy, bez względu na wiek, uwielbiają podróżować.
- 54% przedstawicieli baby boomers chciałoby więcej czasu spędzać na podróżowaniu.
- Równo połowa „zetek” i baby boomers przyznała, że w trudnych czasach podróżowanie i poznawanie świata zyskuje na znaczeniu.
Odzwierciedla to ogólnoeuropejski trend, w którym podróże napędzane są motywacjami opartymi o wartości – takie jak poznanie lokalnej kultury, odkrywanie nowych smaków oraz osobisty rozwój.
Jak pokazuje badanie Mastercard, zachowania „smartflacyjne” obejmują również kategorię podróżniczą. Jakie zatem triki na tańsze wyjazdy stosują Polacy?
- Przede wszystkim rośnie popularność wyjazdów poza sezonem wakacyjnym (np. kwiecień-maj, wrzesień-październik).
- Miłośnicy wojaży coraz częściej szukają również tańszych zamienników popularnych destynacji (np. Albania zamiast Grecji, Czarnogóra zamiast Chorwacji).
Ponadto:
- 42% respondentów przyznało, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupili wakacje z wyprzedzeniem,
- 27% zdecydowało się na niższy standard podróży czy zakwaterowania.
– Nasz raport pokazuje, że Polacy chętniej ograniczą wydatki na rzeczy materialne, niż zrezygnują z doświadczeń. Trend ten był wyraźny dla młodszego pokolenia, ale obecnie zyskuje również wśród starszych grup wiekowych. To oznacza, że mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej, sektor związany z doświadczeniami nadal wykazuje dużą odporność, a Polacy nie są chętni do rezygnowania z tego, co pozostawia ślad w postaci wspomnień. Dla marek to informacja, że warto stawiać nie tylko na produkt, ale również na doświadczenia, aby zaoferować konsumentom unikatową wartość dodaną, z której nie będą chcieli zrezygnować dla tańszego i bardziej ekonomicznego zamiennika – podsumowuje Marta Życińska z Mastercard.