„Smartflacja”, czyli sprytne sposoby Polaków na tańsze zakupy według badania Mastercard [RAPORT]

„Smartflacja”, czyli sprytne sposoby Polaków na tańsze zakupy według badania Mastercard [RAPORT]
Mastercard przeanalizował preferencje zakupowe polskich konsumentów. Badania pokazały, że Polacy często szukają sposobów na oszczędności w dobie rosnących cen. Ten trend, w swojej publikacji, marka nazwała „smartflacją”.
O autorze
2 min czytania 2025-07-16

„Zetki” i milenialsi (pokolenie Y) to łowcy okazji i mistrzowie sprytnych zakupów.

  • 77% z nich przyznało, że w ostatnich miesiącach, w celu zaoszczędzenia pieniędzy, polowali na najlepsze możliwe promocje.
  • Ponad połowa (55%) oznajmiła również, że ostatnio zdarzyło im się zmienić miejsce lub sposób zakupu, aby wydać mniej.
  • Co drugi ankietowany (51%) z powodów finansowych kupował produkty w multipakach albo w większych opakowaniach.

Sposób na oszczędności konsumenci znaleźli również w rabatach lojalnościowych.

  • 60% milenialsów i „zetek” potwierdziło, że zapisali się do programu lojalnościowego, żeby otrzymać zniżkę.
  • 44% deklaruje, że dołączy do jakiegokolwiek programu tego typu, właśnie ze względu na powitalny bonus.

Wśród generacji Z popularną metodą na tańsze zakupy jest również:

  • kupowanie na azjatyckich platformach (praktykuje to 79% z nich),
  • sięganie po rzeczy „z drugiej ręki” – w ciągu miesiąca 57% ankietowanych z pokolenia Z kupiło produkt w second-handzie. 

– Pokolenie Z i Y to wymagający klienci – pomysłowi, analityczni, szukający promocji. Stale tropią okazje, aby pogodzić zasobność portfela z przyjemnościami, nie rezygnując przy tym ze swoich potrzeb i nawyków. Nazwaliśmy ten trend „smartflacją”, czyli szukaniem sposobów na oszczędności w dobie rosnących cen. Motywacją do tego typu zachowań jest chęć utrzymania dotychczasowego poziomu życia. Zwłaszcza młodsi konsumenci nie są zwolennikami trendu „trading down” – nie chcą obniżać jakości nabywanych produktów ani rezygnować z przyjemności i doświadczeń, na co zdecydowanie bardziej otwarci są przedstawiciele starszego pokolenia. Co więcej, reprezentanci generacji Z podkreślają również, że dobra luksusowe są w zasięgu ich ręki, wystarczy znaleźć sprytny i bardziej ekonomiczny sposób na ich zdobycie – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard w Polsce. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Priorytety pokoleń 

Raport Mastercard pokazuje również, że:

  • 38% przedstawicieli generacji Z przyznało, że są w stanie zredukować swoje wydatki na rozrywkę.
  • 26% przedstawicieli generacji Z kupi tańsze produkty podstawowe (np. jedzenie), gdy ich sytuacja finansowa się pogorszy.

Dla porównania:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • gotowych na „zaciskanie pasa” jest zdecydowanie więcej wśród reprezentantów pokolenia X i baby boomers – niemal połowa (49%) z nich stwierdziła, że w mniej stabilnych czasach zredukują wydatki na styl życia, a 38% będzie oszczędzać na podstawowych produktach.

Natomiast każde z pokoleń niechętnie rezygnuje ze swoich życiowych priorytetów:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • 59% reprezentantów baby boomers czuje, że to najlepszy moment w ich życiu, aby rozwijać swoje pasje,
  • co druga „zetka” (52%) stawia w pierwszej kolejności na samorozwój.

Najwięcej obaw o swoją stabilność finansową wykazują za to przedstawiciele pokolenia X (45-59 latkowie). 38% z nich uważa, że nie jest na ścieżce do bezpiecznej finansowo emerytury. 

Podróże i doświadczenia bezcenne dla każdego pokolenia

Polacy, bez względu na wiek, uwielbiają podróżować.

  • 54% przedstawicieli baby boomers chciałoby więcej czasu spędzać na podróżowaniu.
  • Równo połowa „zetek” i baby boomers przyznała, że w trudnych czasach podróżowanie i poznawanie świata zyskuje na znaczeniu.

Odzwierciedla to ogólnoeuropejski trend, w którym podróże napędzane są motywacjami opartymi o wartości – takie jak poznanie lokalnej kultury, odkrywanie nowych smaków oraz osobisty rozwój.

Jak pokazuje badanie Mastercard, zachowania „smartflacyjne” obejmują również kategorię podróżniczą. Jakie zatem triki na tańsze wyjazdy stosują Polacy?

  • Przede wszystkim rośnie popularność wyjazdów poza sezonem wakacyjnym (np. kwiecień-maj, wrzesień-październik).
  • Miłośnicy wojaży coraz częściej szukają również tańszych zamienników popularnych destynacji (np. Albania zamiast Grecji, Czarnogóra zamiast Chorwacji).

Ponadto:

  • 42% respondentów przyznało, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupili wakacje z wyprzedzeniem,
  • 27% zdecydowało się na niższy standard podróży czy zakwaterowania. 

– Nasz raport pokazuje, że Polacy chętniej ograniczą wydatki na rzeczy materialne, niż zrezygnują z doświadczeń. Trend ten był wyraźny dla młodszego pokolenia, ale obecnie zyskuje również wśród starszych grup wiekowych. To oznacza, że mimo niestabilnej sytuacji gospodarczej, sektor związany z doświadczeniami nadal wykazuje dużą odporność, a Polacy nie są chętni do rezygnowania z tego, co pozostawia ślad w postaci wspomnień. Dla marek to informacja, że warto stawiać nie tylko na produkt, ale również na doświadczenia, aby zaoferować konsumentom unikatową wartość dodaną, z której nie będą chcieli zrezygnować dla tańszego i bardziej ekonomicznego zamiennika – podsumowuje Marta Życińska z Mastercard.