W okresie od stycznia do marca 2015 r. stacje telewizyjne zarobiły 31 mln złotych więcej niż w pierwszym kwartale 2014 wliczając w to przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu oraz ogłoszeń płatnych. – W pierwszym kwartale na dodatnią dynamikę w reklamie telewizyjnej wpłynął wzrost inwestycji reklamowych branży farmaceutycznej – o 7 proc., a także sektora żywność, który wydał więcej o 7,5% – mówi Anna Lembas, analityk mediów w Starlinku.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w tym okresie o 4,4%, to jest o 33 mln złotych. Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od stycznia do marca 2015 cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie 3,3% przychodów ze sprzedaży. Przychody ze sprzedaży spotów spadły o 3.7%, a ze sponsoringu i lokowania o 1,8 proc. Tradycyjnie jednak okres największej popularności tych form reklamy przypada na wiosnę i jesień, kiedy stacje pokazują nowe ramówki, zaś w pierwszym kwartale w miesiącach styczniu i lutym widzowie mogą oglądać głównie powtórki. Jedynie na antenie TVN widzowie już w lutym mogli oglądać premiery seriali paradokumentalnych „Szkoła” i „Szpital”, a ponadto „Rozmowy w toku” i program kulinarny „Ugotowani”. Jeśli chodzi o oglądalność marca i premier wiosennych, najlepiej poradził sobie TVN, którego udział w widowni wyniósł 14,1% (w grupie widzów w wieku 16-49). W wiosennej ramówce widzowie TVN mogą śledzić wiele nowości: talent show „Mali giganci”, seriale „Nie rób scen” i „Mąż czy nie mąż”, a także powracające „Kuchenne rewolucje”, „Project Runway” czy „Prawo Agaty”.
W pierwszym kwartale 2015 roku o 34,4% wzrosły przychody ze spotów stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu. Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc. wobec 14,7% w 2014 roku. W tej grupie pod względem wolumenu przychodów reklamowych wyróżnia się stacja TV Puls, zaś największy wolumenowy wzrost przychodów odnotowała stacja TV4. Doskonale na rynku reklamy radzi sobie także Stopklatka. Jednocześnie przychody pozostałych stacji tematycznych, dostępnych za pośrednictwem sieci kablowych i satelitarnych wzrosły w okresie od stycznia do marca 2015r. o 2,2 proc., a ich udział w przychodach zmalał w niewielkim stopniu (do 21,9% z 22,2% w pierwszym kwartale 2014 roku). Sumarycznie udział kanałów tematycznych w rynku reklamy TV rośnie, ale za wzrost są w dużej mierze odpowiedzialne kanały dostępne na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Tym samym można spodziewać się dużego zainteresowania nadawców konkursem na kolejny multipleks, czemu będziemy się przyglądać z dużym zainteresowaniem.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing