Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
Social media na przełomie 2021/2022 podsumowują: Karolina Kornacka, KAMIKAZE Altavia Group; Izabela Seliga, GoldenSubmarine; Agnieszka Czerwińska, Plej; Elizabet Araj, Cube Group; Olga Jakubiak, K2 Create (Grupa K2); Zuzanna Orman Kołodyńska, K2 Precise (Grupa K2); Aleksandra Szymańska, Agencja.com; Wojtek Żywolt, More Bananas.
Karolina Kornacka #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
head of content & social media, KAMIKAZE Altavia Group
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
Kropliczanka, czyli polska wersja The Office i kampania na LinkedIn, na którym powstał fejkowy profil prezesa Kropliczanki, wraz z kilkoma wpisami zakochanego w sobie i wszechwiedzącego Michała Holca.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Yes, czyli przeciwieństwo zeszłorocznej “bardzo pięknej i długiej reklamy” innej marki biżuteryjnej, i kampania Jestem Kobietą z egzekucją w social media marki. Nie ma w niej lukrowanego obrazu rzeczywistości, widzimy prawdziwe kobiety z różnymi figurami, zawodami, pasjami. Brawa dla Yes za odwagę, choć mam poczucie, że w XXI wieku w europejskim kraju taka kampania i komunikacja nie powinny być niczym szczególnym.
#niepuszczętegopłazem, czyli Żabka i wyraźne inspirowanie się kontentem użytkowniczki Instagrama – Frogshoposting, to dowód na to, że Internet reaguje szybko, docenia naturalny kontent i nie akceptuje “kradzieży” pomysłów. Temat szeroko komentowany na Instagramie i w branży. Ostatecznie Żabka przeprosiła i zaproponowała Violi współpracę, ale niesmak u samej autorki i internautów pozostał.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Nadal pozostajemy w temacie pandemii. Zmieniła się nasza rzeczywistość, która stała się już codziennością. Zmienili się też odbiorcy treści, reakcje na kontent. Nadal szukamy w social mediach rozrywki, ucieczki od codzienności. A z drugiej strony social selling nieustająco rośnie w siłę, więc odpowiednio targetowane oferty sprzedażowe to droga do sukcesu.
Meta, czyli zmiana nazwy Facebooka. Zapowiedzi brzmią zachęcająco, dla marketerów szykują się ciekawe wyzwania. Czy jednak nowe rozwiązania AR i VR zagoszczą na stałe w komunikacji naszych marek? Zobaczymy.
Awaria Facebooka (i wszystkich należących do niego platform), czyli bardzo interesujące 6 godzin w życiu każdego social media specjalisty. Trochę powiało grozą, nie tylko w agencjach reklamowych, ale w życiu każdego z nas, ostatecznie gigant wrócił, ocenił swoje straty na miliony dolarów, a my przeżyliśmy i zorientowaliśmy się, że nie mamy numerów telefonów do większości znajomych i nie możemy im wysłać smsa…
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Komunikacja z misją, czyli marki muszą pamiętać o czymś więcej niż o samej sprzedaży. Nie samym produktem konsument żyje, szczególnie młody, a tym co brand robi dla środowiska, jakie działania CSR prowadzi, czy reprezentuje podobne wartości. Trudność polega na odpowiedniej komunikacji, o ile małe brandy nie mają z tym problemów, o tyle duże, korporacyjne, podejrzewane są o greenwashing i działania jedynie na pokaz.
Dotarcie do “zetek” na ich najbardziej naturalnej platfomie, czyli TikToku. Wciąż wszyscy – marketerzy i marki – uczymy się tej platformy, jest to wyzwanie, bo młodzi odbiorcy są wymagający, wyczuleni na ściemę i komunikację w stylu ich rodziców 😉
Działania mające na celu uporządkowanie współprac influencerskich. UOKiK zapowiedział wzmożone kontrole, czy współprace z markami są odpowiednio oznaczane w social media. To dobry moment na uporządkowanie prawne tych aspektów. Dla influencerów i agencji to bardzo ważna chwila.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Na pewno wspomniana już Meta – jeśli wszystko będzie szło zgodnie z zapowiedziami, czeka nas bardzo ciekawy rok.
Instagram zapowiada kolejne zmiany, zniknęło IGTV, ale platforma nadal stawia na wideo, mają pojawić się opcje wsparcia influencerów, podobne do tych na Twitchu. Czy te zmiany zatrzymają odpływ młodych z Instagrama? To będzie rok pełen wyzwań dla platformy.
Gaming, który sam w sobie nie jest nowinką technologiczną, ale już jego połączenie z marketingiem tak. Prognozuję, że w tym aspekcie będzie działo się coraz więcej.
Izabela Seliga
social media specialist, GoldenSubmarine
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
W 2021 roku zdecydowanie najciekawiej marki działały na TikToku. Na pewno zapamiętam kampanię Chupa Chups Melody Pops. Marka i twórcy zachęcali użytkowników do nagrywania duetów, w których grają na lizakach różne melodie. W efekcie powstało mnóstwo kreatywnego contentu z naturalnym lokowaniem produktu. Moim zdaniem wyróżniła się również kampania Allegro z okazji Back2School. W jej ramach powstał miniserial z udziałem influencerów. Na TikTokach widzimy z humorem przedstawione sytuacje charakterystyczne dla uczniów po powrocie do szkoły. Nie tylko na TikToku pojawiły się kampanie warte uwagi. Świetną kampanię ocieplającą wizerunek nietoperzy przeprowadził Fundusz Żubra. Do akcji edukacyjnej zaproszono m.in. Make Life Harder, 5 sposobów i Pauliną Górską. Wśród aktywacji pojawiło się nawet głosowanie na nietoperza roku na Stories MLH. Na uwagę zasługuje też akcja wokół kampanii “Z buntu najlepsze” marki Doctor Brew – daje dobry przykład, jak przemienić hejt w coś pożytecznego. Browar w odpowiedzi na falę komentarzy pod postem ukazującym parę homoseksualnych mężczyzn, wpłacił 10 zł za każdą wypowiedź na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii. W ten sposób nawet krytyczne komentarze zasiliły szczytny cel.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Z perspektywy social media marketera spore zamieszanie wywołały zmiany wymuszone na Facebooku przez aktualizację iOS 14. Wprowadzona przez Apple nowa polityka prywatności ogranicza możliwości remarketingu i dokładność mierzenia danych na urządzeniach z jabłuszkiem. Choć segment użytkowników iPhone’ów i iPad’ów stanowi w Polsce mniejszość, skutki i tak odczuwamy wszyscy, chociażby przez ograniczenie do 8 zdarzeń rejestrowanych przez piksel, zmniejszenie wielkości grup remarketingowych, zniknięcie Facebook Analytics czy zmiany w raportowaniu wyników kampanii.
Rok 2021 z pewnością należał do TikToka, który rozwija się najbardziej dynamicznie wśród social mediów. Szacuje się, że w 2022 roku z platformy będzie korzystało nawet 1,5 mld użytkowników. TikTok był jednym z ważniejszych kanałów w kampanii związanej z EURO 2020, a kolejne marki launchują hashtagchallenge z udziałem popularnych twórców lub serwują autorski content z użyciem funkcji natywnych platformy. Nic nie zapowiada, żeby algorytm rządzący na tej platformie szybko znudził użytkowników.
Popularność TikToka sprawiła, że inne social media zaczęły przykładać większą uwagę do krótkich formatów wideo. W ten sposób mamy do dyspozycji YouTube Shorts czy Instagram Reels, nareszcie udostępnione dla polskich użytkowników. Czy nowe formaty na Instagramie i YouTube stworzą realną konkurencję dla TikToka? Na razie nic na to nie wskazuje.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Myślę, że w kolejnym roku jeszcze większe znaczenie będzie odgrywać transparentność. Świadomość konsumentów stale rośnie, a social media stwarzają podatny grunt do nagłaśniania wszelkich nieprawidłowości, które mają na sumieniu marki (wystarczy przypomnieć sobie głośne oskarżenia kilku polskich marek modowych o mobbing i łamanie praw pracowniczych masowo udostępniane w social mediach). Tym bardziej warto być ostrożnym z CSR-ową komunikacją i przyłożyć się do social listeningu, żeby wyłapać możliwe punkty zapalne, które mogą przerodzić się w kryzys.
W Polsce dużym wyzwaniem dla marek może okazać się dobór partnerów twórców w social mediach (i nie tylko). Burza wokół Frogshoposting, “Czarnego Piątku” z Jasiem Kapelą czy wypowiedzi Barbary Kurdej-Szatan i Samueli Górskiej dobrze pokazują, jak marki zostają wywołane na dywanik, aby odpowiedzieć za dobór osób, z którymi współpracują. W coraz bardziej spolaryzowanej światopoglądowo Polsce w 2022 roku będzie jeszcze trudniej o zachowanie neutralności w komunikacji. Myślę, że kolejny rok przyniesie dla social media managerów zanurzonych w Facebooku, Instagramie i YouTube konieczność spojrzenia szerzej na social media. Odpływ użytkowników w kierunku mniejszych platform staje się coraz wyraźniejszym trendem. Dlatego marki powinny szukać miejsca i sposobów promocji również na TikToku, Pinterest, OnlyFans, a także w grach mobilnych, które w pandemicznej rzeczywistości coraz częściej określane są jako nowe social media.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Zmiana nazwy Facebook na Meta rysuje przyszłość social mediów, czyli metaverse. Taka immersyjność zapewni użytkownikom zupełnie nowy wymiar doświadczeń, a marketerom nowe możliwości ich projektowania. Już teraz trwają testy reklam w świecie VR na Facebooku, dzięki którym użytkownik będzie mógł wejść w interakcję z produktem. Rozwijanie metawersum jest kosztownym projektem, więc dostęp do nowych formatów reklamowych może być bliższy, niż nam się wydaje.
Rozwój opcji sprzedażowych i transmisji live w social mediach sprawia, że jeszcze łatwiej będzie rozwijać się social commerce, które już teraz na rynku azjatyckim bije megarekordy. Potencjał live shoppingu jeszcze w 2021 pokazał “król szminek” z Chin, który zarobił 1,9 mld dol. w ciągu zaledwie 12h.
Mimo krótkiej popularności aplikacji Clubhouse, to nie koniec audio social. Facebook i Twitter szybko dostrzegły potencjał rozwiązań audio, który ujawnił się w trakcie pandemii. Na ile angażujące okażą się Soundbites czy Live Audio Rooms? Wszystko okaże się prawdopodobnie w 2022 roku.
Agnieszka Czerwińska
head of social media, Plej
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
Mam wrażenie, że rok 2021 upłynął pod znakiem współprac z influencerami, które odbiły się szerokim echem w social mediach – wakacje bezapelacyjnie należały do lodów Ekipy. Koniec roku głośna współpraca Maty i McDonald’s.
Na drugim miejscu nieskromnie wymienię projekt, który w agencji Plej zrealizowaliśmy dla Allegro przy okazji Pol’and’Rock – Na Allegro mają wszystko i jedną rzecz więcej. Nie jest to co prawda realizacja wyłącznie social mediowa, ale wykorzystująca Instagram jako ważny kanał komunikacji. Naszym wyzwaniem była odpowiedź na potrzebę połączenia online’u z offline’em i zaangażowanie zarówno uczestników imprezy, jak również osób, które ze względu na pandemiczne ograniczenia nie mogły być na festiwalu. W social mediach zachęciliśmy użytkowników, żeby w wyszukiwarkę na Allegro wpisywali hasła związane z festiwalem i muzyką. W ten sposób szukali ukrytych ofert z nagrodami (aukcji), które były swego rodzaju niezbędnikiem festiwalowicza, a wszystko to za symboliczną złotówkę. Na kanałach marki oraz zaprzyjaźnionych influencerów publikowaliśmy zagadki i podpowiedzi, jak znaleźć fanty. Relacje zgromadziły bardzo dużą liczbę odsłon, a przedmioty rozchodziły się często przed upływem minuty od opublikowania podpowiedzi. Kampania była nie tylko dobrą zabawą dla użytkowników, ale jednocześnie efektywną kampanią świadomościową współpracy Allegro z Pol’and’Rockiem.
W 2021 chyba jeszcze mocniej niż w latach poprzednich, użytkownicy oczekiwali od marek zaangażowania w tematy ważne społecznie. Na tym polu w mojej ocenie wybijał się BNP Paribas, osadzając komunikację wokół hasła „Bank zmieniającego się świata”. W komunikacji banku na Facebooku poruszane są tematy takie jak globalne ocieplenie, zdrowie psychiczne czy odpowiedzialność konsumencka w Black Friday. Marka zorganizowała też ciekawą akcję „Patronki”, w której zwraca uwagę na niski procent kobiecych patronów szkół i zachęca do zmiany. Zrealizowany w ramach akcji spot nie przeszedł bez echa w dyskusjach.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Miniony rok obfitował w wydarzenia w social mediach, trudno wybrać trzy najważniejsze.
Z całą pewnością nie można pominąć ogromnego rozwoju Tik Toka, o którym jeszcze w 2020 roku cześć marek mówiła jeszcze ostrożnie. W tej chwili pytanie „czy warto być na tej platformie?” zamieniane jest na „jak to zrobić?”. Chociaż nie lubię prognozować, zakładam, że w kolejnym roku ponownie odnotujemy dynamiczny rozwój aplikacji.
Rok 2021 to też największa awaria Facebooka w historii, w wyniku której wartość rynkowa giganta zmniejszyła się o 17%, a Mark Zuckerberg spadł w rankingu najbogatszych o kilka pozycji.
Z punktu widzenia mediowego na pewno nie można nie wspomnieć o ograniczeniu zbierania danych przez IOS oraz zawężonej możliwości targetowania ze względu na przepisy RODO w Unii Europejskiej, które powodują coraz większe trudności w dotarciu do użytkowników.
Na deser zostawiam ogłoszenie Mety i metaversum, poza nazwą, na razie trudno mówić o wpływie, jaki wywołało to wydarzenie na branżę, ale patrząc na plany rozwoju ogłoszone przez Zuckerberga, zakładam, że w kolejnych latach będziemy szeroko omawiać rozwój tego projektu.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Największym wyzwaniem nadchodzącego roku będzie kwestia dotarcia do użytkowników, zwłaszcza w ekosystemie Mety. Zapowiadane jeszcze większe ograniczenia w targetowaniu oraz rosnące stawki, powodują, że realizacja celów reklamowych stanie się coraz trudniejsza. Zobaczymy, jakie zmiany w tym kontekście przyniosą procesowane przez Unię Europejską regulacje rynku cyfrowego.
Kolejnym wyzwaniem, jakie mogłabym wskazać, to odnalezienie się marek w spolaryzowanym społeczeństwie. Kwestie związane z pandemią, polityczne, społeczne czy ekologiczne wywołują ogromne emocje. Użytkownicy social mediów oczekują od marek jasnych deklaracji wartości. Bez względu na branżę, coraz trudniejsze będzie zajmowanie neutralnej pozycji.
Z badań wynika też, że jasnych deklaracji w sprawach światopoglądowych oczekują również przedstawiciele Generacji Z. Komunikację skierowaną do tej grupy mogę wskazać jako trzecie największe wyzwanie, przed jakim będą stały marki w nadchodzącym czasie. Jako ludzie dorastający w pełni scyfryzowanym społeczeństwie, nie tylko oczekują od marek bezbłędnego wykorzystywania trendów, ale także są bardzo wyczuleni na każdy fałsz w przekazie, co tylko potęguje trudności w dotarciu do tych użytkowników.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Z całą pewnością wprowadzenie pod koniec 2021 roku muzyki na Instagramie oraz Instagram Reels będzie dużym wyzwaniem dla kreatywności marketerów. Także będące w fazie testów 60-cio sekundowe Stories pozwalają przypuszczać, że nadchodzący rok będzie kolejnym pod znakiem rywalizacji Instagram vs Tik Tok.
Trendem, który mam wrażenie omawiany jest w każdym roku, ale za sprawą Mety ponownie nabrał siły jest rozwój AR, który bez wątpienia jest przyszłością nie tylko social mediów, ale rzeczywistości internetowej jako takiej.
Duży potencjał dostrzegam też w zakupach live. Facebook zapowiada wprowadzenie możliwości zakupów na żywo, na razie bez większych szczegółów, za to na Twitterze z okazji cyber Monday pojawił się pierwszy w historii mediów społecznościowych live z opcją zakupów, w rolę sprzedawcy wcielił się Jason Derulo. Działanie zostało przeprowadzone przez sieć Walmart.
Połączenie angażującej mocy livestreamów z funkcjami sprzedażowymi może być strzałem w dziesiątkę dla marketerów.
Elizabet Araj
paid social expert, Cube Group
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
Przyznam szczerze, że gdy zaczęłam zastanawiać się nad tym, które kampanie były najciekawsze, ciężko było mi wskazać tylko trzy. Było sporo akcji, o których słyszał prawie każdy marketingowiec (i nie tylko), ale też wiele dobrych kampanii przeprowadzonych na mniejszą skalę.
Na uwagę niewątpliwie zasługuje współpraca Maty z siecią restauracji McDonald’s, która bardzo szybko zyskała zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. W social mediach pojawiały się wpisy, które w dużej mierze były głosem krytyki kierowanym w stronę artysty. W mojej opinii z marketingowego punktu widzenia było to świetne posunięcie i w dłuższej perspektywie obie strony mogą jedynie zyskać. Nie była to też pierwsza współpraca sieci z raperem. Rok wcześniej w USA McDonald’s wszedł w kolaborację z Travisem Scottem.
W pamięci zapadła mi również letnia kampania marki MultiSport pod hasłem „Gotuj się do sportu”, której ambasadorem był Robert Makłowicz. Kluczowym elementem działań digitalowych była seria kreacji nawiązujących do wybranych dyscyplin sportowych. Było to mocno kontrastowe połączenie, które okazało się strzałem w dziesiątkę.
Przy zestawieniu najciekawszych kampanii nie można pominąć tych, które coraz liczniej pojawiają się na TikToku. Marka New Balance w celu promocji sneakersów New Balance 574 podjęła współpracę z wybranymi twórcami, a końcowe efekty przerosły ich oczekiwania. Świadczy to o ciągle rosnącym potencjale aplikacji w kontekście reklamowym. W tym miejscu warto także przytoczyć profil WOŚP i dedykowany hasztag, do którego użytkownicy TikToka nagrywali relacje z finału.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Niewątpliwie nieustanny wpływ na social media i funkcjonowanie branży ma sytuacja pademiczna. Mimo szczepionek nie zyskaliśmy pewności, że nie będzie kolejnego lockdownu, który odbije się na gospodarce. Jesteśmy jednak bogatsi o doświadczenia z ubiegłego roku.
W połowie tego roku spore zamieszanie spowodowały także zmiany w zakresie dbania o prywatność użytkowników wprowadzone przez firmę Apple, a co za tym idzie utrudnione możliwości reklamowania się na urządzeniach mobilnych z najnowszym oprogramowaniem. Zmieniło się okno atrybucji, zmniejszeniu uległy grupy remarketingowe, a opcje targetowania zostały mocno ograniczone.
Na przestrzeni roku znacząco rozwinął się trend autentyczności i body positive, czego mogliśmy się spodziewać. Wiele marek zrezygnowało z retuszu zdjęć, w kampaniach coraz częściej pojawiają się kobiety i mężczyźni w różnych rozmiarach, a influencerzy publikują naturalne zdjęcia z codziennych sytuacji. W nurt autentyczności świetnie wpisują się działania ekipy Friza, mimo, że z pewnością opierają się na dobrze opracowanej strategii. W czerwcu premierę miała płyta Ekipy, a singiel w szybkim czasie podbił TikTokowe trendy. Użytkownicy aplikacji stworzyli około 231 tys. publikacji z oznaczeniem dźwięku.
W komunikacji marek dużym echem odbiła się także premiera serialu Squid Game. Motywy z produkcji Netflixa wykorzystali m.in. InPost, Zalando czy wiele marek street wearowych i lokalnych biznesów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Meta stale zapowiada wprowadzenie nowych rozwiązań oraz kolejnych ograniczeń i zmian, do których każdy marketingowiec będzie musiał się przystosować. Kolejnym aspektem jest wpływ pandemii na zwiększenie liczby reklamodawców i promowanych treści, co z kolei przyczyniło się do wzrostu stawek na aukcjach. Reklamy są droższe, a wyróżnienie się na tle konkurencji będzie wymagało indywidualnego podejścia. To, co mogą docenić użytkownicy, to personalizacja komunikatów, autentyczność i kreatywny przekaz.
Pojawiają się nowe systemy reklamowe jak Huawei Ads czy Apple Ads, które są z jednej strony szansą na rozwój, z drugiej nowym wyzwaniem dla wszystkich przedstawicieli branży.
Wpływ na zmiany w branży miał także TikTok i dynamiczny rozwój możliwości reklamowych aplikacji. W tym roku zostały wprowadzone m.in. nowe cele reklamowe, twórcy zaostrzyli politykę prywatności i zadbali o bezpieczeństwo osób poniżej 18 lat. Bez wątpienia to także platforma, która ma wymagających odbiorców. Użytkownicy doskonale wiedzą jakich treści oczekują, w związku z tym marki, chcąc promować tam swoje produkty, muszą bardzo kreatywnie podejść do tematu. Właściciele aplikacji zapowiedzieli również rozwój narzędzi do zakupów In-Stream na nowych rynkach. Takie rozwiązanie może zapewnić platformie i marketerom szereg nowych możliwości.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Na pewno ogromny wpływ na branżę będzie miał TikTok i dynamiczny rozwój oferowanych możliwości. Osobiście na bieżąco monitoruję również rozwój zakupów podczas transmisji live oraz innych rozwiązań z zakresu social commerce, jak np. zapowiedziane sklepy i rekomendacje produktów w grupach na Facebooku.
W mojej opinii rok 2022 będzie zdominowany przez materiały wideo. Coraz więcej użytkowników woli obejrzeć film dot. danego produktu zamiast czytać opisy na stronie czy rozbudowane copy. Wartościowe filmy i dostosowanie treści do kluczowych ścieżek klientów będą sposobem na wyróżnienie marki i zwiększenie sprzedaży.
Olga Jakubiak
head of social media, K2 Create (Grupa K2)
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
IKEAxDecathlon – fajne i pojemne collabo brandów, które przeniosło się na Outdoor i do Social Mediów. Odpowiedź na potrzeby klientów, którzy w trakcie pandemii uzupełniali swoje możliwości
Mały Głód Odchodzi – brand hero, który tak długo i efektywnie działał na wielu kanałach Danone, odszedł z prawdziwym przytupem w stylu służbowym. Agencja wykorzystała LinkedIna, tworząc profil małego bohatera, który na platformie powiedział wprost – szukam nowych wyzwań. I jak to na kanale służącym m.in. do ich szukania, znalazł nowe możliwości i razem z Too Good To Go, będzie walczyć z marnowaniem żywności. Proste, wykorzystujące mechanizmy naturalne dla kanału i szalenie w punkt. To moje ulubione wykorzystanie LinkedIn w tym roku.
MATA – inspirowana rynkiem zagranicznym kolaboracja McDonald’s i najpopularniejszego rapera i jedyna taka współpraca w Polsce. Mata wraz z marką stworzyli dedykowany raperowi zestaw. Fani rapera oszaleli, internet został zalany relacjami, UGC i recenzjami, a sama marka genialnie reagowała na te recenzje, które nie były niesamowicie korzystne. To świetny przykład zrozumienia Influencer Marketingu, grupy docelowej i trendu.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Lody Ekipy – z całkowitą pewnością to jest sprzedażowe i influencerskie wydarzenie roku. Siła.
Polaryzacja społeczeństwa – z każdym rokiem panującej władzy w SM możemy zaobserwować więcej buntów, skrajnych komentarzy, a nawet zachowań wpływających nawet na kontrakty marketingowe (Kurdej-Szatan). Do takich wydarzeń możemy zaliczyć: sytuację na granicy, wracający temat aborcji, czy zjawisko antyszczepionkowców.
Metaverse – czyli Facebook zmienił nazwę i zaklepał sobie technologie Metaverse. Marka zapowiada szybki rozwój technologii, specjaliści również. Ale jak realnie będą wyglądały reklamy? Sprzedaż? Czy wszystko będziemy mogli kupić w wirtualnym świecie?
Najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Pandemiii ciąg dalszy – wymagania względem marek wzrastają z każdym dniem. Bo choć obostrzenia są nieco luźniejsze w porównaniu z poprzednim rokiem, a możliwości większe w realu, bo jesteśmy zaszczepieni, mocno wzrosły oczekiwania użytkowników SM względem codziennego contentu, jaki im serwujemy.
Influecer Marketing – przyszedł czas na przemodelowanie podejścia do projektowania strategii influencerskich. 2021 rok był pod znakiem twórców, współprac i kolaboracji. Dobór influencerów stawał się coraz trudniejszy ze względu na wysoką konkurencyjność i zajętość samych twórców.
TikTok – choć zaufanie do ongoingowych działań wśród marek jest bardzo nierówne, myślę, że 2022 będzie pod znakiem codziennej komunikacji na TikToku, który jest kanałem zmieniającym się każdego dnia, dlatego reakcje na trendy i bycie na bieżąco będzie stanowiło wyzwanie dla procesów wewnętrznych.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Metaversum, którego rozwój przybiera na sile. Rozwój takiej technologii budzi na pewno wiele niepewności, szczególnie po stronie klientów, może się okazać konieczny do zaadresowania szybciej, niż sądzimy. Na razie jest więcej pytań niż odpowiedzi.
REELS – odpowiedź Instagrama na TikToka. TikTok stał się bezdyskusyjnie najpopularniejszym kanałem SM wśród Influencerów, zatem wpłynął też na sam influencer marketing oraz okazał się być niezwykle efektywny reklamowo. Choć klienci na początku podchodzili z rezerwą, to dane pokazywały wprost, że grupa, która ich interesuje, jest tam i czeka. Pytanie: Czy REELS wygryzie TikToka z rynku, tak jak kiedyś wygryzł Snapchata?
Zuzanna Orman Kołodyńska
paid social team leader, K2 Precise (Grupa K2)
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 w Polsce
Osobiście jestem fanką kampanii LEGO Rebuild The World – niemal z w wypiekami na twarzy czekam na każdy nowy spot.
Gdzie są nasze patronki – ze strachem obserwuję zmiany wprowadzane w systemie szkolnictwa i patriarchalny stosunek państwa do kobiet. Kampanię odbieram jako bunt i wsparcie.
Mata przejmuje Maka – doskonały wybór influencera, którzy przyczynił się do doskonałych wyników sprzedażowych.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
Przede wszystkim światowa awaria Facebooka. Te kilka godzin pokazało nam, jak duża część naszego życia związana jest z portalami społecznościowymi. W jednej chwili zostaliśmy odcięci od kontaktów ze znajomymi, bieżących informacji, a także rozrywki. Awaria miała także ogromny wpływ na przedsiębiorców. Pokazała, jak niebezpieczne jest opieranie całego biznesu i komunikacji z klientami wyłącznie za pośrednictwem jednego portalu.
Stajki kobiet, uchodźcy na granicy z Białorusią, liczne protesty i ruchy społeczne przeniosły się w dużej mierze do mediów społecznościowych. Zaangażowani influencerzy o największych zasięgach zaczęli odgrywać rolę pośredników w przekazywaniu informacji. Pomagali w zbieraniu i organizowaniu się użytkowników. Pokazali, że Instagram to nie tylko ładne obrazki, ale także miejsce na szczerzenie społecznych inicjatyw. Social media wróciły do korzeni.
Dodatkowo sądzę, że zmiany w polityce zarządzania danymi, które miały miejsce w kwietniu przy okazji premiery IOS 14 otworzyły użytkownikom oczy na to, że dane stały się najważniejszą walutą w XXI wieku.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
Mam wrażenie, że społeczeństwo zaczyna oczekiwać od reklam, twórców i brandów czegoś więcej niż samego promowania produktu. Kampanie reklamowe, które zapadają w pamięć to te, w których marka wpisuje się w jakąś ideę, chce nam pokazać swoje stanowisko w ważnej kwestii. Dużym wyzwaniem będzie więc odpowiednie zbudowanie strategii i poprowadzenie narracji w kampanii. Znalezienie balansu pomiędzy ideą a produktem. Na szczęście są na rynku marki, które świetnie wpisują się w ten trend – na przykład kampania „Jestem kobietą” marki YES.
Przez ostatnie kilkanaście miesięcy przyzwyczailiśmy się do tego, że właściwie wszystko możemy robić bez wychodzenia w domu, przy użyciu swojego telefonu lub komputera. Nauczyliśmy się robić zakupy online, a z każdym dniem pojawiały się nowe sklepy oferujące swoje usługi. Braliśmy udział w wirtualnych szkoleniach i lekcjach. Nawet „spotkania” z przyjaciółmi przeszły do online’u. I chociaż mamy już dużo większą swobodę w spotkaniach z ludźmi, to pozostało w nas przyzwyczajenie do swobody i wygody zakupów z kanapy. Kolejnym wyzwaniem na 2022 będzie utrzymanie ogromnego zaangażowania odbiorców, które pojawiło się przez pandemię.
Ostatni temat to współpraca z influencerami i celebrytami, a właściwie pojawiająca się jej ciemna strona. Po pierwsze mogliśmy w ciągu ostatnich miesięcy obserwować fałszywe zaangażowanie influencerów w ważne tematy społeczne. Wykorzystywanie #strajkobiet do promocji butów czy kosmetyków jest przecież stanowczo poniżej krytyki. Ponadto UOKiK zaczyna poważnie przyglądać się pracy Influencerów. Przyznam, że sama jestem ciekawa dalszego ciągu tej sprawy.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
Sądzę, że rynek szybko zacznie reagować na wizjonerskie plany Marka Zuckerberga. Bo choć o Internecie jutra słyszeliśmy już od jakiegoś czasu, to dopiero ostatnia konferencja szefa Facebooka – a właściwie Mety – sprawiła, że o temacie zrobiło się naprawdę głośno. Do futurystycznych planów dołączają kolejni wielcy gracze technologiczni – Microsoft, Epic Games czy Nvidia. A nasze rodzime CCC już rekrutuje na stanowisko Future Tech Experience Managera, który będzie odpowiedzialny za „rozwijanie wirtualnej rzeczywistości”.
Aleksandra Szymańska
social media expert, Agencja.com
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
1. Frogshoposting i Żabka – pokolenie Z
Głośnym echem w social media odbiła się sytuacja z Żabką, agencją Cukier oraz Violą z @frogshoposting. Viola to autorka instagramowego profilu, kasjerka Żabki, tworząca żabkowe memy. Były one robione w „shitpostowym” stylu i doczekały się wielu zwolenników. W międzyczasie sieć Żabka zdecydowała się na zmianę swojego sposobu komunikacji. Na jej profilu zaczęły pojawiać się… “shitpostowe” treści. Internauci szybko doszukali się inspiracji profilem Violi w nowych kreacjach. W sieci zawrzało, na profilu Żabki zaroiło się od negatywnych komentarzy, a Viola uzyskała ogromne wsparcie – również od internetowych twórców m.in. Red Lipstick Monster, czy Karola Paciorka.
Sieć próbowała ratować sytuację, zapraszając Violę do współpracy, ta jednak odmówiła. Jaka lekcja płynie z tej sytuacji? Nigdy nie należy lekceważyć siły internetu, zwłaszcza płynącej od pokolenia Z, które wyrosło w tym środowisku.
2. Kampania H&M / kampania YES – obalanie stereotypów płciowych
W 2021 roku na uwagę zasługują również dwie kampanie, które poruszają temat obalania płciowych stereotypów.
Świąteczna kampania “Jestem kobietą” od YES pokazuje kobiety z różnych grup społecznych, wiekowych, z różnych środowisk. Zwraca uwagę na brak jednej definicji kobiecości. W kampanii YES docenia się prawdziwy przekaz. To ciekawa alternatywa dla ubiegłorocznej reklamy jednego z salonów biżuterii, której bajkowy klimat niezbyt przypadł do gustu internautom. Główne przesłanie mówi: „Chcemy tworzyć świat, w którym wszystkie kobiety, zamiast NO, słyszą YES”. Zaskakujące jest to, że reklama okazała się na tyle kontrowersyjna, że TVP odmówiła jej emisji.
Dyskusję w social mediach wywołała również kreacja H&M z hasłem: „Mężczyzna nie prosi o pomoc”. Komentujący podnosili temat promowania toksycznych wzorców męskości. Zauważali, że to szczególnie nie na miejscu w kraju, w którym mężczyźni popełniają samobójstwa średnio siedem razy częściej niż kobiety. HM przeprosił za kampanię.
3. Fenomen EKIPY i współpraca Maty z McDonald’s
Na uwagę zasługuje również niegasnący fenomen EKIPY, czyli grupy influencerów, która przecież wyrosła w social mediach. Miliony odsłon, miliony followersów, produkcja lodów, na które urządzano polowania, nagranie płyty, odzież, wejście na giełdę. Wśród jej członków nie brakuje postaci kontrowersyjnych, na pewno jednak nie można im odmówić marketingowego sukcesu.
Nie można też nie zauważyć sukcesu innego idola pokolenia Z – rapera Maty. Współpraca z siecią restauracji McDonalds przyniosła wiele ciekawych treści w social mediach, ale też rezonowała w innych kanałach. Byliśmy świadkami przepychanki Maty z aktywistką Mają Staśko, jak też wielu publikacji w mediach ogólnopolskich. Tam nie tylko komentowano udział rapera w reklamie, ale też analizowano społeczne znaczenie współpracy.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
1. UOKiK i influencerzy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczął sprawdzanie, jak marki współpracują z influencerami w social mediach. Urzędnicy zauważyli brak oznaczania płatnych kampanii – a kryptoreklama według polskiego prawa jest zakazana. Konsument powinien bowiem wiedzieć, że ma do czynienia z treścią reklamową.
Pod lupę zostaną również wzięci influencerzy promujący tzw. scam, czyli tych, którzy wprowadzają odbiorców w błąd.
UOKiK zaznacza, że już z początkowego rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane w niewystarczający sposób. Urząd planuje też stworzenie wytycznych dla osób promujących produkty w internecie.
2. Pandemia
Pandemia cały czas ma wpływ na działania w social media. Wykorzystanie ich przez marki, zwłaszcza w reklamie, wzrosło. Życie prywatne i zawodowe wielu osób przeniosło się do internetu, a platformy społecznościowe rozbudowały się również w kontekście wydarzeń online, transmisji live, czy czatów.
3. Reels na Instagramie – konkurencja dla TikToka?
Instagram wprowadził Reels, czyli rolki. Trudno nie zauważyć inspiracji TikTokiem. Krótkie, kreatywne formy, z muzyką w tle. Brzmi znajomo.
Najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2022 roku
1. Fake newsy, deep fake
Cały czas rosnącym problemem są fake newsy. W dzisiejszych czasach – także w dobie pandemii – użytkownicy mają coraz większy problem z rozróżnianiem treści prawdziwych od tych sfabrykowanych. To wyzwanie dla całej branży.
2. Kwestie klimatyczne
Emocje budzą również kwestie klimatyczne. Coraz większe poczucie zagrożenia i rosnąca troska o planetę zmusza marki do działań ekologicznych oraz prowadzenia kampanii zachęcających do życia w stylu eko. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, więc korporacje muszą uważać, aby ich działania nie zostały uznane za greenwashing. Za podjętymi akcjami muszą stać faktyczne próby rozwiązania dla wyzwań, przed którymi stoimy.
Nowinki technologiczne a social media marketing w Polsce w 2022 roku
1. Monetyzacja platform social mediowych
Coraz więcej platform stawia na monetyzację. Zarabianie na tworzeniu contentu w social mediach nie dziwi już dziś nikogo, ale czeka nas dalszy rozwój tego segmentu. Przykładem może być testowanie funkcji „tips” na TikToku. Jeśli wersja beta wypadnie pomyślnie, napiwki dla twórców mogą być wprowadzone już w 2022 roku.
Platformy stają się również wielkim sklepem – powstaje coraz więcej pomysłów na to, w jaki sposób sprzedawać bezpośrednio przez social media.
2. Treści video oraz audio
Nadal rozwijać się będzie video oraz audio. Konsumowanie tego typu treści rośnie w niespotykanym tempie, a cegiełkę do tego dokłada pokolenie Z, które uwielbia videocontent. Na popularności nie traci również rynek podcastów.
3. Mniej idealności
Marki coraz chętniej będą wykorzystywać w swoim przekazie autentyczność. To już teraz popularny trend, który najprawdopodobniej zyska jeszcze w przyszłym roku. Ludzka strona mediów społecznościowych jest czymś, co ludzie chcą widzieć.
Wojtek Żywolt
social media specialist, More Bananas
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2021 roku w Polsce
1. LEGO – nie tylko dla dzieci
W każdym z nas kryje się dziecko, które… lubi układać klocki. Marka LEGO doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego w 2021 roku powróciła z kampanią skierowaną do osób dorosłych. W ramach promocji nowych zestawów Adults Welcome, firma postanowiła stworzyć serię humorystycznych spotów, a po ich sukcesie w social mediach zdecydowała się na emisję w telewizji.
2. Jestem kobietą
Marka biżuteryjna Yes stworzyła kampanię, w której doceniane są kobiety, ich siła, odwaga, różnorodność, emocje i wrażliwość. W spocie reklamowym wzięły udział m.in. olimpijka Katarzyna Zillmann, Aleksandra Wiederek-Barańska i Aleksandra Żebrowska. Całość podkreśla przekaz, który możemy odnaleźć w opisie spotu na YouTube: “Chcemy tworzyć świat, w którym wszystkie kobiety, zamiast NO, słyszą YES”.
3. Dobre, bo po polsku 90’s
Maciej Orłoś staje się prowadzącym PKS-PRESS, Stachursky “rozkręca grubą wiksę”, a całość relacjonuje Maciej Gudowski. Czy to możliwe? Pewnie! Wszystko stało się za sprawą uDiscoverMusic Polska i kampanii stylizowanej na lata 90. Materiał z Orłosiem, Stachursky’m i Gudowskim był zapowiedzią pierwszego odcinka PKS-PRESS. Oprócz humorystycznego spotu przygotowano także tematyczną playlistę na Spotify.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na social media
1. Pandemia nadal ma zdecydowany wpływ na social media i sposób, w który konsumujemy informacje. Wiele osób wykorzystuje m.in. Facebooka i Instagrama do utrzymania kontaktu z rodziną, przyjaciółmi, a także poszukiwania najświeższych informacji z kraju i świata.
2. Trudno nie wspomnieć o awariach serwisów społecznościowych, które odnotowaliśmy na Facebooku, Instagramie czy Pintereście. Wnioski na przyszłość? Marki nie powinny ograniczać swoich działań promocyjnych wyłącznie do social mediów.
3. Coraz silniejszy wpływ na media społecznościowe mają także młodsze pokolenia konsumentów, które wchodzą na rynek. Konsumują treści, które są dla nich przydatne i podejmują świadome decyzje zakupowe.
Trend, który będzie miał wpływ na social media marketing w Polsce w 2022 roku
Social commerce
Możemy zauważyć, że marketerzy coraz częściej wykorzystują potencjał drzemiący w social commerce. Obecnie wykorzystuje go wiele platform społecznościowych jak Facebook czy Pinterest, ale możemy zaobserwować rozwój takich działań także na Instagramie. Stopniowo będziemy wykorzystywać również TikToka – już teraz TikTok Shopping jest testowane w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Wiemy także, że narzędzie będzie rozszerzane na pozostałe regiony. Social commerce może wpłynąć na social media marketing i okazać się sukcesem w 2022 roku.