Wśród badanych powyżej 55 roku życia aż 42 proc. marzyłby się powrót na antenę „Kabaretu Olgi Lipińskiej”.
„Milionerzy”, „Zrób to sam” i „Koło fortuny” otwierają ranking programów, których reedycje lub nowe odcinki chętnie zobaczyliby polscy internauci powyżej 15 roku życia. Wśród badanych powyżej 35 roku życia czołówkę tworzą „Sonda”, „Pieprz i Wanilia” oraz „Kabaret Olgi Lipińskiej” – pokazało badanie MEC zrealizowane na grupie 2 tys. internautów. Projekt przebiegał dwuetapowo – w pierwszym internauci dostali krótką listę programów i proszeni byli o wpisanie własnych propozycji. Na bazie ich propozycji MEC skonstruował pełniejszą listę i trafiła ona do badania na próbie 1,9 tys. internautów.
Zobacz również
56 proc. z nich stwierdziło, że zdarza im się wyszukiwać i oglądać w internecie stare programy telewizyjne – co ciekawe, najwięcej takich osób, bo aż 64 proc. pojawiło się w grupie 15-24-latków. 51 proc. badanych potwierdza z kolei, że są programy telewizyjne z przeszłości, za którymi tęsknią.
Gdyby istniała możliwość wznowienia bądź wyprodukowania nowych serii wybranych programów, 27 proc. spośród wszystkich badanych postawiłoby na „Milionerów”, ponad 20 proc. chciałoby powrotu „Zrób to sam”, 19 proc. – „Koła fortuny”, które osiągnęło niemal identyczny wynik co „Pieprz i Wanilia” wyprzedzające o zaledwie 1 punkt proc. „Sondę”.
Wskazania widzów w ogromnym stopniu różnicuje wiek badanych. Wśród internautów przed 35 rokiem życia prym wiodą „Milionerzy”, jako program, którego powrót na antenę powitaliby z entuzjazmem. Nawet w tej grupie obserwujemy jednak dużą popularność „Zrób to sam”, słynnego programu Adama Słodowego, który emitowany był od lat 50 do połowy lat 80, a więc jeszcze przed urodzeniem obecnych 15-24 latków. Triumfy święcą także powtarzani często w telewizji „Czterej pancerni i pies”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród starszych respondentów królują pozycje popularno-naukowe, przyrodnicze i podróżnicze, jak „Sonda”, „Pieprz i wanilia”, „Z kamerą wśród zwierząt”. Nieco mniej licznych, ale za to zagorzałych fanów ma wciąż „Wielka gra” – to ten program doczekał się największej liczby spontanicznych wskazań wśród e-widzów proszonych o wymienienie programów, których nowe odcinki/serie chcieliby zobaczyć w telewizji.
– Poprzez nasze badanie nie postulujemy, by nadawcy produkowali nowe serie programów z przeszłości. Chodziło nam raczej o zbadanie sentymentu wobec starych programów, czy ich prowadzących, który można wykorzystać choćby w kampaniach reklamowych – komentuje Anna Lubowska, regionalna szefowa MEC, przed laty związana z branżą TV – Badanie wykazało, że wśród widzów pobrzmiewa tęsknota za telewizją z czasów przedkomercyjnych, mimo że – co wykazaliśmy w poprzednich badaniach – znakomita większość docenia zmiany, jakie zaszły w ofercie telewizyjnej w Polsce – dodaje.
Najnowsze badanie MEC pokazało, że to wśród widzów naziemnej telewizji więcej jest takich, którzy w telewizji chętnie zobaczyliby nowe edycje programów popularnonaukowych z przeszłości, jak Zrób to sam, Wielka Gra, czy Sonda. Wskazania widzów płatnej telewizji – tych z szeroką ofertą kanałów tematycznych (w tym – przyrodniczych, podróżniczych, czy dokumentalnych) nie widać aż takiego sentymentu wobec tych programów.
Badanie zrealizowane w lipcu 2015 r., w dwóch etapach – na próbach blisko 2 tys. internautów w wieku 15+.