Rok 2023 będzie okrzyknięty bez wątpienia rokiem sztucznej inteligencji. ChatGPT i jego wpływ na życie wzbudza wiele polemik. Obecnie wchodzi na rynek inny projekt oparty w pełni na sztucznej inteligencji, który nie będzie budził tak licznych kontrowersji. Jest to platforma Splendi.pl, stworzona przez polski zespół badawczy, którego celem jest m.in. całkowita zmiana podejścia do zakupów online. Pierwszym efektem tych prac jest inteligentna platforma modowa.
Na Splendi.pl sztuczna inteligencja nie tylko odnajdzie poszukiwane ubranie wśród ofert wielu e-sklepów, ale także stworzy propozycje gotowych stylizacji z każdą oglądaną rzeczą. Splendi.pl tworzą głębokie sieci neuronowe (deep neural networks) oparte w 100% na własnych, autorskich rozwiązaniach. Na ich bazie powstały funkcje, które wprowadzają zakupy online w zupełnie inny wymiar! Co to oznacza w praktyce?
Zobacz również
Twój prywatny Wirtualny Stylista – i to bez żmudnej rejestracji i logowania
Unikalnym rozwiązaniem na Splendi.pl jest Wirtualny Stylista, pokazujący w czasie rzeczywistym dla każdego oglądanego ubrania propozycje gotowych zestawów ubrań w różnych stylach. Powstałe stylizacje tworzone są w oparciu o ubrania dostępne w ofercie różnych e-sklepów. Ta funkcjonalność działa także wtedy, gdy chcemy znaleźć coś pasującego do już posiadanej przez nas rzeczy. Wystarczy wgrać zdjęcie własnego ubrania, a Wirtualny Stylista zaproponuje nam kilka gotowych stylizacji wraz z linkami do sklepów, skąd pochodzą elementy tej propozycji.
Aby obejrzeć takie stylizacje, nie trzeba rejestrować się na portalu lub odpowiadać na pytania dotyczące modowych preferencji – Wychodzimy z założenia, że użytkownik nie zawsze ma ochotę i czas na tworzenie odpowiedzi w momencie, gdy chce natychmiast znaleźć na swoim smarfonie inspiracje czy pomysły na stylizację – wyjaśnia Małgorzata Wojtas – co-funder Splendi.pl
– Poszliśmy o krok dalej niż tradycyjne platformy modowe i połączyliśmy zakupy z doradztwem. Nasz Wirtualny Stylista na Splendi.pl potrafi podpowiedzieć w czasie rzeczywistym, co pasuje do ubrań, które aktualnie oglądamy lub które już posiadamy. Obecnie, nasza baza liczy prawie 200 000 produktów z różnych sklepów, dzięki czemu każda kobieta znajdzie coś dla siebie – tłumaczy Małgorzata Wojtas.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Śledź stylizacje gwiazd na dowolnej stronie internetowej, a sztuczna inteligencja przy pomocy jednego kliknięcia znajdzie podobne ubrania
Dla użytkowników korzystających z przeglądarki Chrome, Spelndi.pl posiada wyjątkowe rozszerzenie: „celownik”, którym celuje się na wybrane zdjęcie znalezione w Internecie: na dowolnych stronach internetowych, w tym w różnych sklepach. Po kliknięciu „celownikiem” na zdjęcie, aplikacja znajduje najbardziej podobne ubrania wśród ofert różnych e-sklepów. Następnie, wystarczy kliknąć na wybrane ubranie, by przenieść się bezpośrednio do sklepu.
W ten sposób można nie tylko znaleźć rzeczy przypominające te, które widnieją na zdjęciu na dowolnym portalu, ale także wyszukać ubrania podobne do oglądanych w danym sklepie, ale w lepszych cenach. Aplikację pod nazwą splendi.pl można pobrać z Chrome Web Store. Niebawem pojawią się też aplikacje na inne przeglądarki.
Sztuczna inteligencja zaciera granice między e-sklepem i sklepem stacjonarnym
W większości e-sklepów znajdujemy pod oglądanym ubraniem sekcję „produkty podobne”. Często są to ubrania podobne tylko z nazwy, bowiem o podobieństwie decyduje pracownik sklepu przygotowujący opis danego elementu garderoby. W Splendi.pl podobieństwo produktów jest określane przez sztuczną inteligencję, co zdecydowanie odróżnia pokazywane wyniki od sposobu, w jaki robią sklepy, popularne wyszukiwarki lub porównywarki ofert.
– Przy tworzeniu funkcji „znajdź podobne” staraliśmy się zapewnić użytkownikowi wrażenie równorzędne do tego, jakie ma miejsce w sklepie stacjonarnym, gdzie naturalnie przenosimy się wzrokiem od jednej rzeczy do drugiej szukając ubrań podobnych i analizując w ciągu kilkunastu sekund wiele wiszących na wieszakach propozycji. W Splendi.pl ten efekt jest spotęgowany dzięki sieciom neuronowym – mówi Małgorzata Wojtas.
Dla każdej rzeczy wyświetlanej na Splendi.pl wystarczy kliknąć w logotyp – kółko w rogu zdjęcia, by natychmiast otrzymać dziesiątki faktycznie najbardziej podobnych produktów, które można nabyć w innych e-sklepach.
Zmiana fasonu lub koloru jednym kliknięciem – czyli szybciej, sprawniej, taniej
Często o zakupie decyduje cena. Splendi.pl pomaga wybrać najlepszą ofertę z propozycji wielu e-sklepów. Za pomocą jednego kliknięcia (kółko w rogu zdjęcia) sztuczna inteligencja podsuwa podobne produkty do szukanego, ale w innych cenach.
Inną unikatową funkcją Splendi.pl stworzoną przez sztuczną inteligencję jest możliwość zmiany długości rękawa, wzoru lub koloru przy pomocy jednego kliknięcia i ponowne przeszukanie bazy pod kątem jak najbardziej podobnego ubrania, ale z tą zmienioną cechą.
– Ta funkcjonalność jest unikatowa – wyjaśnia Małgorzata Wojtas. – Natomiast jakość przedstawianych propozycji zależy tutaj przede wszystkim od aktualnego asortymentu. Nie zawsze udaje się znaleźć bardzo podobne ubranie ze zmienioną cechą, bowiem nie zawsze istnieje ono w ofercie – dodaje.
Sztuczna inteligencja wspiera także społeczność modową
Użytkownicy zarejestrowani na Splendi.pl tworzą społeczność modową. Po zalogowaniu mogą m.in. kreować własne stylizacje. Także i w tym przypadku pomagają algorytmy sztucznej inteligencji, które podczas tworzenia modowego kolażu podpowiedzą ubrania pasujące do oglądanej rzeczy lub najbardziej podobne.
Dla zarejestrowanych użytkowników każda działalność na portalu Splendi.pl jest punktowana, a już niebawem ruszą nagrody za aktywność i ciekawe konkursy.
– Splendi.pl to w 100% polska platforma modowa wykorzystująca własne, zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji. Została stworzona przez polskich inżynierów uczenia maszynowego, informatyków i fizyków. Premiera platformy poprzedzona była długim okresem badań. Wszystkie dostępne usługi i korzystanie z naszej sztucznej inteligencji na portalu Splendi.pl jest i zawsze będzie darmowe – dodaje Piotr Sienkiewicz, co-founder projektu.