„Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz istotniejsza dla komunikacji marketingowej“. Pandora podsumowuje 2023 rok

„Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się coraz istotniejsza dla komunikacji marketingowej“. Pandora podsumowuje 2023 rok
Jaki był 2023 rok dla marki Pandora? Jakie były jej największe sukcesy i wyzwania, z czego jest najbardziej dumna i jakie ma plany na rok 2024? O odpowiedzi na pytania poprosiliśmy Karolinę Krawczyk - Marketing Director Eastern Europe.
O autorze
3 min czytania 2024-01-12

Jakie były największe sukcesy dla Waszej marki w 2023 roku?

Największym sukcesem było zbudowanie i obsłużenie czegoś, co w żargonie określa się jako „momentum“. Na poziomie mierników zdrowia marki odnotowaliśmy silne wzrosty świadomości (od kilku do kilkunastu punktów procentowych w zależności od rynku), co następnie przełożyło się na zwiększenie penetracji rynku przez markę. 2023 był dla nas także kolejnym rekordowym rokiem pod względem finansowym.

Sukcesem okazały się także mocniejsze inwestycje w górę lejka marketingowego, jak i niestandardowe kampanie, zakorzeniające markę mocniej w kontekście lokalnym. Przyznam, że do takich projektów jak współpraca Pandora x Lanberry x Tribbs czy interaktywna instalacja Pudełko Emocji Pandory w ramach kampanii „Loves. Unboxed.“ podchodziliśmy z ciekawością, ale też dreszczykiem emocji — dlatego, że w naturze tego typu aktywacji leży trudność precyzyjnego określenia zwrotu). Mieliśmy optymistyczne założenia, a realia okazały się jeszcze szczęśliwsze.

Jakkolwiek niestandardy są dość medialne i cieszą ego marketerów, to w naszym podejściu były i są wisienką na torcie, czyli dodatkiem do solidnej i żmudnie wypracowanej podstawy (tj. zoptymalizowanych mediów). Rok 2023 obfitował w wiele drobnych sukcesów, które złożyły się na ostateczny roczny wynik, a których nie jestem w stanie wymienić. Na pewno mogę powiedzieć, że rok zakończyliśmy z dalszą poprawą ROAS naszych inwestycji.

Ponadto 2023 rok to też implementacja dużego projektu zmiany zonningu, czyli organizacji naszego portfolio na poziomie ekspozycji w sklepie. Odeszliśmy od nawigacji „per kategoria“ na rzecz prezentacji „per kolekcja“, tym samym oferując klientom lepsze — spójne i kompleksowe — doświadczenie zakupowe w obrębie kolekcji, a więc stylu biżuterii, który lubią i którego poszukują. Projekt objął 447 punktów sprzedaży w regionie i myślę, że jest jednym z elementów istotnie wpływających na pozytywny odbiór marki.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na koniec wspomnę jeszcze o sukcesie, który jest dla mnie najważniejszy. Jako organizacja systematycznie pytamy w ankietach o poziom zaufania naszych pracowników do marki, całej firmy i jej liderów, o ich satysfakcję z pracy i monitorujemy te poziomy z pomocą miernika eNPS. Dla mnie, jako lidera działu marketingu, eNPS 100 od bezpośrednich podwładnych i niemalże 100 w populacji całego zespołu, to największy i jednocześnie najbardziej podstawowy sukces, bo kluczowy dla torowania drogi do sukcesów marki.

Jakie były największe wyzwania dla Waszej marki w 2023 roku?

Wchodząc w 2023 rok mieliśmy oczywiście świadomość dużej niepewności i zmienności ekonomicznej, więc podstawowym wyzwaniem było zachowanie dużych ambicji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kolejnym i ciągle aktualnym wyzwaniem są dla nas realia bardzo aktywnej pod względem marketingowym konkurencji w naszej branży, co nieustająco każe się przyglądać pozycjonowaniu marki i dbałości o brand equity. Osobiście bardzo doceniam to wyzwanie, bo oddala pokusę prostej gry na GRPsy i stymuluje do szukania kreatywnych rozwiązań.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dużym wyzwaniem operacyjnym było dla nas w minionym roku obsłużenie najpierw ambicji, a potem dużego wzrostu. Większe inwestycje, nowe projekty, nowe narzędzia to konieczność ciągłego stawania przed pytaniem: fajnie, ale jak to zrobić? 2023 rok to dla nas także skalowanie wsparcia marketingowego w związku z silną ekspansją sieci sprzedaży — w skali regionu otworzyliśmy 32 nowe punkty sprzedaży i kanał e-commerce na kolejnych dwóch rynkach.

Jakie były wg Ciebie najciekawsze trendy związane z marketingiem w minionym roku?

Tym najbardziej powszechnym i widocznym był trend przyspieszonego przejścia na nowe technologie i platformy cyfrowe, w tym również zainteresowanie i wykorzystanie AI (np. do tworzenia contentu i przeprowadzania analityki danych).

Równolegle, dla zrównoważenia tej dehumanizacji i poleganiu w ogromnej mierze na technologii, niejako renesans przeżywają te obszary marketingu, które wymagają sił humanistycznych i umiejętności miękkich, m.in. brand purpose, brand equity i generalnie obszar związany z brand building.

Marketerzy coraz mocniej zaczęli także uwzględniać ESG w swoich działaniach i szerzej adresować obszar zrównoważonego rozwoju. Społeczna, środowiskowa i korporacyjna odpowiedzialność biznesu staje się coraz istotniejszą dominantą zarówno na poziomie produktów i projektów, jak i samej komunikacji marketingowej.

Najlepsza kampania, jaką widziałaś w tym roku?

Zwykle zatrzymują mnie te kampanie, które świadomie i inteligentnie czerpią z aktualnego kontekstu kulturowego i jednocześnie stają się głosem budującym pewien dystans. Efekt jest oczywiście tym mocniejszy, im węziej osadzony lokalnie. Stąd mój „top of mind“ w tym zakresie to pakiet kampanii raczej lokalnych marek niż globalnych koncernów. Moją uwagę w ostatnim czasie zwróciły takie kampanie jak „Zatrać się w niezwykłych opowieściach“ Multikina, a z globalnych – „Best Friends“ Uber One / Uber Eats.

Jakie są Twoje najważniejsze plany/postanowienia/wyzwania na 2024 rok?

Rok 2023 mimo wzrostów w różnych obszarach, wewnętrznie był dla nas w dużej mierze rokiem transformacyjnym i przygotowawczym. Sporo zasobów — zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym — poświęciliśmy rewizji strategii, pracom koncepcyjnym nad wizją marki i długoterminowym planom, a także testom praktycznie w każdym obszarze. Wyniki tych prac będą widoczne wraz z pierwszymi implementacjami marketingowymi już w drugiej połowie stycznia.

Niezmiennie w 2024 roku przyświecać nam będzie cel dalszej, dynamicznej penetracji rynku, rozwoju kategorii w kierunku „full jewelry house“ i wspierania zarówno mentalnej, jak i fizycznej dostępności marki.

Fot. Pandora