Startują Centra Wyborcze na TikToku

TikTok wspiera swoją społeczność w dostępie do rzetelnych informacji przed wyborami do Parlamentu Europejskiego.
O autorze
4 min czytania 2024-02-15

Każdego miesiąca w Europie z TikToka korzysta ponad 134 miliony użytkowników. Wiele z tych osób weźmie czynny udział w nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego. W celu wsparcia europejskiej społeczności w dostępie do rzetelnych informacji, już w marcu w aplikacji zostanie uruchomione Centrum Wyborcze (Election Center). Dzięki niemu użytkownicy będą mogli dowiedzieć się więcej na temat dezinformacji i sposobów skutecznego weryfikowania źródeł treści.

Egzekwowanie zasad społeczności

Ponad sześciotysięczny zespół moderatorów TikToka czuwa nad przestrzeganiem zasad społeczności platformy, wykrywa i usuwa dezinformacje oraz monitoruje wszystkie zachowania i treści, które mogą wprowadzać w błąd użytkowników aplikacji w okresie wyborczym. TikTok podejmuje szereg działań mających na celu zwiększanie bezpieczeństwa społeczności w okresie wyborczym:

  • Przeciwdziałanie dezinformacji: W III kwartale 2023 roku 99% wszystkich treści usuniętych z powodu dezinformacji wyborczej i obywatelskiej, zostało skasowane jeszcze przed otrzymaniem zgłoszenia od użytkowników. Moderatorzy, wyspecjalizowani w wykrywaniu dezinformacji, wyposażeni są w narzędzia technologiczne i wiedzę potrzebną do skutecznego wykrywania i usuwania treści naruszających zasady społeczności. Wśród moderatorów działają również zespoły, które współpracują z lokalnymi ekspertami, tak aby uwzględniać lokalny kontekst podczas weryfikacji treści.
  • Weryfikacja faktów: TikTok współpracuje z dziewięcioma organizacjami ds. weryfikacji faktów w Europie, które sprawdzają treści w 18 różnych językach europejskich. Platforma kontynuuje pracę nad dalszym rozszerzaniem sieci i bazy weryfikacji faktów. W Polsce, w ramach stałych działań na rzecz zwalczania dezinformacji, TikTok rozpoczął współpracę z Demagog.org.pl, pierwszą i najdłużej działającą w kraju organizacją fact-checkingową. Demagog, jako autorytet w tym zakresie, wspierał działania TikToka skierowane do użytkowników podczas ostatnich wyborów parlamentarnych, publikując filmy edukacyjne na temat rozpoznawania i zwalczania dezinformacji. 
  • Inwestowanie w edukację społeczności: W ramach strategii przeciwdziałania dezinformacji TikTok inwestuje w kampanie z zakresu edukacji medialnej. W 2023 roku wspólnie z organizacjami fact-checkingowymi TikTok przeprowadził je w 18 krajach europejskich, generując ponad 220 milionów wyświetleń i docierając do około 50 milionów osób na TikToku. Na 2024 rok zaplanowano kolejne 9 kampanii edukacyjnych. 
  • Przeciwdziałanie potajemnym operacjom wywierania wpływu: Podczas wyborów wzrasta ryzyko narażenia na treści, które w ukryty sposób mogą wywierać wpływ na odbiorców. Wyspecjalizowane zespoły moderatorów platformy pracują nad wykrywaniem i przeciwdziałaniem sieci ukrytego wpływu. TikTok informuje usunięciach sieci wpływu ukrytego w kwartalnych raportach dotyczących egzekwowania zasad społeczności. W nadchodzących miesiącach zostaną opublikowane raporty dotyczące potajemnych operacji wywierania wpływu, aby zwiększyć przejrzystość i ułatwić współpracę między branżami. Informacje na temat sposobu oceny takich zachowań znajdują się w Centrum Transparentności.
  • Monitorowanie treści generowanych przez sztuczną inteligencję: Treści generowane przez sztuczną inteligencję (AIGC) niosą ze sobą nowe wyzwania związane z dezinformacją. TikTok nie zezwala na publikowanie treści, które mogą wprowadzać w błąd użytkowników aplikacji. W okresie wyborczym szczególnie ważne jest, że na platformie zakazane są wszelkie materiały generowane przez sztuczną inteligencje, na których osoby publiczne popierają konkretne poglądy polityczne. Twórcy zobowiązani są do  oznaczania wszelkich treści AIGC i mogą to robić korzystając z nowowprowadzonego narzędzia. W miarę rozwoju technologii TikTok podejmuje kolejne wysiłki w celu ochrony społeczności, między innymi poprzez współpracę z branżą i partnerstwa dotyczące problemu pochodzenia treści.

Ponadto, przed wyborami uruchomione zostanie tzw. „Mission Control” w biurze TikToka w Dublinie. Będzie to miejsce spotkań zespołu ds. wyborów, złożonego ze specjalistów z działu zaufania i bezpieczeństwa, w celu zwiększenia efektywność działań przed i w trakcie wyborów.

Wspieranie użytkowników w dotarciu do zaufanych źródeł informacji

Centra Wyborcze w aplikacji, dostosowane do poszczególnych krajów, działają na TikToku od 2021 roku. W zeszłym roku zostały uruchomione w Grecji, Holandii, Polsce, Słowacji i Hiszpanii w związku z wyborami w tych krajach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W Polsce, podczas wyborów parlamentarnych, TikTok, we współpracy z ekspertami niezależnych, fact-checkingowych portali fakenews.pl i demagog.pl, przygotował specjalną sekcję w ramach Centrum Wyborczego mającą na celu informowanie użytkowników o potencjalnym zagrożeniu związanym z nieprawdziwymi treściami.

W ramach Centrum Wyborczego każdy użytkownik aplikacji mógł obejrzeć zweryfikowane filmy z TikToka na temat sposobów skutecznej weryfikacji treści i przeciwdziałania rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zasady obowiązujące konta należące do polityków, partii politycznych i mediów

TikTok to platforma rozrywkowa, której siłą jest różnorodna społeczność. Wielu europejskich liderów, ministrów i partii politycznych jest obecnych na platformie, w tym aż 30% posłów do Parlamentu Europejskiego (MEP). Zweryfikowane konta polityków i instytucji służą wyborcom jako źródło dostępu do ich przedstawicieli i są ważnym głosem w walce z dezinformacją.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Użytkownicy TikToka chętnie obserwują polityków na platformie, a wszystkie konta polityków lub partii są mile widziane w aplikacji, o ile nie naruszają Zasad Społeczności aplikacji. Na TikToku zabroniona jest płatna reklama polityczna, a konta należące do polityków lub partii politycznych nie mogą reklamować się ani zarabiać na TikToku.

Konta należące do polityków, partii politycznych, rządów i organizacji medialnych odgrywają istotną rolę w debacie publicznej, dlatego oprócz usuwania treści naruszających Zasady Społeczności, tak jak w przypadku innych kont, na etapie moderacji stosowane są dodatkowe polityki egzekwowania zasad celu ochrony interesu publicznego.

Na przykład, jeśli konto należące do polityka lub partii politycznej opublikowałoby treść promującą dezinformację, która mogłaby wyrządzić realne szkody w okresie wyborczym, moderatorzy, oprócz usunięcia treści za załamanie zasad, mogą podjąć decyzję o zablokowaniu możliwości publikowania treści do 30 dni. 

TikTok kontynuuje prace w celu zwiększania bezpieczeństwa i ochrony społeczności platformy, w tym roku na ten cel przeznaczy globalnie ponad 2 miliardy dolarów.

Platforma jest współprzewodniczącym wykonawczej grupy ds. wyborów pracującej przy Kodeksie postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji w Unii Europejskiej.

Jednocześnie będzie kontynuować współpracę z ekspertami z całego regionu, w tym z Radą Doradczą TikToka ds. Bezpieczeństwa w Europie, aby mieć pewność, że jego podejście ewoluuje i odpowiada na powstające zagrożenia i wyzwania. 

PS Joe Biden ofiarą sztucznej inteligencji, czyli o tym, jak nowe technologie zmieniają scenę polityczną

Na chwilę przed ważnymi prawyborami w Stanach Zjednoczonych doszło do niepokojącego incydentu. Amerykanie, odbierając telefon, usłyszeli po drugiej stronie fałszywy, komputerowo wygenerowany głos prezydenta Bidena, który zniechęcał ich do udziału we wspomnianych prawyborach.