Havas Warsaw zrealizował kampanię dla Okresowej Koalicji i Kulczyk Foundation. Celem akcji jest wsparcie wszystkich dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu okresu oraz uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki. Wbrew powszechnym stereotypom, ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju i w dużym stopniu dotyczą dziewczynek. Potwierdzają to badania[1] Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 roku.
Wynika z nich, że aż 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. 67% Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek. Jednocześnie 64% Polek i Polaków uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
W Polsce żyją obecnie ponad 2 mln dziewczynek w wieku 9-19 lat. Większość z nich miesiączkuje lub w niedalekim czasie zacznie miesiączkować. Zapewnienie im dostępu do środków higieny menstruacyjnej oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego to pierwszy krok do wzmocnienia pewności siebie i budowania wspierającego środowiska wśród rówieśników. Akcja ma również na celu zniwelowanie tabu i stygmatyzacji, które towarzyszą miesiączce.
– Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne, ale również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej. Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach – mówi Anna Żurek, account director Havas Warsaw.
Havas Warsaw, wspólnie z Okresową Koalicją i Kulczyk Foundation chcą zapewnić bezpłatny dostęp do środków menstruacyjnych i edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego we wszystkich polskich szkołach. Celem jest zmiana systemowa i wprowadzenie w życie ustawy, która zmieni prawo w tym zakresie. Chcemy pójść śladami Anglii, Francji, Szkocji czy Nowej Zelandii, gdzie takie przepisy i programy już istnieją.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
– Z powodu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego czy stygmatyzacji na tle miesiączki, dziewczynki są poddawane ogromnej społecznej presji. To my, dorośli, mamy obowiązek o nie zadbać. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Powiedzmy TAK podpaskom w każdej polskiej szkole – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania, która startuje 17 kwietnia obejmuje spoty do TV – 30” i 2 x 15”, video do Internetu oraz kampanię w SoMe. Za zakup mediów odpowiada Havas Media. Do działań pro bono przyłączyli się również Influencerzy, do których pomogli dotrzeć Lettly i Havas Play.
Powiedz TAK dla podpasek we wszystkich polskich szkołach i podpisz apel: www.takdlapodpasek.pl
[1] Raport dotyczący menstruacji z badania jakościowo-ilościowego, Difference dla Kulczyk Foundation, 2020. Sondaż na temat dostępu do środków menstruacyjnych w szkołach, Kantar na zlecenie Kulczyk Foundation, 2022