„Stocznia gdańska warta UNESCO” – rusza kampania społeczna

Narodowy Instytut Dziedzictwa zachęca wszystkich Polaków, aby wsparli starania o wpisanie gdańskiego obiektu na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. I rozpoczyna kampanię społeczną, która ma przypominać o wyjątkowym charakterze Stoczni.
O autorze
2 min czytania 2019-09-24

Stocznia Gdańska to miejsce-symbol o ogromnym znaczeniu nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy. To tu rozpoczęły się wydarzenia, które doprowadziły do upadku Żelaznej Kurtyny oraz do zjednoczenia Europy. Strajki i działalność „Solidarności” zmusiły w latach 80-tych komunistyczne władze do rozpoczęcia negocjacji z robotnikami. To tu na słynnej Bramie nr 2 umieszczono listę tzw. 21 postulatów dotyczących zarówno przemian gospodarczych, jak i poszanowania praw człowieka, które wpłynęły na przyszłość naszego kraju. Stocznia Gdańska to również przykład wielkoskalowego państwowego zakładu produkcyjnego i ponad stuletniej tradycji budownictwa okrętowego.

Autentyczność i ważne wydarzenia dla ludzkości

Stocznia to miejsce unikalne pod względem historycznym i technologicznym, dlatego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjęło starania o wpisanie go na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

– W naszej ocenie Stocznia Gdańska spełnia wymagane przez Komitet Światowego Dziedzictwa kryteria, które świadczą o wyjątkowej, uniwersalnej wartości tego miejsca. To obszar związany z ważnym etapem w historii ludzkości i ideami o wyjątkowym znaczeniu dla historii świata. Spełnia on także inny bardzo istotny warunek, jakim jest autentyczność. Niewątpliwie Stocznia zasługuje na to prestiżowe wyróżnienie i podkreślenie w ten sposób jej roli. Wcześniej dwukrotnie były podejmowane próby, aby wpisać Stocznię jako część większych projektów związanych z Gdańskiem. Jednak po sugestiach ekspertów oceniających wnioski zdecydowaliśmy, że ten teren powinien być głównym tematem wniosku – powiedział Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa, który koordynuje projekt.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego Stocznia na Listę UNESCO?

Narodowy Instytut Dziedzictwa chce zachęcić jak największe grono Polaków do aktywnego poparcia działań, dlatego we wtorek podczas konferencji prasowej ogłosił rozpoczęcie kampanii społecznej „Stocznia warta UNESCO!”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Stocznia to miejsce, które zachwyca nie tylko swoją przeszłością, ale jest nieodłącznie związane z codziennym życiem Gdańska. Tu tysiące osób każdego dnia stawiało się do pracy, filmowcy szukali inspiracji, artyści tworzyli niezwykłe projekty. W końcu to też miejsce spotkań i zabawy. Chcemy, żeby każdy poczuł jego wyjątkowość i określił ją na swój własny sposób, włączając się do naszej inicjatywy – mówi Tomasz Błyskosz, kierownik gdańskiego Oddziału Terenowego NID.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jednym z twórców, który postanowił opowiedzieć o Stoczni Gdańskiej jest Radosław Kotarski, autor popularnych kanałów na YouTube „Polimaty” i „Radek Kotarski”. Podczas spotkania zaprezentował swój najnowszy film, w którym przybliża dzieje tego niezwykłego industrialnego kompleksu.

– Stocznia niewątpliwie zachwyca i musimy zrobić wszystko, aby tym zachwytem zarazić innych oraz zachęcić ich do poznawania miejsca, które jest kolebką „Solidarności”. Kręcąc film, niemal na każdym kroku napotykałem ślady niezwykłych wydarzeń, z których powinniśmy być dumni i traktować je jak nasz najlepszy towar eksportowy – mówi Radosław Kotarski, YouTuber.

Ochrona przeszłości i troska o przyszłość

Swoje wsparcie deklarują również przedstawiciele niektórych podmiotów inwestujących wokół historycznych obiektów Stoczni, m.in. Mikołaj Konopka, prezes zarządu Euro Styl S.A., który rozpocznie budowę biurowców oraz domów mieszkalnych w sąsiedztwie stoczniowej bramy nr 2 oraz budynku Sali BHP.

– Przy planowaniu naszych działań ściśle współpracowaliśmy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i Narodowym Instytutem Dziedzictwa, dzięki czemu nasz projekt wpisuje się w krajobraz miejsca. Stocznię należy ożywiać, ale jednocześnie chronić. Przy odrobinie dobrej woli jedno nie przeczy drugiemu. Gorąco popieram pomysł, aby to miejsce znalazło się na liście UNESCO, bo jest wyjątkowe w skali świata – powiedział Mikołaj Konopka, prezes zarządu Euro Styl S.A.

W ramach kampanii „Stocznia warta UNESCO!” odbędą się różnorodne działania, mające przypominać Polakom o wartościach związanych ze Stocznią. Wśród nich jest chociażby konkurs na zaprojektowanie bluzy i czapki inspirowanej historią kompleksu oraz wystawa zdjęć Michała Szlagi, który od wielu lat dokumentuje to wyjątkowe miejsce.

– Zachęcamy wszystkich, którzy mają pomysł na to, jak promować Stocznię lub chcą podzielić się swoimi pracami, wspomnieniami z nią związanymi, aby się do nas zgłaszali. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły i inicjatywy. Razem wpiszemy Stocznię na prestiżową Listę UNESCO – podsumowuje Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.