Ogromna liczba agencji członkowskich, nowe nagrody branżowe, szeroko zakrojony program edukacji wewnętrznej, działalność badawcza i raporty Think Tanku – to tylko część efektów zaledwie jednego roku działalności Stowarzyszenia Agencji Public Relations (SAPR), które powstało w październiku 2020 r. a teraz podsumowuje rok swego istnienia. Pierwszą rocznicę SAPR koronuje przyjęciem do swego grona trzech nowych agencji – Cook Communications, Prime Time PR i Winstone. Wraz z ich przyjęciem SAPR stało się organizacją branżową zrzeszającą najwięcej firm świadczących usługi PR w Polsce.
– Bardzo poważnie potraktowaliśmy przyjętą rok temu misję odpowiedzialnego zaktywizowania sektora usług PR w Polsce i odbudowy jego udziału w życiu całej branży public relations w naszym kraju. Dziś widać jak ten pozytywny przekaz trafił na podatny grunt w całej Polsce, skoro akces do tej idei zgłosiło w ciągu roku aż 37 agencji z różnych części kraju – od Sudet przez Wrocław, Katowice, Kraków, Rzeszów i Lublin po Olsztyn i Poznań. A mamy kolejne zgłoszenia – powiedział prof. Dariusz Tworzydło, prezes zarządu SAPR. – Wierzymy, że pozycję lidera tworzy się poprzez realne działania odpowiadające na rzeczywiste potrzeby. Dlatego tak ważną rolę w SAPR odgrywają np. aktywności skierowane do wewnątrz organizacji, które nie są tak bardzo widoczne, ale odgrywają kluczową funkcję w podnoszeniu ogólnego poziomu usług PR. To m.in. Szkoła SAPR, w której kursy przeszła już 1/3 wszystkich pracowników agencji zrzeszonych w SAPR a wkrótce zaproponujemy też PR-owcom spoza SAPR. Jesteśmy bowiem bardzo zaangażowani także w działania na rzecz całej branży PR – dodał Tworzydło.
Przykładem takich ogólnobranżowych inicjatyw SAPR jest nowy konkurs w polskim świecie public relations – PR Wings, który zadebiutował w drugiej połowie 2021 r. – Konkurs ten w zaledwie miesiąc od ogłoszenia zgromadził aż 80 zgłoszeń, co nie zdarzyło się jeszcze nigdy w pierwszej edycji jakiegokolwiek konkursu branży PR w Polsce. Wiem dobrze z doświadczenia, że taki odzew rynku zajmował zazwyczaj kilka lat budowania rozpoznawalności konkursu – powiedział Paweł Trochimiuk, wiceprezes SAPR. – To dowód na to, że polska branża PR bardzo potrzebuje konkursu, który realnie łączy atrybuty dostępności, wiarygodności i prestiżu. Będziemy tych atrybutów bardzo pilnować, bo właśnie one gwarantują rozwój tej inicjatywy w latach następnych – dodał Trochimiuk.
Zobacz również
Nowa inicjatywa branżowa SAPR to także Nagroda im. Andrzeja Stolarczyka, którą co roku będą wyróżniane osoby szczególnie zasłużone dla branży PR. – Nasza branża potrzebuje nie tylko dobrych zasad etycznych i standardów sektorowych. Także wzorców osobowych, które mogą stanowić punkt odniesienia i autorytet zarówno dla adeptów zawodu jak i uprawiających go od lat. Andrzej Stolarczyk był i jest takim wzorcem. Wierzymy, że podobnie będzie z wybitnymi PR-owcami, którzy będą co roku laureatami nagrody jego imienia – powiedział Adam Łaszyn, wiceprezes SAPR. – Podobne zadanie wskazywania najlepszych wzorców jak i wymogów zawodowych pełnić będzie nowy, szeroki katalog Standardów Profesjonalnych PR, nad którymi prace w SAPR są już bardzo zaawansowane. Analizę rynku PR i jego badanie realizuje zaś Think Tank SAPR, którego działalność będziemy rozszerzać w 2022 roku. Takie działania gromadzą i będą gromadzić coraz więcej agencji, bo SAPR to pozytywna energia pozytywnych i konstruktywnych ludzi sektora usług PR, co widać choćby niżej w cytatach przedstawicieli nowoprzyjętych agencji – podsumował Łaszyn.
SAPR zrealizował w pierwszym roku swej działalności także wiele innych konstruktywnych aktywności jak współpraca z uczelniami, partnerstwo w kongresach i konferencjach, promowanie i obrona zasad etycznych w branży. Na ukończeniu jest realizacja nowej książki, która będzie swoistą „instrukcją obsługi agencji PR”. Planowana jest kolejna książka podręcznikowa. Trwają prace nad Olimpiadą PR skierowaną do uczniów liceów, a także nad innymi akcjami edukacyjnymi dotyczącymi public relations. Ważną rolę w kolejnym roku działalności SAPR będą odgrywać także opracowane już inicjatywy, które bezpośrednio wspierać będą biznes agencji zrzeszonych w Stowarzyszeniu, zwłaszcza w regionach.
Właśnie taki profil działalności SAPR – nastawiony na wspieranie agencji członkowskich z jednej strony, a z drugiej odbudowywanie roli sektora usług PR w branży public relations oraz szerzej na rynku i w społeczności komunikacji marketingowej i społecznej – sprawia, że sukcesywnie do Stowarzyszenia zgłaszają się i dochodzą kolejne agencje członkowskie. W miesiącu zamykającym pierwszy rok istnienia do SAPR zostały przyjęte trzy nowe agencje – Cook Communications, Prime Time PR i Winstone.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Agencja Cook Communications powstała w 2003 roku i świadczy pełen zakres usług w obszarach PR korporacyjnego, konsumenckiego, finansowego oraz relacji inwestorskich. Założona i zarejestrowana w Wielkiej Brytanii przez Joe Cooka, dziś prowadzi działalność w Warszawie, Pradze, Budapeszcie, Sofii i Bukareszcie oraz posiada przedstawicielstwa w Brukseli i w Wiedniu. – PR to prowadzenie dialogu, dlatego cieszymy się, że staliśmy się częścią SAPR, gdzie będziemy mogli prowadzić dialog z innymi firmami PR. Dbałość o dobre praktyki, podnoszenie standardów i edukowanie aktualnych oraz potencjalnych klientów leży w interesie SAPR, jak i samych agencji PR. Dlatego naszym głównym celem w SAPR, będzie dyskusja o tym jak wygląda i jak powinien wyglądać rynek PR w kraju – powiedziała Annie Jaroszewicz, dyrektorka oddziału Cook Communications w Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prime Time PR to krakowska agencja, która działa od 2011 roku, świadcząc usługi PR m.in. na rzecz budowy pozytywnego wizerunku firm z branży nieruchomości, głównie deweloperów mieszkaniowych. Firma oferuje również kompleksową obsługę mediów społecznościowych, wsparcie podczas kryzysów a także tworzenie identyfikacji wizualnej marki. Agencja prowadzi też blog poświęcony różnym aspektom public relations. – Z wielką radością i entuzjazmem przystępujemy do SAPR, wierząc, że dzięki wspólnym działaniom uda nam się wpłynąć na rozwój branży PR w Polsce. Nasze wartości, takie jak wzajemny szacunek, otwartość i uczciwość są tożsame z misją Stowarzyszenia, dlatego członkostwo w tej organizacji postrzegam jako kolejny krok w kierunku stworzenia wspierającego środowiska dla tej branży – powiedziała Anna Gumowska, założycielka i szefowa Prime Time PR.
Warszawska agencja Winstone, podobnie jak Prime Time PR, działa na rynku od 10 lat. Specjalizuje się w zarządzaniu kryzysami wizerunkowymi i w komunikacyjnym doradztwie strategicznym. Zajmuje się też medialną osłoną sporów prawnych i wizerunkowych, wsparciem w trudnych negocjacjach biznesowych, tworzeniem strategii komunikacji, walką ze stereotypami wizerunkowymi i odbudową wizerunku po kryzysie. – Zdecydowaliśmy się dołączyć do SAPR, bo naszym zdaniem branża PR sama musi poprawić swój wizerunek – często szewc bez butów chodzi. Mamy na to konkretny pomysł, z którym wchodzimy do SAPR. Szczegóły już wkrótce – powiedział Szymon Milczanowski, założyciel agencji.
SAPR powstało 20 października 2020 r. w celu reprezentacji i wspierania szeroko rozumianej branży usług komunikacji i PR. Stowarzyszenie stawia sobie za cel podnoszenie i promowanie wysokiej jakości usług komunikacji i PR, stymulowanie rozwoju tego sektora, wspieranie zapotrzebowania na takie usługi oraz wzmocnienie branży PR wobec rosnącej konkurencji innych sektorów usług komunikacyjnych. Agencje chcące czynnie uczestniczyć w budowaniu branży usług PR poprzez wstąpienie do SAPR mogą uzyskać bliższe informacje na temat Stowarzyszenia na stronie www.sapr.com.pl, gdzie znajdą też opisy projektów SAPR, a także kontakt ws. włączenia się w prace i działalność tej organizacji.