Podsumowanie 2024 roku
Rozwój organizacji
W 2024 roku stowarzyszenie przyjęło w swoje szeregi pięć nowych firm: eNStudios, Let it Rip Pictures, XantusTV, ColoroffOn i LocoMotive. Liczba członków SPR wzrosła do 31. Szczególnie ważnym krokiem było utworzenie sekcji „Postprodukcja”, która będzie dalej rozwijana, aby móc lepiej reprezentować potrzeby tej części rynku.
CRAFTY SPR Awards
Jednym z najważniejszych wydarzeń zorganizowanych przez stowarzyszenie było wręczenie nagród dla najlepszych twórców reklam. Inauguracyjna edycja CRAFTY SPR Awards została entuzjastycznie przyjęta przez środowisko. Gala finałowa przyciągnęła ponad 300 przedstawicieli branży, a nagrody przyznano w 14 kategoriach, m.in. takich jak reżyseria, zdjęcia, animacja, VFX czy montaż. Wyróżniono także producentów i kierowników produkcji.
Zobacz również
Nowa na polskim rynku kategoria „Zrównoważona Produkcja”, dała szanse na docenienie odpowiedzialnych praktyk, stosowanych przez polskich producentów podczas realizacji reklam.
Projekty innowacyjne i edukacyjne
SPR było zaangażowane w liczne wydarzenia branżowe – m.in. cykl spotkań na temat wpływu AI na produkcję reklam „CRE-AI-TI-VITY”, warsztaty z zakresu wirtualnej produkcji, konferencję dla działów zakupów PROCON-Polzak, czy CMO Summit dla dyrektorów marketingu. Stowarzyszenie przeprowadziło także szkolenia dla swoich członków z prawnych aspektów stosowania AI oraz zarządzania finansami w produkcji reklamowej poprzez faktoring.
Zrównoważona produkcja
Ważnym obszarem pracy stowarzyszenia były działania grupy „Zrównoważona Produkcja”, z których najważniejsze to:
Top NM: najchętniej czytane teksty w 2024 r.
- szkolenie ekokonsultantów i ekoambasadorów produkcji audiowizualnej,
- szkolenie z najnowszej wersji kalkulatora AdGreen do obliczania śladu węglowego w
produkcji reklam, - publikacja „Katalogu Zrównoważonych Praktyk” oraz checklist dla pionów produkcyjnych. Stowarzyszenie aktywnie wspierało dialog z innymi organizacjami branżowymi, na rzecz neutralności klimatycznej w branży reklamowej – w tym w ramach inicjatywy okrągłego stołu ESG SA.
Komunikacja
W 2024 roku został uruchomiony kanał podcastowy SPR TALKS na YouTube i Spotify. Pierwszy sezon (12 odcinków) był poświęcony wywiadom z laureatami i partnerami nagród CRAFTY SPR Awards. W kolejnych odsłonach pojawiać się będą rozmowy na tematy ważne dla środowiska producentów i twórców reklam.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Plany na 2025 rok
W nadchodzącym roku SPR zamierza skupić się na:
- promowaniu i wdrażaniu dobrych standardów przetargowych i produkcyjnych,
- monitorowaniu wpływu AI, VP i ESG, na procesy produkcyjne oraz na koszty,
- rozwijaniu kompetencji członków SPR w zakresie AI oraz ESG za pomocą dedykowanych szkoleń,
- organizacji drugiej edycji nagród dla najlepszych twórców reklam: CRAFTY SPR Awards.
- zintensyfikowaniu współpracy z najważniejszymi organizacjami branżowymi, „Razem budujemy przyszłość branży reklamowej w oparciu o innowacje, współpracę i dobre standardy” – podsumował zarząd Stowarzyszenia Producentów Reklamowych.
Zdjęcie główne: