Sukces systemu kaucyjnego Carrefour i Eko-Punkt: 2 mln zebranych opakowań w 3 miesiące

Unijna dyrektywa Single Use Plastics nakłada na państwa członkowskie obowiązek zbiórki 77 proc. butelek napojowych w 2025 i 90 proc. w 2030 roku. Carrefour wraz z EKO-Punkt Organizacją Odzysku Opakowań uruchomił w swoich wybranych sklepach test własnego systemu kaucyjnego.
O autorze
2 min czytania 2023-04-21

Próba generalna systemu kaucyjnego ruszyła 11 stycznia 2023 roku w 10 sklepach Carrefour w województwie śląskim. Do butelkomatów ustawionych w sklepach tej sieci, klienci mogli (i wciąż mogą) oddawać zużyte opakowania po napojach, w tym plastikowe butelki i aluminiowe puszki. Maszyny w zamian drukują bon, którym od razu można zapłacić za zakupy.

W niecałe 3 miesiące zebrano w ten sposób już okrągłe 2 miliony opakowań, wypłacając klientom łącznie ponad 300 tysięcy złotych w ramach kaucji wynoszącej 15 groszy za jedno, zwrócone opakowanie. To również 50 000 ton plastiku, któremu Carrefour dał drugie życie. O popularności akcji świadczy fakt, że wzięło w niej udział już ponad 75 tys. klientów.

– Tak znakomity wynik testowego systemu kaucyjnego udało się osiągnąć dzięki zwiększającej świadomość ekologiczną kampanii marketingowej „Zwracaj i zarabiaj w Carrefour” oraz ogromnemu zaangażowaniu naszych Klientów w działania na rzecz naszej planety – mówi Sylwester Mroczek, manager ds. rozwoju w Carrefour Polska. W niektóre dni przed naszymi butelkomatami ustawiają się długie kolejki osób chętnych do zwrotu opakowań. Pokazuje to, że zaproponowany przez nas system kaucyjny, bardzo dobrze odpowiada na potrzeby wszystkich uczestników rynku, w tym najważniejszego jego ogniwa – konsumentów, od których zależy jego powodzenie i skuteczność – dodaje Mroczek.   

– Zainteresowanie projektem przerosło nasze oczekiwania. To sygnał, że społeczeństwo jest gotowe na takie rozwiązania – mówi Renata Sarnecka, Członek Zarządu EKO-PUNKT Organizacja Odzysku Opakowań. Mieszkańcy przyjęli nasz projekt z wielkim entuzjazmem. Dzięki wspólnym wysiłkom 2 miliony opakowań trafiło do recyklingu i pozostało w obiegu zamkniętym. Jest to dowód na to, iż oferując dobre rozwiązania możemy jako przedsiębiorcy mobilizować mieszkańców do efektywnego działania na rzecz środowiska. System kaucyjny jest jednym z takich rozwiązań – dodaje Renata Sarnecka.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

O systemie

Butelkomaty Carrefour i EKO-Punktu o wdzięcznej nazwie PETfur w styczniu 2023 roku stanęły w 8 hipermarketach Carrefour: w Sosnowcu, Rybniku, Kędzierzynie Koźlu, Jastrzębiu Zdroju, Jaworznie, Chorzowie, Gliwicach oraz Katowicach, a także 2 supermarketach: w Pszczynie i Zabrzu (ul. Chopina). Automaty przyjmują butelki oraz puszki w formie nie zgniecionej oraz takie, na których nie został uszkodzony kod kreskowy. Po zakończeniu zwrotu opakowań, maszyna wygeneruje podsumowanie oraz bon z całościową kwotą odpowiadającą liczbie zwróconych opakowań. Bonem od razu można zapłacić za zakupy w danym sklepie Carrefour i jest on ważny do końca danego dnia. Zebrane w butelkomatach opakowania trafią do zakładów zajmujących się profesjonalnym recyklingiem oraz po przetworzeniu, powrócą w pierwotnej formie na półki sklepowe.

PS Pierwsza taka akcja w Polsce! Carrefour zwraca klientom 100% ceny zakupionych produktów

Takiej akcji antyinflacyjnej nie było jeszcze na polskim rynku handlowym. Sieć Carrefour uruchomiła kampanię pt. „100% zwrot kasy”, w ramach której klienci kupując produkty niespożywcze oznaczone naklejką akcji, otrzymają zwrot 100% zapłaconych pieniędzy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS 2 Kerfuś wypromuje nową kolekcję ubrań marki TEX

Kerfuś został ambasadorem nowej kolekcji jeansowych ubrań marki TEX, dostępnej na wyłączność w Carrefour. Wraz z nową kolekcją do sprzedaży trafiły również nowe wzory koszulek z podobizną Kerfusia zaprojektowane w stylu lat 90. i dla pokolenia Z.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się