Świąteczna gorączka, czyli jak kupujemy prezenty?

Do Wigilii zostało niewiele czasu, a w ferworze codziennej pracy i obowiązków mamy coraz mniej czasu na świąteczne przygotowania i - co najważniejsze - na znalezienie prezentów dla najbliższych. Jak kupujemy świąteczne podarki? Czy podchodzimy do tego skrupulatnie?
O autorze
2 min czytania 2015-12-15

Czy zostawiamy wszystko na ostatnią chwilę? I – przede wszystkim – co wybieramy pod choinkę? Odpowiedzi na te i inne pytania udzielili klienci Galerii Bronowice w przedświątecznej ankiecie, podczas której przepytano 1 500 osób.

Zaczynamy już w listopadzie

Przed świętami zawsze jesteśmy zabiegani, mamy wiele spraw do załatwienia i praktycznie mało czasu dla siebie. Nie dziwi zatem fakt, iż coraz więcej z nas dużo wcześniej zabiera się za przygotowywanie przedświątecznych zakupów – tylko 25% ankietowanych zostawia kupno świątecznych podarunków na ostatnią chwilę. Zdecydowana większość stara się je rozłożyć w czasie, kupując upominki przynajmniej kilka tygodni przed gorącym okresem. Około 21% ankietowanych, chcąc uniknąć kolejek oraz oszczędzić sobie nerwów, kupuje pierwsze prezenty z wyprzedzeniem i w podarki zaopatruje się już w listopadzie lub jeszcze wcześniej.

Ile wydamy?

Krakowianie nie zamierzają szczególnie ograniczać swoich świątecznych wydatków, ale raczej utrzymają je na poziomie podobnym do ubiegłego roku. 54% ankietowanych zadeklarowało, że w 2015 roku na prezenty nie wyda więcej, niż rok wcześniej. 46% pytanych zaplanowało zwiększenie budżetu świątecznego w stosunku do lat ubiegłych. Sporą część wydatków przeznaczymy na przygotowanie świątecznych posiłków i udekorowanie domów, na same prezenty planujemy przeznaczyć od 150 zł (33% ankietowanych) do „znacznie powyżej 500 zł” (29% ankietowanych).

Zegarek? Książka? A może… puszczenie wodzy fantazji?

Jak pokazują wyniki ankiet przeprowadzonych w Galerii Bronowice, wśród prezentów na pierwszym miejscu znalazły się … te kreatywne. Okazuje się, że lubimy puścić wodze fantazji i staramy się zaskoczyć bliskich ciekawym i nietypowym podarunkiem. Tak robi około 26% ankietowanych. Wśród pozostałych prezentów znalazły się – niemal ex aequo – kosmetyki i perfumy (20%) oraz ubrania i dodatki (19%). Kolejna pozycja z pewnością ucieszy wszystkich „maniaków” gadżetów elektronicznych, zarówno tych dużych, jak i małych, gdyż na drugim miejscu w rankingu popularności znalazły się tablety, konsole, smartfony i gry komputerowe. Kolejne miejsce zajęły książki i płyty, które od zawsze są prezentem pewnym, gustownym i niedrogim. Zaskakująco nisko znalazły się bony podarunkowe – tylko 6% ankietowanych chciałaby podarować prezenty tego typu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Galeria Bronowice – prezentowe inspiracje?

Prawie 2/3 ankietowanych uznało, iż centrum handlowe, takie jak Galeria Bronowice, jest świetnym miejscem na świąteczne zakupy i poszukiwanie prezentowych inspiracji. Klienci to świadomi konsumenci, którzy w czasie podejmowania decyzji zakupowych coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale i na jakość produktów. Duże znaczenie ma też dla nich sama wygoda zakupów i dostępność wielu marek i produktów w jednym miejscu. Dochodzi do tego wygoda i brak kosztów parkowania. To duże udogodnienie, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy to staramy się dobrać jak najbardziej trafione prezenty w jak najkrótszym czasie.

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

* ankietę na temat świątecznych zakupów przeprowadzono w Galerii Bronowice w dniach 2-20 listopada 2015 na próbie 1500 gości w wieku od 18 do 75 lat.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się