Świąteczny prezent – kupiony w galerii handlowej i warty maksymalnie 100 zł

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Wyjątkowy Prezent, aż 75 proc. zapytanych Polaków dokonuje zakupu świątecznych upominków w galeriach handlowych. Co drugi respondent wyda w tym roku na jeden prezent maksymalnie do 100 zł.
O autorze
2 min czytania 2017-12-18

Wśród wymarzonych podarunków ankietowani wskazują najczęściej karty podarunkowe, elektronikę, kosmetyki i perfumy. Z kolei na liście nietrafionych prezentów można znaleźć skarpety, świąteczne swetry i… przeterminowane produkty spożywcze.

Średnio co trzeci respondent badania przeprowadzonego przez firmę Wyjątkowy Prezent zakupi w tym roku upominki dla co najmniej 5 osób. Niecałe 10 proc. ankietowanych planuje świąteczny podarek dla jednej osoby, a dla dwóch, trzech lub czterech bliskich – mniej więcej co piąty zapytany Polak. Co drugi ankietowany wyda na prezent dla jednej osoby średnio do 100 zł. Co trzecia badana osoba przeznaczy na ten cel nieco więcej – między 100 a 200 zł, a 14 proc. uczestników badania wyda na jeden podarunek między 200 a 400 zł. Na zakup upominku o wartości powyżej 500 zł zdecyduje się jedynie 4 proc. respondentów.

Gdzie dokonujemy zakupu świątecznych prezentów? – Aż 75 proc. ankietowanych wybiera w tym celu sklepy stacjonarne w galeriach handlowych, a 15 proc. te poza galeriami. Do supermarketów i dyskontów udaje się po wybór upominków 10 proc. respondentów. Dużą popularnością cieszą się także zakupy przez internet – aż 42 proc. zapytanych Polaków nabywa prezenty w sklepach online, a 18 proc. badanych na aukcjach bądź giełdach internetowych – mówi Michał Kaleta, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w firmie Wyjątkowy Prezent, oferującej upominki w formie przeżyć.

Największą trudność sprawia przebadanym Polakom wybór świątecznego prezentu dla rodziców bądź dla „drugiej połówki” – deklaruje tak odpowiednio po 31 proc. ankietowanych. Dla 18 proc. respondentów problem stanowi wybór upominku dla rodzeństwa, a dla 11 proc. – dla dzieci. Nieco mniej problemów sprawia zakup prezentów dla dziadków (10 proc.), dalszej rodziny (10 proc.) i przyjaciół (7 proc.). Z kolei 11 proc. ankietowanych deklaruje, że zakup prezentów dla bliskich nie przysparza im żadnych kłopotów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Prezent idealny, czyli jaki?

Zgodnie z wynikami badania, aż 70 proc. zapytanych Polaków uważa, że idealny prezent świąteczny to taki, który przede wszystkim spełnia marzenia i sprawia radość. Z kolei dla 30 proc. ankietowych najbardziej istotne jest, by upominek był praktyczny, przydatny i funkcjonalny.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na jakie prezenty liczą zapytani Polacy? – Zgodnie z wynikami naszego badania, 30 proc. respondentów chciałoby znaleźć pod choinką kartę podarunkową. Odpowiednio po 26 proc. ankietowych wskazuje jako wymarzony, świąteczny prezent elektronikę lub sprzęt AGD (np. tablet, komputer, konsola do gier), kosmetyki lub perfumy, jak również upominki z kategorii moda (odzież, bielizna, obuwie) – mówi Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent. Co czwarty przebadany chciałby otrzymać na święta książkę. Dla 18 proc. ankietowanych najbardziej oczekiwanym podarunkiem jest biżuteria lub zegarek, dla 16 proc. osób bilety do kina/teatru, a dla 15 proc. – sprzęt sportowy. Co ciekawe, niemal co piąty przebadany Polak chciałby dostać w ramach prezentu… gotówkę. Cieszące się najmniejszą popularnością upominki to artykuły do domu, meble i gry komputerowe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród nietrafionych prezentów, które znaleźli kiedykolwiek pod choinką uczestnicy badania, często pojawiają się skarpety, świąteczne swetry, bielizna, perfumy o nietrafionym zapachu, krawaty, zdublowane książki oraz porcelanowe figurki. Do najbardziej niekonwencjonalnych przykładów niekoniecznie udanych upominków można zaliczyć: zepsuty pasztet z królika, dwie mandarynki, przeterminowane słodycze, owsiankę, drewnianego ptaszka, ozdobne rogi zwierzęce, gąbki do mycia naczyń czy sztuczny mózg.

Informacja o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Wyjątkowy Prezent wśród losowo wybranych klientów sieci w dniach 12 października – 28 listopada 2017 r. Ankietą objęto grupę 802 respondentów.