Święta Bożego Narodzenia dla porzuconych dzieci są najtrudniejszym okresem w roku. To właśnie wtedy najmocniej odczuwają samotność, brak poczucia bezpieczeństwa, prawdziwego, ciepłego domu. Dla wielu z nich to również czas wyjątkowo trudnych skojarzeń i powracających wspomnień, takich jak nadużywanie alkoholu przez dorosłych, przemoc czy interwencje policji.
Kiedy rówieśnicy chwalą się choinką, prezentami, czasem spędzonym z bliskimi, dzieciom pozbawionym opieki rodzicielskiej ciężko przyznać się do swoich prawdziwych przeżyć. Właśnie dlatego wiele z nich wchodzi w świat fantazji, udaje, że ich święta były równie piękne i pełne ciepła.
Zobacz również
– Dzieci w trudnej sytuacji marzą o tym, by ich święta były takie, jakich doświadczają ich rówieśnicy. Zmyślone opowieści o świętach to projekcja ich marzeń i pragnień, ale często też próba ochrony pozytywnego obrazu własnej rodziny. To jedna z dziecięcych strategii przetrwania w trudnej dla nich sytuacji – tłumaczy Aleksandra Sikorska, psycholog ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Problem ten stał się punktem wyjścia do stworzenia koncepcji nowej kampanii Stowarzyszenia, prowadzonej pod hasłem „Święta to czas udawania”. Głównym celem akcji jest zebranie środków na zorganizowanie prawdziwych świąt dla opuszczonych i osieroconych dzieci, które trafiają pod opiekę Stowarzyszenia.
– Wielu naszych podopiecznych dopiero tu, w Wioskach SOS obchodzi swoją pierwszą prawdziwą Gwiazdkę, zasiada do wigilijnej wieczerzy, poznaje świąteczne zwyczaje. Chcemy, by mogli cieszyć się tymi chwilami tak jak wszystkie inne dzieci. Dlatego serdecznie zapraszam do wspólnej pomocy! Warto przypomnieć sobie co w świętach jest najważniejsze… To wyjątkowy czas, kiedy możemy zatrzymać się w codziennym biegu, docenić obecność naszych bliskich – rodziny i przyjaciół. To także czas dzielenia się dobrem, również z tymi, którzy najbardziej tego potrzebują – mówi Barbara Rajkowska, dyrektor krajowy Stowarzyszenia SOS Wiosek Dziecięce.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kampanii towarzyszy spot reklamowy z udziałem Tomasza Kota, nawiązujący formą do profesjonalnych warsztatów aktorskich. Uczestnikami wyjątkowej lekcji są dzieci, które mają przed sobą najtrudniejsze zadanie aktorskie: odegranie szczęśliwych, rodzinnych świąt.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– W dzisiejszym fejsbukowo-instagramowym świecie, Święta dla wielu z nas stały się czasem udawania, gonimy nieprzerwanie za kolejnym pięknym obrazkiem, którym będziemy mogli pochwalić się w sieci. Ta kampania ma nam wszystkim przypomnieć o tym co ważne, o tym, że Święta to czas dawania. Dawania siebie innym, dzielenia się tym co mamy. A naprawdę warto podzielić się sercem z tymi najsłabszymi, z potrzebującymi dziećmi, wszystkich do tego serdecznie zachęcam – mówi Tomasz Kot, aktor, jeden z ambasadorów akcji.
Działania uzupełnia również seria „Świąteczne SOS”, złożona z krótkich filmów online z udziałem Anny Dereszowskiej, Andrzeja Seweryna, Sebastiana Stankiewicza i Katarzyny Zielińskiej.
Za przygotowanie koncepcji kreatywnej odpowiadała agencja VMLY&R Poland, a za produkcję dom produkcyjny Papaya Films, przy wsparciu Xantus Studio i studia dźwiękowego Juice. Spoty reklamowe wyreżyserował Tomasz Knittel. Kampania została objęta patronatem przez Program 1 Polskiego Radia. Ogólnopolska kampania i towarzysząca jej zbiórka środków prowadzone będą w listopadzie i grudniu 2019 r. Planowane działania reklamowe obejmują telewizję, prasę, Internet, a także nośniki w komunikacji i przestrzeni miejskiej.